De toad in a the hole is een echte aanrader!

Mieke Schepens 04 december 2015 Hebban Recensent

Notitie van Valli Little: "Ik krijg meer aanvragen voor ovenrecepten dan voor welk ander gerecht ook, dus ik weet dat ik niet alleen sta in mijn passie voor bakken."
Ook ik hou van ovenrecepten. Terwijl het gerecht in de oven staat kun je alles wat je gebruikt hebt aan potten, pannen en bestek al afgewassen hebben, zodat je aanrecht weer schoon is.

delicious. 60 x oven recepten is een prachtig kookboek. Handzaam met prachtige kleurenfoto's op de ene pagina en het bijbehorende recept op de tegenoverliggende pagina.Je ziet zo steeds hoe het resultaat er uit zou kunnen zien. Het water liep me uit de mond na zoveel lekkers gezien te hebben.

De inhoud wordt verdeeld in een vijftal hoofdstukken, t.w.: Taarten; Cupcakes, muffins en koekjes; Taarten en vlaaien; Hartige taarten en pasteien; en Desserts.
Achter in het boek een overzichtelijk register van de recepten op alfabet. Op de laatste bladzijde nog een paar opmerkingen over gebruikte hoeveelheden (1 tl = 5 ml etc.) en oventemperaturen.
Praktisch detail is dat onder sommige recepten meer informatie over een bepaald ingrediënt vermeld is. Wat het precies is, waar het te koop is, hoe je het kunt maken of wat een vervanger is.
'Dulce de leche, een Zuid-Amerikaanse karamelsaus, is in grote supermarkten en delicatessenwinkels in potten te koop' en dan een verwijzing naar een pagina met een vervanger.

Het boek bevat voornamelijk recepten voor zoete gerechten, maar ook een aantal hartige recepten is te vinden onder het hoofdstuk 'Hartige taarten en pasteien'. Volgende week ga ik iets zoets proberen maar het recept dat ik gekozen had om vandaag te proberen is:

Toad-in-the-hole met mosterd-uiensaus
* 1 el fijngesneden bladpeterselie
* 1 el rodebessengelei
* 2 el zonnebloemolie
* ½ tl tomatenpuree
* 8 varkens-chipolata's (dunne varkenssaucijsjes)
* 1 grote rode ui, in dunne parten

ook nodig: 4 taartvormpjes of ovenschaaltjes van 375 ml inhoud of een muffin-bakplaat met 8 holtes, ingevet.

Verwarm de oven voor op 180° C.
Klop in een kom bloem, eieren, melk, bieslook, peterselie en 1 theelepel zout
door elkaar. Laat het beslag15 min. rusten.
Verhit 1 eetlepel olie in een koekenpan op middelhoog tot hoog vuur. Bak de chipolata's rondom in 4-5 min. mooi bruin en vrijwel gaar.
Haal ze uit de pan en hak ze grof. Verdeel het vlees met de olie uit de pan over de vormpjes. Giet het beslag eroverheen en vul de vormpjes tot driekwart van de hoogte. Bak ze 20 min. in de oven tot ze goudbruin en gerezen zijn.

Verhit intussen de tweede lepel olie in de koekenpan op middelhoog vuur.
Laat de uiparten hierin onder regelmatig omscheppen in 3-4 min. gaar en lichtbruin worden.
Roer de extra eetlepel bloem erdoor en daarna ook mosterd, tijm, bouillon, worcestersaus, rodebessengelei en tomatenpuree. Laat de saus onder af en toe roeren 3-4 min. pruttelen en binden.

Serveer de toad in the hole met de mosterd-uiensaus.

Bereiden ± 15 min. / rusten ± 15 min. / oven ± 20 min.

Toad-in-the-hole met mosterd-uiensaus is een ware aanrader! De naam van het gerecht (vertaling is pad-in-het-gat) doet enigszins vreemd aan, maar ik wist van Engelse vrienden dat dit de naam is van een traditioneel Engels gerecht. Dat maakte me heel benieuwd en ben gaan kijken wat ik nodig zou hebben. De boodschappen waren al snel gehaald en vanmiddag ging ik dan aan de slag. Gelukkig had ik nog rodebessengelei van Marienwaerdt in huis, want dat is het enige ingrediënt in dit recept dat niet overal te koop is. Het is een eenvoudig te bereiden gerecht, met een gemakkelijke voorbereiding en weinig afwas naderhand! Er is geen extra zout nodig, omdat de bouillon en de chipolata's ook zout bevatten.

We hebben heerlijk kunnen smullen van deze toad-in-the-hole. Lekker met een glas rode wijn!
De gerechten uit delicious. 60 x ovenrecepten zullen een warme glimlach op het gezicht van je gezin en/of je gasten brengen.
Dank je, Valli Little voor het samenstellen van dit heerlijke kookboek: delicious. 60 x oven recepten.

Meer recensies van Mieke Schepens