Spannend, vriendschap en dom

28 mei 2020
De Schade Beperken gaat over twee vriendinnen die elkaars tegenpolen zijn.

Het verhaal:
Will Heerenveen is een goed gemanierde jonge vrouw die iets van haar maken. Ze heeft een baan als freelancejournalist. Ze heeft het mooi voor elkaar. Maar haar vriendin Elke Jansen heeft geen baan. Later in het verhaal krijgt Elke wel een baan. Ze gaat bij een callcenter als medewerkster werken. In het begin van het verhaal zit Elke in de gevangenis. Pas later komt de lezers erachter waarom dat zo is.
In het verhaal ontdekken we ook dat Elke een slechte invloed op Wil heeft. Er is tussen Wil en Elke vijftien jaar geleden iets dramatisch gebeurd dat Wil niet kan vergeten. Elke is toentertijd met Wil's vriend Bart vreemd gegaan en hebben ze nu een dochter op de wereld gezet. Hun dochter heet Grace. Elke deed dit om wraak op Wil. Waarom? Dit lees je in het boek. Dat verklap ik niet.

Zo komen Wil en Elke uiteindelijk na een inbraak bij Elke's ex-vriend Bart in de gevangenis terecht. Uiteindelijk wordt Will vrijgelaten wegens geen strafblad. Maar Elke moet nog iets langer in de gevangenis blijven. Wil komt in de rechtszaal te staan. Wil liegt over dat ze beide het idee hadden om in te breken in de huis van de ex-vriend van Elke, Barts huis. Maar de rechter geloof haar niet. En uiteindelijk bekend Wil dat het Elke's idee was om bij haar ex-vriend in te breken. Bart had nog wat spullen van Elke staan die hij niet wilde terug geven.

Personages:

Magda
De moeder van Wil Magda vond Elke altijd niet zo geschikt als vriendin voor Wil. Magda vind dat Elke een slechte invloed op Wil heeft. Wel kan Magda goed opschieten met Sonja de moeder van Elke.

Wil Heerenveen
Een goed gemanierde jonge vrouw die iets van haar leven wilt maken. Ze haar opleiding op de Haagse hogeschool afgemaakt en heeft een baan als freelance journalist.

Elke Jansen
Een losgeslagen vrouw van 31 jaar. Ze houdt van feestjes en kroegen. Ze sleurt vaak haar vriendin Wil hierin mee en komen altijd hierdoor in moeilijkheden. Elke heeft met Wil's ex-vriend een dochter genaamd Grace.

Sonja
Sonja is de moeder van Elke. Ze geeft bij een kerstetentje bij Wil en Elke thuis de schuld aan Wil dat haar dochter Elke zo slecht is geworden en in de gevangenis heeft gezeten. Ze heeft altijd met de moeder van Wil kunnen opschieten.

Wat vond ik van het verhaal:

Ik vond het spanningsboog best goed. Vooral het begin was spannend. Ook dacht ik in het begin van het verhaal dat het een thriller was. Maar later bleek er niets van waar te zijn. Dat viel tegen. Maar alsnog werd het verhaal spannend door de situaties waarin de twee vriendinnen zich lieten meeslepen.
Ook vond ik dat Elke een slechte invloed op Wil had.

Dit boek verdient daarom vier sterren.

Meer recensies van