×

Eindoordeel - Uniek in zijn soort

op 06 maart 2017 door

Na dat het wachten beloond werd, begon de leesclub gemotiveerd te lezen en te discussiëren.  Heeft Steven de Jong met Bezorgde Burgers een interessant boek geschreven?

Dit eindverslag  is van de hand van leesclubcoördinator Fany Van Hemelen

OVER HET BOEK

Samuel past  bij communicatiebureau Puntjes op de i  de marketingteksten van “jonge, dynamische bedrijven” aan. Dat er met hem niet valt samen te werken begrijpt hij wel, maar dat hij als stille kracht zo weinig waardering krijgt, is onverteerbaar. De nieuweling Christiaan, daarentegen, is als politiek consultant de rijzende ster in de organisatie. Een sociale wervelwind die in Samuels ogen niet meer is dan precies dat. Opstandig is hij vooral in zijn gedachten, die een uitweg vinden in bijtende ingezonden brieven aan de krant. Ze worden stelselmatig afgewezen. Als hij op een dag de zoveelste reprimande krijgt en ten overstaan van een volle kantine voor paal wordt gezet, knapt er iets. Hij zet het op een drinken in de cafés in het putje van de stad, tot het licht uitgaat en hij zichzelf de volgende dag terugvindt in een gesloten inrichting. Daar moet hij deelnemen aan praatgroepen en zet hij voor Ikea showmodellen in elkaar - waar hij verbijsterend goed in blijkt te zijn. Samuel wil echter maar één ding: zo snel mogelijk ontsnappen en die vervloekte maatschappij weer in. Maar hoe?

Margo: Ik heb de afgelopen week al drie exemplaren van Bezorgde burgers gekocht om cadeau te doen. Het is een heerlijk boek om in een vakantie te lezen. Je hebt dan alle tijd, kunt dit boek af en toe wegleggen zonder dat je de draad kwijt raakt en je kunt lachen. Als dan ook nog de zon schijnt, wordt zelfs Samuel vrolijk.

Liesje Het is een intelligente, donkere,  maar met veel humor geschreven roman. Dayenne : Steven de Jong heeft op een sterke manier bijzonderheden uit onze samenleving verwerkt in zijn boek. Tau:  De kracht van het boek is dat je toch gedachten en ideeën vind die je doen nadenken .Henri : Het boek is geschreven als in een roes. Op zich maakte het me soms nerveus, maar ik vind het ook knap. Nathalie, Atse en Alie vonden het een boek met een bijzondere schrijfstijl, vol humor maar waar je de tijd moet voor nemen.

ONZE CONCLUSIE

Bezorgde Burgers is een aparte roman vol cynische humor. We genoten van Samuel, het  personage dat volgens schrijver Steven De Jong niet compatibel is met onze heersende maatschappij. Het is een boek vol van ideeën en gedachten met prachtige zinnen. Het is voor velen geen boek om ineens uit te  lezen maar in verschillende etappes . Hierdoor ontdek je altijd nieuwe details en kan het verhaal nog beter tot je doordringen. Voor een aantal was het einde niet zoals verwacht en vele deelnemers hopen op een vervolg . Een Ikea-kast en een liftknop hebben na dit boek een nieuwe betekenis .Iedereen vond het ook een meerwaarde dat Steven de Jong actief en enthousiast deelnam aan de leesclub.

Bezorgde Burgers is een boek, uniek in zijn soort, met een eigen stem.

Sandra: Na het lezen van het boek,  werkt de boodschap door in je hoofd (in hoeverre conformeer ik me aan de ander?) en kijk je met vernieuwd mededogen naar de vreemde eend in de bijt. Johan: Het verhaal triggert je, gaat in je hoofd zitten. Renate: Bezorgde burgers is geen hap-slik-weg-materie. De lezer houdt er best zijn gedachten bij.  Raywoman: Samuel houdt er sowieso bijzondere ideeën op na. Het boek zit vol humor, veel en overweldigend, en is niet makkelijk geschreven. Wel hilarisch.

HET EINDOORDEEL

De Hebban Leesclub werd afgesloten met een (gemiddelde,afgeronde) beoordeling) van  ****