×

Deze recensies schreven wij in april

op 30 april 2019 door

Wij gaan alvast even verder met terugblikken op afgelopen maand. Natuurlijk lees je binnenkort welke prachtige boeken wij in april hebben mogen lezen, maar hier volgt daar alvast een voorproefje van. Wij krijgen namelijk regelmatig recensie-exemplaren en doen erg ons best om daar een goede recensie over te schrijven. Zo ook in april en die delen we graag met je!

Door Janneke

Marieke

Marieke over: Zomer vol geheimen van Nikola Scott: Het is een boek met verhaallijnen vol potentie, maar in een uitwerking die de verwachtingen helaas niet waarmaken.

Een roman met twee verhaallijnen. In het heden ontdekt Chloë dat ze zwanger is, maar blij is ze niet. Ze heeft een man die haar adoreert, maar dat neemt overheersende vormen aan. Ze besluit te kiezen voor zichzelf en pakt haar fotografie weer op. Maar dat heeft grote consequenties. De verhaallijn in het verleden gaat over Maddy en haar zus Georgiana. Het is een paar dagen voor de oorlog uitbreekt en de spanning is voelbaar. Een van de gasten die Georgiana heeft meegenomen heeft een eigen agenda.

De foto opdracht van Chloë brengt haar bij de bejaarde Maddy en dan blijken de dames veel overeenkomsten te hebben en een bijzondere band ontstaat. Door hun gesprekken ontdekt Chloë veel over het verleden van Maddy en durft ze haar eigen leven onder ogen te zien en keuzes te maken.

"Zomer vol geheimen is een roman met vele vormen van liefde en waarin veel gebeurt in een vrij laag tempo. De afwisselingen tussen heden en verleden zorgen ervoor dat het interessant blijft, maar het geheel hangt te veel af van toevalligheden, wat het verhaal afzwakt. De interactie tussen Maddy en Chloë is bijzonder en het deel van Chloë waarin ze voor zichzelf kiest en uit een verstikkend huwelijk stapt is sterk." Meer lezen? Dat kan hier.

Marieke over Het huis voor ongewenste meisjes van Joanne Goodman: Een verhaal gebaseerd op ware gebeurtenissen uit een dramatische stukje Canadese geschiedenis.

Als in 1950 in Canada een nieuwe president een aantal nieuwe wetten invoert, heeft dat grote gevolgen voor de weeshuizen. Omdat een psychiatrisch ziekenhuis meer geld krijg, worden de tehuizen omgedoopt tot psychiatrische instelling. De wezen krijgen geen onderwijs meer en worden als slaafjes behandeld en misbruikt en mishandeld door sadistische zusters en broeders. Het is een zwarte bladzijde in de Canadese geschiedenis.

Dit is het verhaal van Elodie, die werd afgestaan na haar geboorte en in een weeshuis terecht kwam. Met haar volgen we de vreselijke weg die zijn heeft moeten gaan tot ze 18 werd en op straat werd gezet. Het is ook het verhaal van Maggie die haar kindje moest afstaan onder druk van haar vader en de maatschappelijke druk. Het is een zoektocht van moeder naar haar kind, wat willens en wetens werd tegengewerkt door de tehuizen.

"Een mooie en boeiende roman waarbij je hart als lezer uitgaat naar de kleine Elodie en al die arme andere kleine wezen die slachtoffer werden van macht en hebzucht." Meer lezen? Dat kan hier.

Sanne

Sanne over De fout van Elle Kennedy: Prettig leesbaar, met een flinke dosis liefde.

In dit tweede (vervolg op De deal), los te lezen deel, volgen we John Logan en Grace. Logan is een van de succesvolle ijshockeyers die Briar rijk is. Zijn looks zitten mee en ook over aandacht van de dames heeft hij geen klagen. Sterker nog, hij kan elk meisje krijgen dat hij wil. Maar hij wil niet elk meisje, hij is verliefd op het meisje van zijn beste vriend. Hij is verliefd op Hannah. Als Logan op een avond op zoek is naar een feestje, maar op het verkeerde adres belandt, ontmoet hij Grace. Ze raken aan de praat en hebben uiteindelijk een hele gezellige avond. Maar wanneer het tussen de twee meer dreigt te worden, biecht Logan op dat hij eigenlijk verliefd is op een ander. En daarmee maakt hij alles stuk.

"De fout is niet zo sprankelend als haar voorganger, maar hou je van sexy ijshockeyers, zinderende relaties en hecht je minder waarde aan een weergaloos einde, dan is De fout bijna net zo lekker." Meer lezen? Dat kan hier!

Helma

Helma over Over de grens van Mechtild BorrmannEen aangrijpende roman van een verloren Duitse jeugd. Het is gebaseerd op een duister hoofdstuk uit de Duitse naoorlogse geschiedenis: kindertehuizen in de jaren vijftig

De Schönings wonen in een dorp aan de Duits-Belgische grens. Zoals veel gezinnen daar proberen ook zij in de zware jaren na de oorlog wat extra’s te verdienen met het smokkelen van koffie. De zeventienjarige Henni is hier vanaf het begin bij betrokken en kent de route over het verraderlijke moerasgebied op haar duimpje. Zij kan de smokkelaars, voornamelijk kinderen, veilig in het donker door het gebied loodsen.

Maar vanaf 1950 gaat de georganiseerde misdaad zich met de smokkel bemoeien en schrikt de douane er niet voor terug op hen te schieten. En op een nacht gebeurt het ondenkbare: Henni’s zusje wordt neergeschoten. Henni wordt in een tuchtschool vastgezet. Vanwege de koffiesmokkel. Maar dat is slechts een deel van de waarheid. Haar jongere broertjes, die Henni sinds de dood van hun moeder onder haar hoede had, belanden in een katholiek kindertehuis. Waar een van hen, de kleine Matthias, aan longontsteking sterft. Ook dat is slechts een deel van de waarheid…

"Mechtild Borrmann heeft met Over de grens een snoeiharde aanklacht tegen door de nonnen geleide kindertehuizen geschreven, waarvoor pas sinds enkele jaren door de katholieke kerk mondjesmaat schuld wordt bekend. Ze heeft de kinderen die hier de dupe van zijn geworden een stem gegeven met een verhaal dat diepe indruk maakt en waarvan je even stil bent als je het boek na lezing dichtslaat." Meer lezen? Dat kan hier!

Diana

Diana over 9 november van Colleen Hoover: Topverhaal!

Wanneer Fallon op 9 november, de dag die haar leven voorgoed veranderde, met haar vader zit te discussiëren in een restaurant, doet Ben alsof hij haar vriendje is. Ben kan het niet aanzien hoe Fallon wordt vernederd en steekt hier een stokje voor. Na deze bijzondere ontmoeting besluiten Fallon en Ben elkaar elk jaar op dezelfde plek te ontmoeten op 9 november. Ben schrijft in de tussentijd aan een boek en Fallon krijgt ‘opdrachten’ mee die ze van Ben moet uitvoeren.

"Een heel verhaal lezen, soms niet wetend waar het heen gaat, en dan op het einde de grand finale. Dit maakt 9 november tot een topverhaal." Meer lezen? Dat kan hier!

Diana over Soms voor altijd van Abbi Glines: Glines laat ons in de steek.

Het gaat goed tussen Cage en Eva. Ze wonen inmiddels samen en zijn van plan om naar Tennessee te verhuizen, waar Cage een studiebeurs aangeboden heeft gekregen. Alles is al in kannen en kruiken wanneer Eva ontdekt dat haar vader ongeneeslijk ziek is. Eva kan hem nu niet alleen laten en wil elk moment dat ze samen kunnen zijn nog goed doorbrengen. Cage gaat echter wel naar Tennessee en laat Eva met pijn in zijn hart achter op de boerderij. En dat is niet onterecht, want ondanks dat Eva Cage weet te overtuigen, is het eigenlijk een moeilijk besluit. Eva heeft Cage hard nodig om het aanstaande verlies te verwerken, maar Cage is er niet.

"Met dit boek slaat Glines de plank helaas mis. Meer diepgang over het verwerkingsproces en minder gezeur over de mannen in Eva’s leven zouden dit tot een mooi vervolgdeel hebben gemaakt." Meer lezen? Dat kan hier.

Helaas niet allemaal toppers deze maand, maar dat kan soms ook gebeuren. Zit er nog iets tussen voor je verlanglijstje?