×

Fantasy met een sarcastische antiheld en een bijzondere mix van fantasy, horror en distopia

op 15 november 2016 door

Eerder deze week kwam een interview met Daniel Polansky online. Weken eerder werd de leesclub van De wreker van Laagstad van deze schrijver al afgesloten. Het enige wat nog ontbrak wat het eindverslag. Wat vonden de deelnemers van deze leesclub van het debuut van Daniel Polansky? Lees het in dit verslag.

DE WREKER VAN LAAGSTAD

Rigus is de prachtige hoofdstad van de Dertien Landen. De stad heeft ook een slecht gedeelte: Laagstad. Warden handelt daar in verdovende middelen. Ooit was hij een invloedrijke wetshandhaver, maar zijn leven is anders gelopen dan hij had verwacht.
Als een jong meisje wordt vermoord, wordt Warden gevraagd dit te onderzoeken. Al snel merkt hij dat hij in een wespennest terecht is gekomen. Er worden nog meer moorden gepleegd en Warden vermoedt dat de moordenaar uit hogere kringen komt. Wie kan hij nog vertrouwen? Hij wordt steeds meer opgejaagd, maar hij moet en zal de moorden oplossen.

Tijdens de leesclub bespraken de leesclubdeelnemers wat zij van het boek vonden.

Geweldig sarcastisch hoofdpersoon
Het is al snel duidelijk: Warden is de antiheld van het verhaal. Warden is tot aan het einde van het boek echt een van m'n favo's gebleven, van een drugsdealer naar toch eigenlijk wel een (anti) held ontpopt, zijn sarcastische en droge humor hebben me meerdere malen gigantisch laten lachen”, zegt Medusa in de discussie. Chantal omschrijft Warden als volgt: “In het hier en nu is het eigenlijk een egoïstische klootzaak, hij denkt alleen aan zichzelf. Is voor niemand bang en doet waar hij zin in heeft.” Adlinda zegt nog: “Ik vond dat zijn verleden, tijd in dienst, en zijn jeugd mooi in het verhaal verwerkt werden. Warden is daardoor echt een heel volledig karakter. Ik vond de manier waarop zijn gedachten en manieren van tegen de dingen aankijken bij zijn achtergrond pasten echt heel erg sterk uitgewerkt.”

Humor
Warden is een personage dat erg sarcastisch is en op een bijzondere manier in het leven staat. Zo staan er zinnen in het boek als: Wat vind je van zinnen als: De stadswacht kan nog geen kut ik een hoerenkast vinden? “Ik vond het juist leuk om zulke zinnen te lezen, omdat het echt het eerste boek is dat ik gelezen heb waarin dit soort taalgebruik ook gewoon mag. Het past helemaal bij het imago van Warden die als een soort rebel overal tegenaan schopt”, zegt Danique hierover. “Het zou juist heel vreemd zijn als mensen niet zo grof hier zouden praten”, vult Demi aan. “Het is zeker grof maar dit went snel. Zelf vind ik het wel lekker als een schrijver gewoon zo durft te schrijven en geen blad voor zijn mond neemt,” is de mening van VandePoel.

Nieuwe wereld creëren
Laagstad is een verzonnen stad. Het is belangrijk in fantasy dat de schrijver een echte wereld neerzet. Polansky doet dit door middel van beschrijvingen van de manier van leven, inclusief geweld en waardering naar stand
. “Ik houd van achtergronden, van wereldbouw en van cultuur, dat vond ik juist het sterke punt van het hele boek. Het mysterie vond ik een stuk zwakker dan de beschrijving van het leven in Laagstad”, zegt Heidi hierover. Nancy zegt: “De gedetailleerde beschrijving van het alledaagse leven bracht het boek meer tot leven voor mij.” En Marije zegt: “Je kunt je bijna voorstellen hoe je door de steegjes loopt en dat je dan Warden of iemand anders tegen het lijf loopt. Het maakt het voor mij een driedimensionale plaats, die echt zou kunnen bestaan.” De wereld kwam volgens de deelnemers helemaal tot leven.

Combinatie van genres
Polansky zei het ook al in het interview, het verhaal is een mix van fantasy, thriller, horror en dystopia. Werkt zo’n mix wel? Rika zegt: “Vaak vind ik thrillers wel leuk, maar komen ze soms te dichtbij doordat ze zo werkelijk zijn geschreven. Juist doordat dit boek in fantasy sfeer is geschreven maakt dat ik het boek veel minder zwaar vind dan een normale thriller. Ik zou zeker meer boeken zoals deze willen lezen die gebruik maken van dit soort combinaties.
” Alle deelnemers vinden de combinatie van thriller en fantasy geslaagd, al hadden sommige deelnemers graag wat meer fantasy gezien.

De wreker van Laagstad is een verhaal dat bij bijna alle deelnemers goed valt. Een enkeling had graag wat meer fantasy gezien. Warden is een geweldige antiheld met sarcastische humor die een geheel eigen persoonlijkheid wordt. Hij zegt dingen die in veel boeken geschuwd worden en dat vinden de deelnemers verfrissend.  De wreker van Laagstad krijgt een gemiddeld cijfer van 4 sterren.

Medusa beoordeelt het boek met 4 sterren: “De flinke dosis sarcasme die door de auteur wordt neer gezet in dit boek kan ik zeer zeker waarderen, echt my cup of tea.
Marije beoordeelt het boek met 4 sterren: “Laagstad is eigenlijk het belangrijkste 'personage' hier. Dit deel van de stad wordt zo goed omschreven, dat je het als het ware voor je kunt zien: de steegjes, winkeltjes en huizen, verlept, verlopen, maar toch een thuis voor alle bewoners uit alle windstreken van de Dertien Landen.”
Esther beoordeelt het boek met 4 sterren: “Het is een fantasy boek die ook trekjes van een thriller heeft. Ik vind dit een mooie mix aangezien zowel fantasy als thriller mijn favoriete genre is.

Reacties op: Fantasy met een sarcastische antiheld en een bijzondere mix van fantasy, horror en distopia