×

Eindverslag De van van Annika S.

op 13 mei 2018 door

Eind mei ontvangen 15 gelukkigen de mail dat ze zijn uitgekozen om deel te nemen aan de leesclub van De val van Annika S. De boeken laten nog even op zich wachten. Vandaar dat de discussie vast start zonder dat de deelnemers het boek in handen hebben. De opwarmvragen zorgen ervoor dat iedereen goed voorbereid de discussie in kan. Half juni is het zover en is Annika S. bij iedereen gearriveerd. Het lezen kan beginnen. Bij de oorspronkelijke 15 leesclubdeelnemers sluit Karina zich aan met een eigen exemplaar. Altijd leuk!

De val van Annika S. is het eerste fictie boek van het auteursduo Annejet van der Zijl en Jo Simons. Het is tevens het eerste boek uit een serie die  uiteindelijk vijf delen zal tellen.

Het boek is losjes gebaseerd op het verhaal van de Duitse politica Petra Hinz die het niet zo nauw nam met de waarheid omtrent haar cv. Annika vlucht na het uitkomen van deze leugens naar het Noord-Hollands Bergen aan Zee om zich daar te bezinnen. Of ze ook echt tot rust kan komen?

De Discussie
Ondanks dat de boeken twee weken nadat de verlossende mail is ontvangen pas op de mat vallen, ontspint zich al een fijne discussie onder de deelnemers. Elske vertelt in het opwarmrondje dat ze graag eens wilde beleven of een leesclub haar beïnvloedt. Ze schreef zich specifiek voor deze leesclub in omdat ze wel wat heeft met de plaats waar het verhaal zich voornamelijk afspeelt, Bergen aan Zee.  Annika had wel een heel leuke, overduidelijke reden om zich aan te melden. De titel viel haar uiteraard direct op door haar naamgenote. Eerder had zij meegedaan aan een grote leesclub (met 50 deelnemers). Ze was dan ook vooral benieuwd of de ervaring anders zou zijn in een kleiner clubje.

Als tweede opwarmertje is gesproken over andere auteursduo’s. Nicci French werd hier door de meeste deelnemers genoemd. René (JSoul) is fan van een ander schrijversduo, Rita Monaldi en Francesco Sorti. Een duo dat net zo gedegen onderzoek pleegt als Van der Zijl en Simons voor ze aan het schrijven beginnen.

De cover blijft lang het grote mysterie in de discussie. Silke verwacht naar aanleiding van de voorplaat dat het verhaal zich misschien wel deels in Moskou afspeelt. Martijn is het hier mee eens. Verder geeft hij aan dat de cover hem zeer aanspreekt. Deze straalt rust uit en intrigeert hem. Na het lezen blijft met name Jane met veel vragen over de cover zitten. Haar hart gaat uit naar Sam. Ze vraagt zich af of hij door de rol in het boek een plaatsje op de cover heeft gekregen.

Karine plaatst uiteindelijk de verlossende, maar niet voor allen bevredigende reactie over de betekenis van de cover. Het blijkt dat deze niet op de inhoud slaat. Annejet van der Zijl zat eens bij DWDD en kwam daar in aanraking met deze foto via een medegast. De foto intrigeerde haar zo dat ze besloot deze te gebruiken als cover. Er is dan ook vrijwel geen verband met cover en verhaal.

Voorgaande boeken van Annejet van der Zijl waren non-fictie. Onder welk genre kan dit boek worden geschaard volgens de lezers? Wil Veltkamp vindt het fictie. Wel gelardeerd met reepjes waarheid. Ook later in het verhaal als de geschiedenis van het Noord-Hollandse kustdorp wordt verteld blijkt waarheid te bevatten.

De schrijfstijl beviel Filip. Het boek las vlot voor hem. Wel vond hij dat er regelmatig herhalingen in voorkwamen. Ook leken sommige delen onaf. Met dat laatste is Inge het eens. Zij mist wat antwoorden waardoor er losse eindjes overblijven. Voor Karin voldeed het boek niet helemaal aan haar verwachtingen. Zij had meer spanning verwacht. Het vervolg staat dan ook niet hoog op haar lijstje. Will vindt dat de personages wat meer hadden mogen uitgewerkt. Alleen Annika maakt wat ontwikkeling door. De andere personages, zoals Martin en Anna, blijven redelijk oppervlakkig in dit deel.

Geertje snapt waarom Annika de beslissingen in haar leven heeft gemaakt die hebben geleid tot haar vlucht. Zij wijt het aan de omstandigheden en een stukje naïviteit van Annika. Als Kitty het boek in een zin zou moeten samenvatten zou het zijn: Survival met een twist. Ferry ziet al uit naar het tweede deel. Hij vond het een vlot geschreven verhaal met een vleugje politiek, maar niet te overheersend.

De beoordeling
In totaal zijn 14 beoordelingen gegeven over het boek. Deze lagen redelijk dicht bij elkaar. De discussie werd vol enthousiasme gevoerd. Veel vragen werden aan elkaar gesteld. Ook leuk was dat de deelnemers linken deelden over interviews met de auteurs. Zeven van de lezers gaven het boek drie sterren. Evenzoveel beoordeelden het met vier sterren. Daardoor komt het gemiddelde van deze fijne leesclub uit op een mooie 3,5 sterren. Op naar het tweede boek van dit auteursduo.