×

What if it's us... and only us?

op 29 oktober 2018 door

Als echt die-hard lezers hebben we het ons allemaal al wel eens afgevraagd: wat zou er gebeuren wanneer twee van onze favoriete auteurs de handen in elkaar slaan en samen een boek schrijven? Met What if it’s us hebben we eindelijk de kans om daarachter te komen. Becky Albertalli en Adam Silvera zijn geen onbekenden meer in de YA-wereld, beiden zijn het bestsellerauteurs en staan ze erom bekend heel veel aandacht te hebben voor diversiteit in hun verhalen. Het verhaal van Ben en Arthur is het eerste resultaat van deze samenwerking en wat het verdict is van de leesclub kom je nu te weten.

Over het boek:

Arthur is only in New York for the summer, but if Broadway has taught him anything, it’s that the universe can deliver a showstopping romance when you least expect it. Ben thinks the universe needs to mind its business. If the universe had his back, he wouldn’t be on his way to the post office carrying a box of his ex-boyfriend’s things. But when Arthur and Ben meet-cute at the post office, what exactly does the universe have in store for them? Maybe nothing. After all, they get separated. Maybe everything. After all, they get reunited. But what if they can’t quite nail a first date . . . or a second first date . . . or a third? What if Arthur tries too hard to make it work . . . and Ben doesn’t try hard enough? What if life really isn’t like a Broadway play? But what if it is?

Verwachtingen:

Heel wat mensen kiezen een boek op basis van de cover en dat is helemaal geen schande (ik doe het ook!). Maar naast de cover zijn er nog heel wat andere redenen om een boek op te pakken en dat was ook zo voor Sigrid. “Ik las gewoon "Becky Albertalli en Adam Silvera gaan samen een boek schrijven" en ik dacht "OMG ik wil het lezen!". Door het fragment wist ik dus wel aan wat voor stijl en thema ik me kon verwachten en ik was zo gek op de eerste twee hoofdstukken dat ik ook meteen verder wilde lezen!” Ook Nancy baseerde haar verwachtingen op de namen van de auteurs. Ageven was één van de enigen die een verwachting had opgebouwd op basis van de cover: “Ik verwachtte een beetje een 'volwassen' verhaal. De cover had iets meer een 'volwassen' uitstraling dan Leah on the offbeat of Simon vond ik, dus daarom verwachte ik dat het verhaal een beetje saaier, minder grappig, ... zou zijn dan de andere boeken die ik tot nu toe van Becky Albertalli had gelezen.”

Schrijfstijl:

Het is niet altijd even makkelijk om een boek te schrijven met twee auteurs, wanneer ze dan ook nog eens zo’n succesvolle boeken op hun palmares hebben staan, wordt het al helemaal een uitdaging. What if it’s us wisselt ieder hoofdstuk tussen het perspectief van Ben en Arthur. Silke had dan ook meteen een vermoeden dat later dan ook nog eens bevestigd werd: “Gezien ik allebei de schrijvers hun stijl erg goed ken vond ik het erg duidelijk wie welke hoofdstukken schreef. Vooral bij overgangen was dit erg duidelijk. Ik denk dan specifiek aan de treinscene bv. Ik ben na het lezen ook interviews en podcasts gaan beluisteren en mijn vermoedens bleken helemaal te kloppen.” Ook Audrey had het bij het rechte eind: “Ik had al na hoofdstuk een het gevoel dat Arthur door Becky was geschreven. Ik heb boeken van beide auteurs gelezen en je vind er wel heel veel kenmerken van in terug.”

Thema’s:

Zoals al eerder vermeld staan Becky en Adam erom bekend heel wat aandacht te hebben voor diversiteit, maar was dat ook deze keer het geval? Wordbondage vindt van wel: “Lhbt problematiek, verlies, angst, nieuwe start, openheid, jezelf zijn, vooroordelen. Het heeft verassend veel thema's. Maar interessant is hoe het verwerkt is in beide verhalen. In elkaar geweven wordt.” En ook Sylvie is het daar mee eens: “Daarnaast is geaardheid ook los een heel belangrijk thema vind ik. Dat zie je terug in hun relatie en het verschil tussen Ethan en Dylan, omdat het in het begin dus lijkt alsof Ethan problemen heeft met Arthur´s geaardheid.”

One word challenge:

Kan je een boek van 433 pagina’s samenvatten in één woord? Het lijkt wel een onmogelijk opgave, maar de leden van de leesclub gingen deze uitdaging toch aan en ze hebben er grondig over nagedacht. Zo kiest Eline voor het woord ‘realistischer’ en wel om de volgende reden: “Ik koos voor realistischer, omdat ik het einde van dit boek veel realistischer vond dan andere YA boeken die ik al gelezen heb. Ik kies specifiek voor realistischER, omdat het natuurlijk nog steeds fictie blijft en niet alles even realistisch was als het einde van het boek.” Edriënne koos dan weer voor ‘herkansing’: “Elke keer als Arthur en Ben bij elkaar willen komen, gaat er iets mis. Eerst gaan ze uit elkaar bij het postkantoor zonder elkaars naam te weten, en dan komt natuurlijk die awkward eerste date. Vanaf die date doen ze die eerste date telkens opnieuw, omdat er steeds iets misgaat zoals een restaurant dat veel te duur is, of een ongemakkelijke jaloezie vanwege een ex. Arthur en Ben hebben dus steeds een 're-do' van hun eerste date, totdat die perfect (genoeg) is.”

Eindoordeel:

Femke gaf het boek 4 sterren. “Adam en Becky hebben in dit boek een balans gevonden in hun schrijfstijlen en het is perfect. Ik kijk uit naar een volgende samenwerking van deze twee auteurs!"

Ook van Rani kreeg What if it’s us 4 sterren: "What if it's us gaat bij iedereen wel herkenbare situaties opleveren en de grappige maar ook soms gênante momenten zorgen voor een grote glimlach op je gezicht."

Driemaal is scheepsrecht: Janneke beloonde het boek ook met 4 sterren. “What if it's us is voor iedereen die van een emotionele rollercoaster houdt. Het boek brengt je van vreugde naar verdriet, terug naar vreugde van ongekende hoogte. Een heerlijke, zij het soms wat puberaal awkward, romance.”

What if it’s us heeft een gemiddelde van maar liefst 4,2 sterren! We kunnen dus concluderen dat het een geslaagde samenwerking was tussen Becky Albertalli en Adam Silvera, zeker voor herhaling vatbaar.

Ik wil nog even de deelnemers bedanken, heel erg bedankt voor jullie enthousiaste en uitgebreide reacties. Ik heb enorm van deze leesclub genoten en hopelijk tot een volgende leesclub!

Dankjulliewel,

Fien.