In “stormwachter, de kaarsenmaker van Arranmore” volgen we Fionn Boyle. Fionn en zijn zus Tara gaan logeren bij hun opa omdat hun moeder even geen moeder kan zijn omdat ze depressief is. Als Fionn het eiland Arranmore opstapt voelt het alsof het eiland onder zijn voeten tot leven komt. Per generatie kiest het eiland een nieuwe stormwachter om de magische krachten in bedwang te houden en het eiland te beschermen tegen vijanden. De tijd voor een nieuw stormwachter is gekomen, wie zal de taken van Fionn zijn opa over gaan nemen? Ondertussen wacht er ook nog eens diep onder de grond een duister vorm van magie die een oeroude oorlog nieuw leven in wil blazen.

Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Fionn. Je merkt meteen aan het begin van het verhaal al dat hij een hele lieve jongen is. Hij doet nog geen vlieg kwaad en probeert eigenlijk gewoon zijn plekje te vinden en alles rondom het eiland te begrijpen. Tara die al eerder op het eiland geweest is, sluit hem eigenlijk overal buiten en heeft alle belangrijke dingen achterwege gelaten. Doordat je gedurende het verhaal leest wat Fionn denkt en voelt, kun je je goed inleven in zijn persoon. Je merkt tijdens het verhaal dat hij zichzelf ontwikkelt en eigenlijk steeds meer opkomt voor wat hij staat.

Tijdens het lezen van Stormwachter merk je meteen een soort band op tussen Fionn en zijn opa. Zijn opa vergeet steeds meer dingen, maar probeert Fionn wel het eiland beter te leren begrijpen. Zijn opa Malachy is de huidige stormwachter, hij maakt kaarsen waarin hij de storm stopt. Door middel van de kaarsen kun je terug naar bepaalde herinneringen in het verleden. Wat gewoon weg echt geniaal bedacht is. Maar toch blijft alles gedurende het verhaal altijd een beetje mysterieus en geheimzinnig. Je kunt er gewoon net niet je vingers op leggen wat er nu precies aan de hand is en wat er staat te gebeuren. Dat is één van de redenen dat je ook maar door wilt blijven lezen. Je moet het gewoon weten. Je moet weten wie de nieuwe stormwachter gaat worden en wat er nu precies aan de hand is met het eiland Arranmore.

De schrijfstijl van Catherine Doyle is echt fantastisch. De stormwachter leest ongelofelijk fijn en prettig weg. Het is heel beeldend geschreven. Je waant je tijden het lezen op Arranmore en je ziet alles wat je leest dan ook allemaal precies voor je. De beschrijvingen zijn tot in de kleinste details, maar niet te overdreven. Er is een hele mooie balans. De auteur geeft niet alles meteen prijs, wat echt de kracht van dit verhaal is, het is een ontdekkingstocht. Stormwachter is heel mooi en chronologisch opgebouwd en enorm goed in elkaar gezet. Daarnaast is het ook heel vlot en luchtig, geen overdreven moeilijke woorden, gewoon een heerlijk magisch en betoverend verhaal. Na het lezen van dit eerst deel wil je absoluut meer. Ik kan dan zelf ook bijna niet wachten op het volgende deel, het liefst wil ik het nu al in mijn handen hebben en lezen!

Reacties op: Een magisch en betoverend verhaal!

Stormwachter: De kaarsenmaker van Arranmore - Catherine Doyle
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,99