×

Waren het Perfecte Resten die Helen Fields in 2019 in de wereld achterliet?

op 30 december 2019 door

58 lezers van Hebban namen deel aan de BUZZ actie en leesclub die Hebban op 11 november startte. Een flinke groep van deze lezers was naast het Buzzen ook actief in de leesclub die tegelijkertijd liep. Al gelijk tijdens het lezen spraken we met elkaar over de titel en welke associaties die dat bij een ieder opriep. Voor Guy zijn het overblijfselen in perfecte staat terwijl Lizzie juist aan vermiste lichaamsdelen moet denken. En Anita denkt bij deze titel aan dat alle sporen van de moordenaar zijn uitgewist en dat de resten zoals ze gevonden worden perfect zijn voor hem.

** Kimberley Radder; De personages voelen voor mij heel realistisch aan. Niet alleen positieve punten worden belicht, maar ook de mindere punten van de karakters worden benoemd. Zo krijg je een volledig beeld**

Al vrij snel, vanwege de vele snelle lezers, werden ook de discusievragen gelanceerd. Uiteraard wel met het verzoek de eerste 2 vragen de spoilers achterwege te laten zodat een ieder kon aanwaaien ook als er nog gelezen werd. Eén ding was iedereen het over eens, het lukte Helen Fields om met een steengoede binnenkomer haar boek te openen. Voor de één was het de eerste zin die meteen raak was, de ander was na één hoofdstuk overtuigd. Zowel Ellen als Priscilla vonden het ook een enorme meerwaarde dat ook vanuit het perspectief van de dader werd verteld. Een ander onderwerp in de discussie waren de gebruikte locaties. Denise Depoorter tipte in haar post om via Google Earth de locaties te bezoeken en onder andere Freddy Was bleek daar erg enthousiast over. Ook Atse is enthousiast over de beschrijvingen van de locaties, zo noemt hij zowel de Cairngorm Mountains en sluit hij zich aan bij Anita die de martelkamer van Dr. King, waarbij Fields zo treffend beschreef welke trappen er allemaal genomen moesten worden om er te komen, noemt.

**Rita Leyman; De moorden en de beschrijving van de omgeving in Edingburgh worden door Helen Fields zo goed neergepend dat deze serie perfect verfilmd zouden kunnen worden.**

Over de hoofdpersonages lopen de meningen nogal uiteen. Saskia Jacobs – Labree vertelt dat Luc door het boek heen steeds verschillende emoties bij haar opriep met als uiteindelijke conclusie dat het een complex persoon is waar we nog veel van kunnen verwachten. Over Ava zegt Marije Ronteltrap dat ze overkomt als een zelfverzekerde vrouw die haar mannetje staat in een mannenwereld maar toch volledig zichzelf is, iets wat zij knap gedaan vind van de auteur. Wendy van Lierop omschrijft het duo als krachtig, met eigenschappen die elkaar versterken.
Bad Guy Dr. King getypeerd in drie, meest genoemde, woorden maakt dat hij als een wrede, gestoorde en gestoorde man word gezien. Uiteraard kwamen er nog veel meer omschrijvingen voorbij, dus duik gerust nog even de leesclub in als je meer wil weten. Voor Guy is Dr. King de grote ster in Perfecte resten en heeft Fields hem op een geloofwaardige manier weten neer te zetten. Sander vertelt dat met ieder hoofdstuk geschreven vanuit King zijn aandacht voor het boek toenam. Ook Anne-Marie Lenjou is heel blij met Dr. King doordat Fields erin is geslaagd hem tot leven te brengen zonder te focussen op zijn verleden maar juist door de nadruk te leggen op zijn geloofwaardige denken en handelen.

**Gerda de Bos; Wat dit verhaal interessant maakt is dat je na deze gegevens al gelijk kennismaakt met de moordenaar : Reginald King.
Helen geeft ons een inkijkje in zijn denk en handelswijze, waardoor je gaandeweg in het kat en muisspel wordt getrokken!**

De meeste lezers zijn het erover eens dat Perfecte resten voldoende spanning bevatte. Voor Linda Bouwmeester zat dit in de verschillende cliffhangers en de wijze waarop verschillende verhaallijnen door elkaar liepen. Voor Leon zat er een mooie afwisseling tussen rust en spanning in het boek. Voor Leentje4trixie voelde het aan alsof ze zelf in het verhaal zat door het wisselende vertelperspectief en doordat Fields maakte dat het levensecht aanvoelde.
Kort stonden we ook stil bij de verschillende verhaallijnen in het boek, waarbij er vooral word genoemd dat het geheel niet helemaal in balans was en dat er ruimte was voor verdieping vooral rondom Ava.

** Silvia van Elzelingen; Het boek heeft een vlotte schrijfstijl en na het spannende eerste hoofdstuk zitten we meteen in het verhaal. De plot heeft een goede spanningsboog en is mooi opgebouwd. Op sommige momenten moet je wel even slikken, want behoorlijk gruwelijke aspecten passeren de revue.**

Uiteindelijk kwamen we natuurlijk ook tot een beoordeling van het boek, los van de recensies en sterren die een ieder toekende. Zowel op personages, spanning, plot, schrijfstijl als leesplezier kenden een aantal deelnemers het boek punten toe. Lager dan een enkele 6 werd er niet gescoord en gemiddeld kreeg ieder onderdeel wel een 7,5 of hoger toegekend.
Maar ook het totale eindoordeel van alle lezers in deze Buzz mag natuurlijk niet ontbreken. De scores lagen flink uiteen, naast vieren en vijven ontbraken ook enkele tweeën en drieën niet. Gemiddeld mag Perfecte Resten uiteindelijk wel een 4,2 achter zijn naam noteren.

Reacties op: Waren het Perfecte Resten die Helen Fields in 2019 in de wereld achterliet?