×

Je recensie óp 9 juni (tijd voor Buzz #4)

op 06 mei 2017 door

De afgelopen weken stond de Hebbanbuzz in het teken van Ik zie jou van Clare Mackintosh. Na haar debuut Mea culpa heeft Clare Mackintosh opnieuw een thriller geschreven over forenzen, routines en obsessie. In dit verslag lees je het eindoordeel van de vijftig Hebbanbuzzers!

Zoë Walker reist elke dag met het openbaar vervoer naar haar werk in Londen. Op een dag ze een foto van zichzelf in de rubriek met seksadvertenties. Ze is vastbesloten om uit te zoeken hoe haar foto daar terecht is gekomen. Ze heeft weinig aanwijzingen en wordt door niemand serieus genomen, maar ze geeft niet op. Helemaal niet als ze gaat kijken naar de andere vrouwen die in de advertentie komen te staan. Een van deze vrouwen is vermoord. Gelukkig gelooft agent Kelly Thompson haar wel en beseft dat Zoë en alle andere vrouwen uit de advertenties gevaar lopen. Maar waar komt het gevaar vandaan?

Leesclub
Tijdens de buzzleesclub werden er vrijblijvend leeservaringen uitgewisseld. Het onderstaande is daarvan de samenvatting.

Buzzcafé
Veel buzzers melden zich enthousiast in het buzzcafé. Ze hebben zin om te beginnen met lezen en de eerste indruk is goed. Mede dankzij het succes van Mea culpa zijn de lezers benieuwd naar deze nieuwe thriller. Toen ze eenmaal begonnen waren, zaten ze al snel in het verhaal en konden niet wachten om verder te mogen lezen. Nicole Kamp: “Ik ben gister begonnen met lezen en ben bij hoofdstuk vijf beland. De eerste hoofdstukken maken direct dat ik door wil lezen.”

Het feit dat Zoë gevaar loopt omdat ze reist met het openbaar vervoer en iemand al haar routines weet, ging de meeste lezers niet in koude kleren zitten. Demi: “Brr, ik begin al een beetje de kriebels te krijgen van dit boek. Vandaag heb ik het expres in de bus van en naar de uni gelezen en ik merkte wel op bij mijzelf dat ik de andere reizigers een beetje in het oog hield. Je weet maar nooit.”

Spanning
Een aantal lezers merkt op dat het even duurt voordat de spanning in het verhaal komt. Severine: “In het begin duurde het inderdaad even voor de spanning erin kwam, maar mij stoorde het niet, ik zat snel in het verhaal. En nu zo halverwege heb ik moeite om mijn boek weg te leggen. Veel te spannend!”

Tegen het einde werd het steeds spannender want wie zit er nu achter Zoë en de andere vrouwen aan? Ineke de Jong: “Hebben jullie dat nu ook? Een steeds groter wordende klomp in je maag? Ik ben nu op blz. 300 en razend nieuwsgierig naar de afloop.” Wim Brus: “Ja, het is knap gedaan hoe je meegetrokken wordt met zoveel mogelijke aanknopingspunten. Verdenken jullie al iemand?”

Ik zie jou
De Hebbanbuzzers in de leesclubdiscussie vonden de titel van het boek goed bij het verhaal passen. Demi: “De titel roept al gelijk een gevoel van onbehagen op.” Karin Vinck legde in haar verklaring al snel de link met social media: “De titel kan ik verband worden gebracht met onze huidige maatschappij, waarbij via de sociale media soms heel duidelijk gevolgd kan worden hoe iemands dag of zelfs iemands leven verloopt.”

Ook Steph vond de titel een perfecte beschrijving van het verhaal. Een korte samenvatting in drie woorden.

Omdat Ik zie jou het tweede boek van Mackintosh is, kan een aantal lezers die haar debuut Mea Culpa heeft gelezen een vergelijking maken tussen de twee boeken.

Marieke Scheers: “Mea Culpa heb ik ook gelezen. Beide boeken in een fijne stijl geschreven. Het is vlot en helder en nodigt uit tot doorlezen. In Mea Culpa zit er een twist halverwege het boek waarbij je van je stoel valt. Ik zocht dat ook in dit boek, maar het kwam niet. Dat heeft het lezen beïnvloed, ik bleef maar wachten op iets onverwachts. En toen viel ik toch nog van mijn stoel, maar toen was het boek ook uit.”

Ranata heeft Mea Culpa niet gelezen, maar is wel van plan om dit nog te doen: “Ze heeft een fijne schrijfstijl en bouwt de spanning goed op, ook is het geen moment echt duidelijk wie nou de dader was.” Severine kon ook de schrijfstijl niet vergelijken, maar ze kon wel zeggen dat het boek erg vlog geschreven is: “De hoofdstukken waren goed van lengte, de afwisseling tussen de personages vond ik heel leuk en ook het telkens terugkerende cursief gedrukte deel wanneer de dader aan het woord was vond ik erg geslaagd. […] Na een kennismaking met de personages bouwde het boek op naar een onverwachte climax. Met daarna nog een extra plottwist als epiloog.”

Beoordeling
Ik zie jou is gemiddeld met 4 sterren beoordeeld!

Evelien Walravens beoordeelt het boek met 4 sterren: ‘Clare Mackintosh weet de lezer van begint tot eind te boeien met een vlotte schrijfstijl, afwisseling van perspectief en personages en een paar geweldige plottwisten.”

Severine geeft het boek maar liefst 5 sterren: “Met Ik zie jou heeft Clare Mackintosh een fantastische thriller geschreven die nog lang blijft nazinderen. Het boek bouwde gestaag op naar een spetterende climax. Met op het einde nog een extra onverwachte plottwist.”

Nicole Camp geeft Ik zie jou 4 sterren: “Deze thriller zet je op scherp en laat je nadenken over je eigen routines. Hoe voorspelbaar ben jij?”

Demi geeft het boek ook 4 sterren: “Ik zie jou is een langzaam opbouwende thriller waarin de spanning pas op het eind door de oppervlakte heen breekt, maar dit doet absoluut niet af aan dit actuele boek dat je na de laatste bladzijde nog vast blijft houden.”

Marieke Scheers beoordeelt met 3 sterren: “De opbouw gaat gestaag naar een climax. En als je denkt te weten hoe het zit, krijg je als lezer toch nog een verrassing.”

n.b. In sommige quotes van leesclubleden heb ik een paar woorden moeten veranderen om de samenvatting spoilervrij te houden. Hierbij is niets aan de inhoud van de quote veranderd.