Advertentie

Het leed van de lezer wat sociale media heet....

op 02 mei 2017 door

Of misschien is deze titel beter:  “hoe het komt dat je boekenberg zo onbeklimbaar dreigt te worden….”

Nu ga ik geen pleidooi houden dat vroeger alles beter zou zijn. Dat was het zeker niet maar wel een stuk eenvoudiger. Ik ben nog van de tijd van voor het internet ( bijna dinosaurus inderdaad).  Als scholier/student zijnde ging ik eenmaal per week op mijn fietsje naar de plaatselijke bibliotheek nam daar een zestal boeken mee in een linnentasje waarbij er uiteraard nog verplichte boeken voor schoolopdrachten bij zaten. Je ging sporadisch naar de boekhandel want daar had je geen budget voor en mijn ouders, echt schatten,  hadden niets met boeken dus die kwamen alleen maar in de boekhandel om je schoolspullen uit te zoeken zodat je niet teveel uitgaf. ( inderdaad toen haalde je ook je schoolspullen daar want de action daar hadden we ook nog nooit van gehoord, mens wat voel ik mij oud).  Maar als je er kwam kon je  je laten verrassen door echt nieuwe boeken, titels waarvan je nog niet wist dat ze er waren.

Rond mijn twintigste was ik werkzaam in de boekhandel en dat was beetje de kat op het spek binden want mijn boekenvoorraad werd hoe langer hoe groter. Maar in al die jaren kocht ik braaf een boek en las dat alvorens ik een volgende aanschaf deed. Waar ging het dan mis?

Ik denk pas jaren later. De computer had inmiddels zijn intrede gedaan maar fulltime werkend en een klein mensje in huis gaf toch niet veel tijd om op het internet te hangen. Nee de laatste tien jaar is dat er langzaam ingeslopen en je gaat vervolgens op sociale media.. En daar vliegen de nieuwe en ook nog de nog te verschijnen titels om je oren. Als je dan de ontkenningsfase voorbij bent en je zelf al heel braaf boekverslaafd durft te noemen moet je sterk in je schoenen staan om niet al te hebberig te worden. En dat ben ik niet altijd….  Wil ik denk ik ook niet.

Naast het feit dat je TBR lijstje als maar langer dreigt te worden door al die nieuwe titels volg je ook een aantal schrijvers die je laten delen in hun schrijfproces. Soms leuk en soms minder leuk omdat je zo graag dat boek wilt lezen en je leest dat het boek nog steeds niet af is… Je weet wel dat schrijvers jouw leestempo niet bij kunnen houden en best wel de druk op de schouders voelen van al die lezers die zich er op facebook of waar dan ook tegen aan gaan zitten bemoeien… en zodra ze laten weten dat het af is spurt ik naar de boekwinkel.

Waar dit verhaal naar toe gaat ?  Tja, eigenlijk de mijmering dat ik doordat ik veel tijd op het internet besteedt ik veel meer boeken aanschaf (dus voor de schrijvers goed nieuws) en dat mijn boekenberg te hoog is geworden. Want als ik mij bewust word van hoeveel tijd ik doorbreng op sociale media, mijn eigen blog en het internet zou ik in plaats daarvan een half boek extra paar dag kunnen lezen. Misschien een idee wat bewuster met tijd om te gaan en meer te lezen….

Daarnaast drong het tot mij door dat als in nu in een boekwinkel loop ik veel  net verschenen titels niet meer als verrassing of nieuw zie liggen omdat ik ze al een half jaar of langer  in progress op het internet voorbij heb zien komen.  Is dit erg ? Wel nee, want  ook al ligt er voor mij niet echt iets nieuws ik kan nog steeds uren snuffelen in de boekhandel.  Er gaat ook niks boven shoppen in een echte winkel. De boeken oppakken en voelen, ruiken en kopen.  Want die boekenberg mag dan wel naar een heuveltje slinken maar het hoeft geen platteland te worden.

 



Reacties op: Het leed van de lezer wat sociale media heet....