Geniale schrijfstijl, een meesterwerk

Sylviadhn 15 mei 2024
Wanneer de Joodse kinderen Hannie en Mila naar 'oom en tante' worden gestuurd voor de veiligheid, worden ze liefdevol opgevangen. Een tijdje kunnen ze onbezorgd leven zonder de beperkingen die de Joden ten tijde van de 2e Wereldoorlog worden opgelegd. Als Hannie vreemd gedrag begint te vertonen, wil Mila weten wat er speelt.
Jaren later krijgt Liv bij geschiedenis een opdracht om een stamboom te maken van de familie. Eerst lijkt het erop dat ze niet zoveel boven water krijgt, maar niets blijkt minder waar. Als haar oma gaat verhuizen en ze oude spullen op zolder vindt, komt ze achter de waarheid. Wanneer een oude bekende opduikt, wordt alles duidelijk.

Prachtig boek dat geniaal geschreven is door per hoofdstuk gebruik te maken van het heden en verleden; steeds weer vanuit het perspectief van een andere persoon. Waar in Toen de wereld nog van ons was een foto zorgde voor rode draad in het verhaal, is dat in dit boek net zo prachtig en ontroerend gedaan met de ijsvogel. Ik heb gehuild vanaf pagina 270 bij 'Je hebt me meer gegeven dan je ooit zult weten' en daarna werd het boek nog steeds mooier en ontroerender. In één woord: geweldig, weer een meesterwerk van Liz Kessler dat je meesleurt in het verhaal waardoor je niet kunt stoppen met lezen! Ik ben superfan van Liz Kessler en hoop nog veel van dit soort boeken van haar te lezen.

Meer recensies van Sylviadhn