×

Eindoordeel – Vlotte feelgood, niet slecht maar ook geen topper

op 15 augustus 2017 door

OVER DE VIJFDE BRIEF

Al op de middelbare school waren Joni, Deb, Eden en Trina de beste vriendinnen. Ze deelden altijd alles – roddels, verliefdheden, geheimen. Maar sindsdien zijn hun levens elk een eigen richting op gegaan, en zelfs hun jaarlijkse weekje weg met z’n vieren voelt steeds meer als een verplichting. Dit jaar heeft Joni een plan: eindelijk weer eens écht naar elkaar luisteren. Elk van hen schrijft een brief, met daarin een geheim dat ze nog nooit met elkaar gedeeld hebben. De uitkomst maakt pijnlijk duidelijk dat ze elkaar lang niet zo goed kenden als ze dachten. Dan ontdekt Joni een vijfde brief, een brief waarin een van hen vertelt hoezeer ze een van haar vriendinnen háát om iets wat jaren geleden is gebeurd, en hoe vaak ze op het punt heeft gestaan haar iets aan te doen.

Wie van hen heeft dit geschreven? En wie kan Joni nog vertrouwen?

DE LEESCLUB

Het boek werd gelezen als Hebbanbuzz door maar liefst 50 lezers. Niet iedereen praatte mee in de leesclub, maar degenen die dat wel deden waren redelijk actief. Er werden foto’s gepost, gebuzzed en enthousiast geantwoord op de leesclubvragen.

VERWACHTINGEN en COVER

Het is voor bijna alle lezers de eerste kennismaking met Nicola Moriarty. De verwachtingen zijn behoorlijk eensluidend, zoals: een lekker vlotte feelgood, een vriendinnenverhaal met sappige roddels en een vleugje jaloezie en een vrolijk boek met een spannende ondertoon als extraatje.

Over de cover zijn de meningen verdeeld. Violette is te spreken over de leuke vormgeving, waarbij ze bonuspunten geeft voor de subtiele weergave van "leesexemplaar", die ze erg leuk in de cover verwerkt vindt. Een aantal lezers vindt de zwarte achtergrond met de kleurige enveloppen subtiel en vrolijk en passend bij de titel zoals onder andere Femke: “De envelopjes zijn leuk bedacht, daar zitten tenslotte brieven in. Het is een cover die anders dan anders is, en dat maakt hem juist zo mooi”.  MarloesN is het daar niet mee eens: “Het zwart met de in mijn ogen fletse kleuren van de envelopjes. Het oogt een beetje kinderlijk. Ik zou het niet zo snel serieus nemen als boek en het in de winkel daarom niet snel oppakken”. Een mening die door meerdere lezers gedeeld wordt.

SCHRIJFSTIJL en OPBOUW

Ook over de schrijfstijl verschillen de meningen. Ondanks dat iedereen over het algemeen het taalgebruik niet te ingewikkeld en toegankelijk vindt, wordt door een aantal lezers de perspectiefwisselingen verwarrend en een beetje storend gevonden. Bijvoorbeeld door Bianca Schrijft: “Soms raakte ik wel een beetje kwijt vanuit wie het verhaal geschreven werd” en Marianne: “Inderdaad verwarrend, Veel wijziging in perspectief, en tijdvakken waarin het verhaal zich afspeelt. Niet prettig lezen wat mij betreft”. Steph had daar geen last van: “Ik vind dat de spanning zeker wordt opgebouwd door de afwisseling tussen heden en verleden. Je wil gewoon doorlezen om van alle geheimen op de hoogte te zijn”. En dat geldt ook voor Femke: “Het boek is goed opgebouwd. De perspectiefwisseling en tijdwisseling houden het verhaal spannend, je wilt per se weten hoe het afloopt”.  Ook Dayenne is tevreden: “De afwisseling van de biecht van Joni en de gebeurtenissen tijdens de vakantie en die erna vind ik leuk bedacht. Ik had er geen last van dat dit verwarrend was en daarnaast zorgt het voor spanning. De schrijfstijl was prima, redelijk simpel waardoor het boek vlot leest”. Voor Nathalie Koenekoop had het allemaal iets meer beeldend gemogen: “Aan het einde weten we pas dat Joni lang haar had en krullen”.

PLOT en EPILOOG

De plot komt voor de meeste lezers toch nog als een verrassing. Er waren veel verdachtmakingen, waardoor je telkens op het verkeerde been werd gezet.

Waar eigenlijk iedereen het wel volmondig mee eens is, is dat de epiloog geen enkele toegevoegde waarde heeft. Ilse zegt hier het volgende over: “Moest er nu in deze dagboekstukjes nog iets verrassends hebben gestaan of een nieuw geheim onthuld worden, dat zou wat anders geweest zijn! Ik vind het niet echt een boeiende afsluiter, beetje een domper”. Renate is het hier mee eens: “Had van mij niet gehoeven, vond het verhaal daarvoor prima afgesloten, nu werd het een beetje raar”. Eigenlijk is Violette de enige die er iets positiefs over zegt: “De epiloog tekent wel hoe de dames waren toen ze nog jonger waren, je herkent daarin toch wel de vrouwen van later. Ook biedt het een beetje een verklaring waarom ze zo veel waarde hechten aan het schrijven naar elkaar, en dat niet iedereen zich daarin kon vinden, ik vind het toch wel een grappige toevoeging. (En herkenbaar want wij hadden op school ook zo'n gezamenlijk schriftje)”.

EINDOORDEEL en WAARDERING

Het boek werd overwegend positief beoordeeld. Jammer genoeg verzuimden 3 personen het boek te beoordelen en een recensie te plaatsen.

Slechts twee personen vonden het boek niet meer dan 2** waard, zoals Bianca Schrijft: “De rode draad van de vijfde brief houdt het verhaal bij elkaar, maar het verhaal had in mijn ogen 100 pagina's eerder afgerond kunnen worden”.

In totaal 19 personen gaven 3*** zoals Marianne: “Het verhaal wordt verwarrend verteld vanuit verschillende gezichtspunten, de meeste geheimen uit de brieven zijn niet zo spannend als vooraf gedacht en het plot uit de vijfde brief is vergezocht. Desalniettemin is De Vijfde Brief een prima boek als je op zoek bent naar een makkelijk te lezen feel goed roman”. En Ilse: “Geen slecht boek, maar ook geen hoogvlieger”.

Voor een kleine meerderheid van 22 personen was het boek 4**** waard. Agnes: “Dit boek lees je met een glas (fles..) wijn binnen handbereik en een bordje ‘niet storen’ voor je luie leesstoel achter elkaar uit”. En Eline Smit: “Een verrassend, meeslepend, maar ook een spannend boek. Ik heb het boek met veel plezier gelezen en bij de laatste zin schoot ik zelfs in de lach: wat een grappig en verrassend einde!”

En tenslotte gaven 4 personen 5***** waaronder Ivon: “De manier waarop het verhaal verteld wordt is erg origineel en geeft het boek een extra grappig tintje mee. Een echte feelgood roman waarbij je het gevoel hebt er zelf bij te horen. Love it!”.

De Hebbanbuzz van De Vijfde Brief werd met een gemiddelde score van 3,5*** afgesloten.

Reacties op: Eindoordeel – Vlotte feelgood, niet slecht maar ook geen topper