×

Recensie - Geheime kracht (Robotoorlog 1)

op 31 mei 2018 door

door Katy

De stad is overgenomen door robots. Ze patrouilleren door de straten en houden iedereen in het oog. Er zijn ook robots die zo erg op mensen lijken dat het verschil haast niet te zien is. Denny woont samen met z’n broertje Flint in een weeshuis. Dat is zo sinds een paar jaar geleden zijn ouders werden vermoord door een robot. Wanneer Denny en z’n vriend Arion zien hoe een oude man er in z’n eentje in slaagt om vijf robots tegen de grond te werken, is hun nieuwsgierigheid gewekt. Zo komen ze terecht bij een geheime organisatie die van plan is wat aan de bezetting te doen.

faf4bcbbd71771de59fabd1efb185143.pngGeheime kracht is het eerste deel van Robotoorlog, een serie waarin robots en gevechtskunst een hoofdrol spelen. Het boek bevat dan ook de nodige trainings- en actiescènes. De jonge helden leren allerlei dingen zoals op de juiste manier vallen, geheime gebaren en omgaan met een variatie aan wapens om zichzelf te verdedigen. De serie speelt zich af in een toekomst waarin iedereen bang is om zich zomaar op straat te begeven en niemand er een idee van heeft waar die vijandige robots vandaan komen. Buiten komen is niet zonder gevaar en vooral Denny lijkt een geliefd doelwit te zijn van de vijand.

Rian Visser schreef een boeiend verhaal dat vanaf de eerste hoofdstukken de aandacht van de lezer (9+) weet te trekken én weet vast te houden. De gebeurtenissen volgen elkaar in snel tempo op en het leven van Denny wordt helemaal overhoop gehaald. De confrontaties met de robots zijn zo beschreven dat het gemakkelijk is om het gevecht stap voor stap te zien gebeuren en de ‘rattenvrouw’ die zo nu en dan opdaagt, geeft het geheel iets griezeligs. De  bezorgdheid van Denny om zijn kleine broertje voegt bovendien iets extra aan het verhaal toe. Denny en Flint zijn niet zielig, maar dragen het verlies van hun ouders wel met zich mee.

Het verhaal is flitsend geschreven. Door de setting en de sfeer die de auteur oproept, ligt er ook over de gewonere gebeurtenissen een laagje spanning. Natuurlijk zijn er een aantal ‘toevalligheden’ die de plot mee vorm geven, door de leuke en vlotte vertelstijl neemt de lezer dat echter voor lief. Het gaat immers om het mysterie achter de robots en de band van Denny met de organisatie die de strijd aangaat is een mooie bonus. Knap van Visser is het taalgebruik, nergens te moeilijk voor de doelgroep, toch uitdagend en zeker niet saai. De korte hoofdstukken waarin het boek is opgedeeld zorgen voor rustpunten en het lettertype is voldoende groot en gemakkelijk leesbaar.

Geheime kracht is absoluut de moeite waard voor kinderen die een boontje hebben voor technologie en/of vechtsport, maar ook wie simpelweg houdt van een degelijk actieverhaal moet dit boek zeker proberen. Het open einde is een kleine domper op de feestvreugde voor degenen die deel 2 niet in huis hebben, want Denny’s avontuur is op dat punt verre van afgelopen en de nieuwsgierigheid is dan zeker geprikkeld. Minpuntje aan dit boek is vooral dat het te weinig pagina’s telt. Dit had best een dikkerd mogen zijn.

Tip voor leerkrachten en meerwaardezoekers: Rian Visser heeft een mooie website opgezet rond Robotorlog: robotoorlog.nl. Hier zijn de schriftjes met aantekeningen van Denny, Panthera en Arion op terug te vinden, maar ook aanvullende informatie, filmpjes en leuke lestips in verband met robots en vechtsport.

Eindoordeel: 4,5 sterren!

Meer van Rian Visser

be5a98fc991db59adc30dd8381904571.jpgVoor de jongere lezertjes (6+) schreef ze al een paar erg leuke boeken over Blitz. Een olijk, groen wezentje dat op Bol 0 woont en af en toe eens een bezoekje aan de aarde brengt. Over Blitz! De jacht op het monster verscheen een tijdje geleden nog deze recensie hier op Hebban. Zeker de moeite waard voor beginnende lezers die toe zijn aan wat meer verhaal dan het gemiddelde boek voor hun leeftijdscategorie.

Andere toppers zijn De beste kat van de stad en Grote Beer en Kleine Bever, vrienden voor altijd. De beste kat van de stad gaat over een huiskat die op straat belandt en met de hulp van een duif en een hoop andere vrienden weet te overleven. Het is een meegroeiboek met verhalen, verspreid over vier leesniveaus, die toenemen in moeilijkheidsgraad. Grote Beer en Kleine Bever, vrienden voor altijd is een groot voorleesboek met twaalf verhalen die nu eens grappig zijn en dan eens ontroerend.