De verschillende wapens, het geknal op schietbanen en de commandant die na de inzet bij een gijzeling in de Scheveningse strafgevangenis een ‘mooie Miep’ aantreft in de badkuip van zijn hotel (betaald door dagblad De Telegraaf) zijn misschien aardig voor wat couleur locale, maar door juist op dit soort materiaal de nadruk te leggen, blijft het boek vaak eendimensionaal. Het is ook jammer dat de auteurs bij controversiële onderwerpen niet doorvragen. Zo stappen ze bijvoorbeeld vrij makkelijk heen over de inzet van omstreden, voor militair gebruik verboden, holle punt munitie. Ook bij de dood van vrouwelijke treinkaper Hansina Uktolseja, die omkwam bij de bestorming in De Punt, blijven vragen open. Volgens het (in het boek niet besproken) autopsierapport had zij veertig verwondingen, waarvan één pistoolschotwond achter haar oor en twee schotwonden in haar schaamstreek, waarbij de verwondingen in lengterichting doorliepen tot in de buikholte. De vraag waarom een wetshandhaver een ongewapende vrouw gericht tussen haar benen schiet, had voor de hand gelegen

Reacties op: Meer avontuur dan geschiedschrijving

Liggen blijven! - Olof van Joolen Silvan Schoonhoven