Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Magic Monday #13 De wereld van de Witcher

op 23 juli 2018 door

Eén keer per maand nemen we jullie mee in een magische wereld tijdens onze Magic Monday. Deze maand nemen we je mee naar de wereld van The Witcher (De Hekser).

De Poolse schrijver Andrzej Sapkowski werd in 1986 in eigen land bekend toen zijn korte verhaal over de witcher (de hekser) in een fantasymagazine gepubliceerd werd. Vele verhalen over de witcher volgden. Waar de boeken in Polen al vanaf 1994 gepubliceerd werden, moesten we in Nederland nog tot 2014 wachten tot de vertaling van deze fascinerende serie eindelijk verscheen.

Omgeving

Witchers trekken over het algemeen rond van stad naar stad, op zoek naar opdrachten. Ze blijven hierdoor niet lang op eenzelfde plek. Toch zijn er een aantal plaatsen die belangrijk genoeg zijn om meermalen naar terug te keren.

Kaer Morhen is het geruïneerde kasteel van de Witchers. Het kasteel heeft een enorme hal met in het midden een zware tafel waar minstens tien personen plaats kunnen nemen. Via steile en glibberige trappen kom je, terwijl je je best doet om de ratten te ontwijken, bij de kamers aan. Die zijn praktisch leeg, op een bed, kist en stoel na. Er is ook een laboratorium in het kasteel, waar buitenstaanders angstvallig buiten gehouden worden. Het kasteel heeft een binnenplaats waar geoefend wordt met zwaardvechten. Via de brug kom je bij de Trial. Dit is een pad rondom het kasteel waar diverse obstakels te vinden zijn. De Witchers trainen hier onder andere op hun snelheid. Rondom het kasteel zijn ook een aantal schedels en skeletten te vinden. Die zijn blijven liggen als een herinnering aan het gevecht bij Kaer Morhen waarbij bijna alle Witchers de dood hebben gevonden.

De tempel van Melitele bevindt zich in Ellander en wordt bewoond door een aantal priesteressen die in dienst zijn van de godin Melitele, godin van vruchtbaarheid en geboorte. Priesteres Nenneke heeft veel kennis en is uitzonderlijk goed in genezen. De witcher Geralt verblijft dan ook enige tijd op deze plek als hij gewond geraakt is. Later stuurt hij Ciri hierheen om haar opleiding voort te zetten.

Personages

Witchers

c61243a58146d8f53655bef7a10d62f4.pngEen Witcher is een persoon die een intensieve en uitgebreide training heeft ondergaan en daarnaast diverse mutaties heeft doorgemaakt door een proces dat de Trial of Grasses genoemd wordt. De training en mutaties vinden plaats in Kaer Morhen. Is dit proces eenmaal volbracht, dan doodt de Witcher monsters in ruil voor geld. Voor dit doel draagt een Witcher altijd twee zwaarden: een ijzeren en een zilveren.

De mutaties brengen altijd bepaalde kenmerken met zich mee: Witchers hebben een zeer langzame hartslag, een zeer goed gehoor, ze worden maar langzaam ouder, ze hebben zeer snelle reflexen, zijn immuun voor de meeste ziektes en kunnen in gevechten magische krachten in de vorm van Signs gebruiken. Witchers kunnen geen kinderen krijgen en hierdoor kunnen ze hun eigenschappen niet genetisch doorgeven.

De belangrijkste Witcher in het verhaal is Geralt van Rivia. Hij is niet oud, maar zijn haar is bijna volledig wit. Geralt wordt ook wel de witte wolf genoemd. Hij draag een medaillon van een wolvenhoofd aan een zilveren ketting, dit is de badge van zijn gilde. Geralt heeft af en aan een relatie met Yennefer. Hij is de voogd van Ciri. Andere witchers zijn Vesemir, Eskel, Lambert en Coën.

Tovenaressen

Tovenaars en tovenaressen halen hun krachten uit de vier elementen: lucht, water, aarde en vuur. Ze zijn niet alleen bekend om hun spreuken, maar ook om hun amuletten en drankjes. Ze hebben zowel het vermogen om anderen te helen als om te doden. Niet iedereen kan zomaar tovenaar worden en het hebben van de kracht kan leiden tot waanzin, vandaar dat er scholen zijn waar ze leren hun krachten onder controle te krijgen.

Yennefer is een tovenares met violette ogen en zwarte krullen. Dat ze ooit als gebochelde geboren is, is dankzij haar toverkracht niet meer aan haar te zien. Ze heeft een relatie met Geralt en neemt de magische training van Ciri op zich, die ze als haar dochter beschouwt. Ze is bevriend met Triss Merigold, eveneens een tovenares. Triss is een uitzonderlijke genezer, maar kan zichzelf niet genezen, omdat ze vervelend genoeg allergisch is voor alle magische elixers.

Mensen

Dandelion is een poëet en troubadour. Hij is een vriend van Geralt. Hij wordt beschouwd als een van de beste in zijn vak en werd vooral bekend door zijn ballade genaamd De leeuwenwelp van Cintra.

Ciri heeft groene ogen en asblond haar. Ze wordt door Geralt getraind als een witcher en door Yennefer opgeleid tot tovenares. Daarnaast heeft ze ook nog elvenbloed door haar aderen lopen. In welke categorie ze precies past, is dus onduidelijk, Ciri is one of a kind. Haar volledige naam is Cirilla en ze is de dochter van Pavetta en daardoor prinses van Cintra. Ze wordt ook wel de leeuwenwelp genoemd, aangezien haar grootmoeder als leeuwin bestempeld werd. Van haar moeder heeft ze bepaalde gaven geërfd. Ciri is namelijk een Source en kan als een medium werken en voorspellingen doorgeven.

Elven

Elven kunnen oud worden en zijn naar menselijke maatstaven dus zo goed als onsterfelijk. Ze houden niet van water. Sommige elven zijn geïntegreerd in de menselijke wereld, anderen leven apart. De beruchtste elven staan bekend als de Scoia’tael (eekhoorns) en vormen, samen met dwergen en halflingen, een guerillagroep tegen mensen.

Magie

Magie, zo leert Ciri van Yennefer, is chaos, kunst en wetenschap. Magie is overal.

Tovenaressen gebruiken een combinatie van toverspreuken, gebaren en de kracht uit een van de vier elementen om magie te gebruiken. Voor Witchers is het voldoende om zich te concentreren en een gebaar te maken. Omdat er hierbij geen magische formule nodig is, wordt er gesproken over een Sign. Een Sign is dus eigenlijk een eenvoudige toverspreuk en is gebaseerd op het duwen van energie in de gewenste richting.

Er zijn verschillende Signs. De Sign of Aard wordt gebruikt om tegenstanders te ontwapenen of omver te werpen, de Sign of Yrden creeërt een magische val, de Sign of Axia werkt kalmerend, de Sign of Heliotrop werkt als een schild tegen magische krachten van de tegenstander en tenslotte manipuleert de Sign of Quen tijd zodat een Witcher een elixer kan innemen of kan rusten.

b416b9b571bd17488d781a78fddbd7c9.jpgWichers gebruiken dus ook magische elixers. Deze drankjes zijn voor iedereen die geen Witcher is puur vergif, maar Witchers zijn er van jongs af aan aan gewend en bovendien hebben zij bepaalde mutaties die ervoor zorgen dat ze er tegen kunnen. Witchers gebruiken elixers om hun toch al aanzienlijke krachten te vergroten, bijvoorbeeld zodat ze goed zicht in het totale donker hebben.

Monsters

Een striga is een vrouw die door een vloek veranderd is in een monster. Ze heeft rode ogen, rood haar, poten met klauwen als die van een wilde kat, en een muil van oor tot oor met zeer scherpe tanden, waarmee ze mensen verslindt. Een striga beweegt met zeer hoge snelheid en is sterker dan je zou verwachten. Ze valt alleen aan tijdens volle maan en als het nacht is.

Om van een striga af te komen kun je haar natuurlijk doden, zilver is fataal voor een striga, maar het is ook mogelijk om de toverspreuk ongedaan te maken. In dat geval moet de striga drie keer een haan horen kraaien terwijl ze buiten haar sarcofaag is. Lukt dat, dan vind je in de ochtend weer een gewone vrouw terug.

De bruxa lijkt op een waternimf. Ze heeft zwart haar, is slank, praat zelden, eet geen menselijk voedsel en huilt melodieus. Uiteindelijk verraadt ze zichzelf altijd door haar bloeddorst. Een bruxa behoort namelijk tot een van de vampiersoorten.

De ghoul (grafschender) verslindt lijken en is dus met name te vinden op begraafplaatsen en op het slagveld. Als een ghoul erge honger heeft, eet hij ook levende mensen. Dit monster kan niet tegen zilver, vuur of helder licht en zal dus alleen in de nacht jagen. Mocht je door een ghoul geïnfecteerd zijn met lijkengif, dan is er een elixer genaamd Golden Oriole dat uitkomst biedt.

Een aeschna leeft in het water en is vooral te vinden in de buurt van transport schepen, waar ze vee en mensen af plukken om op te peuzelen. De aeschna is een enorm monster met een ruwe huid, lange groene poten met scherpe klauwen en vier paar scharen. Hang tijdens een boottochtje dus vooral niet over de reling!

105db73c4f6c4ae9b862e73280a6faac.pngEr zijn nog heel wat meer soorten monsters. Wil je hier meer over weten? Dwaal een tijdje mee met Geralt en je komt vanzelf de akeligste monsters tegen!

Hebben jullie de Witcher (de Hekser) boeken gelezen?

In de vorige Magic Monday namen we je mee naar Prythian, de wereld van Sarah J. Maas.

Merel



Reacties op: Magic Monday #13 De wereld van de Witcher

Meer informatie

Gerelateerd

Over