×

op 17 juli 2017 door

If the reading club would have a Coordinator, it would have posted a final report two weeks ago. The final report would begin with a description of the content of Broken River, followed by a summary of the comments of the readers and concluding with the average appreciation of the book ...

INHOUD

Broken River heeft diverse hoofdpersonen waarvan de Observer de meest mysterieuze, ongrijpbare is. De Observer begint het observeren (waarschijnlijk) op het moment dat een familie het huis, dat zich even buiten het stadje Broken River bevindt, 's nachts haastig verlaat. Ze komen niet ver, want hun poging om een auto, die het erf oprijdt, te ontwijken eindigt al na een paar meter tegen een boom. In de verwarring die volgt ontsnapt de dochter van de familie uit de auto én aan de moorddadige bezoekers. Jaren gaan voorbij. Jaren waarin de Observer toeziet op alles wat er in en rondom het huis gebeurt. En dan wordt het huis gekocht door Karl, getrouwd met Eleanor, en hun dochter Irina. Karl is een niet zo heel succesvolle beeldend kunstenaar, Eleanor een steeds bekender wordende schrijfster van 'literay trash' zoals haar uitgever het beschrijft en Irina is bezig met haar eerste boek. Een fantasyboek.
Het verhaal van het de moorden heeft ervoor gezorgd dat zowel Irina als haar moeder op een speurderswebsite actief zijn om te proberen de moorden op te lossen en/of de verdwenen dochter op te sporen. Tijdens een bezoek aan Broken River komt Irina Sam(amtha) tegen en raakt er direct van overtuigd dat Sam de dochter van het vermoorde echtpaar is. Ze maakt stiekem een foto van haar en plaatst die op de website...

Onno van Rijen, Mama-Jellie, rinzewind, Clarissa Landman-Haverkamp, Eveline, Naatje, Janneke Elderbroek, Demi Schoonenberg, Anoeska, lttlered, ChantalH, Gigi Leestgraag en Lieke Roovers bogen zich, na het voorstellen en uitwisselen van leestips (Stephen King!) in het café, vol enthousiasme over Broken River op de discussiepagina. Naatje had pech, omdat haar boek ergens tussen het Hebban hoofdkwartier en haar adres verdween. Gelukkig wasVan Ditmar zo vriendelijk om Broken River nog een keer op te sturen, zodat zij alsnog mee kon doen. Bovendien was er op de Hebbansite een preview van het eerste hoofdstuk beschikbaar, zodat ze vanaf het begin af aan toch mee kon doen aan de discussies.

Naatje vond het grappig om te zien hoe verschillende de reacties waren op de eerste zin van het boek en welke verwachtingen daarmee gewekt werden. Zo had Annoeska zelfs drie theorieën. Duidelijk werd dat die eerste zin spanning opriep, want het woord viel veelvuldig, net als bij de volgende vraag over het eerste hoofdstuk. Rinzewind "vond het spannend, intrigerend, mysterieus en zoals ik reeds eerder vertelde doet het me veel aan Hitchcock films denken en aan het Amityville huis- verhaal", terwijl Lieke daarop reageerde met "[m]ij doet het denken aan de tv serie Fringe (daarin zaten zelfs meerdere Observers) en het boek House of Leaves van Mark Z. Danielewski. Die laatste gaat ook over een mysterieus huis".
De Observer werd door Gigi beschreven als  "een camera bij een film in het eerste hoofdstuk. Hij werd beschreven maar ook 'ontkend' door de auteur. Het was het perspectief van waaruit je het verhaal kon zien, meebeleven", maar dat was op basis van het eerste hoofdstuk van het boek. Later 'beschuldigt ze de Observer zich het meest ontwikkeld te hebben! Clarissa werd het meest geïntrigeerd door Irina, vanwege haar "doorzettingsvermogen, haar kracht, haar zelfstandigheid, haar koppigheid en dan haar ontwikkeling 'geestelijk' naar volwassenheid."

af2c1be2aaf97793f9a55fec929e0bcf.jpgOnno gaf een Vestdijkiaans voorbeeld van de schrijfstijl van Lennon en zei er erg van te genieten: "Ik houd van Vestdijk, dus van dit soort zinnen kan ik genieten, maar ik realiseer me dat er velen zullen zijn die dit helemaal niet aanspreekt". Janneke voegde eraan toe dat zij echt aan het genieten was van het boek: "Ik houd heel erg van perspectiefwisselingen in een verhaal en vind deze bijzonder goed gedaan. Je merkt het zo duidelijk wanneer een ander persoon aan het woord is". Mama-Jellie vroeg zich (vertwijfeld?) af: "Ben ik nu de enige die lastig vind. Mijn Engels is best wel goed mag ik van mezelf wel zeggen. Maar op een of andere manier heb ik best wel moeite met zijn schrijfstijl. Je moet je hoofd er bij houden."
Bij de gebruikte verteltechnieken vraagt Demi zich af of Joe wellicht een demon is en beschrijft een situatie waar bij meerdere lezers, net als bij haar, de rillingen over de rug liepen. Iedereen pikte natuurlijk de vele perspectiefwisselingen op en vooral het perspectief van de Observer kreeg aandacht. Lttlered vond de Observer halverwege irritant worden: "Het leest heel anders dan ik gewend ben en daar moet ik misschien nog even doorheen gaan". Eveline had na lezing wat tijd nodig om het boek te laten bezinken en meldde nog steeds niet goed te weten wat ze van het einde vond.

Lieke had eerder Castle van Lennon gelezen en was daar niet zo over te spreken, maar Broken River beviel een stuk beter, ondanks dat het niet helemaal aan haar verwachtingen had voldaan. Anoeska heeft het lezen van Broken River zelfs opgegeven: "De schrijver is ijzersterk. Dat kan ik je wel vertellen. Die man weet zéér goed waar hij mee bezig is en heeft talent. Jammer genoeg lag het verhaal me niet". Rinzewind heeft zich, vooral met de Observer, vermaakt en betrapte zich erop er naar uit te kijken om terug iets van de observer te horen in een volgend hoofdstuk. Demi "verwachtte een heel mysterieus, horror achtig boek gekruist met een psychologische thriller. Dit is deels uitgekomen - echte horror heb ik niet gezien in het boek" en ook Gigi "verwachtte een bijzonder, een afwijkend boek. Met gekke dingen maar wel een bijzondere schrijfstijl" en kreeg wat ze verwachtte van Lennon. Onno had zich verheugd op thriller-horror, maar constateert "Horror vond ik het eigenlijk niet, thriller wel, alhoewel het thrilleraspect aan het eind toch wel wat verloren ging [...] Het boek behoort niet tot mijn favorieten, maar ik heb het wel met plezier gelezen, vooral omdat het anders dan anders is". Naatje, die zich zolang met alleen het eerste hoofdstuk zoet moest houden, schrok toen ze het 'heel normale' tweede hoofdstuk las: "Even was ik bang dat het boek toch hetzelfde zou zijn als zo veel andere thrillers. Gelukkig bleek dit niet zo te zijn, want The Observer kwam terug en focus lag helemaal niet op 'who did it?', maar op familiebanden en hoe disfunctioneel die zijn als elk familielid alleen maar met zichzelf bezig is". Zoals alle voorgaanden, constateerde Janneke dat het allemaal wel meevalt met het kippenvelopwekkende gehalte van het boek en vervolgt met "Wat helemaal niet erg is, want de schrijfstijl en opbouw vond ik heel goed". Clarissa was de Observer nog lang niet zat, en vond het laatste hoofdstuk net niks: "Dit was voor mij wel een beetje een domper. Ik had graag gezien dat Lennon dit toch nog wat meer had uitgediept". Zoals bij iedereen waren de verwachtingen van Eveline anders dan wat het boek uiteindelijk prijs gaf, maar zij vond dat de Observer veel goed maakte. Mama-Jellie eindigde kort en krachtig met "Mijn verwachtingen waren niet zoals het boek was, maar zeker zeer verrassend, waar Lttlered zich eensgezind bij aansloot.

Afgerond heeft Broken River van de deelnemers 3,5 sterren gekregen.

De recensies van de leesclubdeelnemers zijn allemaal terug te vinden op de boekpagina van Broken River.

Tot slot: If the reading club would have had a Coordinator, it would now thank all the participants for their amazing contributions which made this reading club a memorable one. And it would ask in the reading cafe whether there would be any interest in a reading club with a(nother) weird book ...