Ik verwachtte een spetterend einde, maar helaas..

Paula Heeger 20 november 2014
Het leven van de vier realitysterren gaat verder in het laatste deel van The Fame Game-trilogie: Infamous. De eerste twee boeken waren al leuk om te lezen: veel gebeurtenissen en veel verschillende karakters. Toch is het verhaal af en toe nogal voorspelbaar, maar wie weet brengt het laatste boek uit de reeks daar verandering in. Ik verwacht in ieder geval een spetterend einde.

Wat me meteen opvalt aan Infamous zijn de karakters van de vier sterren: iedereen is veranderd. Vooral Madison is haast onherkenbaar geworden: waar ze eerst nog altijd voor de camera’s wilde schitteren komt ze nu alleen opdagen bij PopTV als het onder haar voorwaarden is. Het tweede seizoen van de realityshow wordt daardoor een stuk minder spannend, daar baalt producent Trevor natuurlijk van. Madison komt daarom nog wel terug in de show, maar met meer zeggenschap. De andere personages in het boek zijn ook veranderd, maar Madison staat nog steeds centraal. Dat vind ik erg jammer, vooral Gaby is heel erg onderbelicht terwijl haar verhaal juist interessant is. Een gemiste kans, vind ik.

Mijn verwachtingen van het boek - een spetterend einde, nog meer drama en onvoorspelbare ontwikkelingen – zijn helaas niet allemaal uitgekomen. De voorspelbaarheid is wel iets minder, dat zie je bijvoorbeeld in het liefdesleven van Carmen terug. Ook is er nog drama, maar erg overdreven is het niet, terwijl ik dat wel zou verwachten in een realityshow. De privésituatie tussen Carmen en Kate is wel leuk om te volgen, maar wordt wel saai, omdat het al sinds het vorige boek speelt. En een spetterend einde? Helaas niet. Ik vond het einde een beetje te snel afgerond, heel jammer. Ook blijft het verhaal best wel aan de oppervlakte, terwijl meer diepgang wel leuk zou zijn in een realityserie.

Over het algemeen is de hele trilogie wel leuk om te lezen, maar erg diepgaand is het niet. Als je even ontspanning wil en aan niet te veel wilt denken is dit een aanrader, anders kun je het boek beter laten liggen. Jammer, want van deze laatste chicklit had ik echt meer verwacht.

Meer recensies van Paula Heeger