×

Een charismatisch defect, mét effect!

op 11 maart 2017 door

OVER EEN CHARISMATISCH DEFECT

Amsterdam, eind jaren zestig. De brave en volgzame Anneke wordt door de erg aantrekkelijke Blake Chesterfield voortaan April genoemd. Hij is een donkere Amerikaan, intelligent, wereldverbeteraar pur sang, charmeur. April is meteen verkocht en volgt deze charismatische man overal. Op die manier kan ze immers vluchten uit haar saaie, op en top Hollandse, burgerlijke leventje. Populair bij de anderen is hij wel, die Blake. Samen met zijn volgelingen leeft hij in een commune, waarin bijna alles kan en mag. Een vredelievende omgeving ook, toch zeker in het begin. Tot de commune een aanslag plant, gericht tegen het moderne kapitalisme. Het resulteert in een explosie van geweld, waarbij April ook een stempel krijgt als medeschuldige. Vele jaren later komt haar verleden opnieuw prominent in beeld.

DE BINNENKOMER

De eerste zin van het boek kan wel tellen als binnenkomer: "Het was een nacht waarin de wolken troost zochten." De toon is dus ook meteen gezet, denk je dan. Gaat Eva Kelder met Een charismatisch defect de torenhoge verwachtingen aldus ook werkelijk inlossen?

DE LEESCLUB

De deelnemers (zowel de jonge als de iets oudere) kunnen zich perfect inleven in het tijdsbeeld van de sixties. Ook de schijftaal van Eva Kelder is meer dan voortreffelijk en fraai aangepast aan het momentum. Tijdens het lezen merkt Silvia nuchter op: “Het boek wordt voor mij steeds completer. De jeugd van April laat ons kennismaken met haar karakter. Waarom ze bepaalde keuzes maakt.” Harriet meldt in haar recensie: “Terug naar de jaren 60. Een periode die voor velen tot de verbeelding spreekt en het lukt de schrijfster ook op die verbeelding in taal heel mooi te beschrijven en tot leven te brengen.” Joke heeft een bijzondere leeservaring achter de rug: “Het boek heeft een behoorlijke indruk op mij gemaakt en in het laatste gedeelte heeft het mij ook echt geraakt.” Zelfs de niet-officiële leesclub- en discussievragen worden enthousiast onthaald en beantwoord. Als je denkt aan de sixties, dan komt uiteraard ook een muziekvraag aan bod. Op de vraag, welke song de sfeer goed weergeeft uit het boek, rollen er vlot muziekjes uit de jukebox: Venus van Shocking Blue – Marian van The Cats – Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band van The Beatles – San Francisco van Scott McKenzie, de muziek van Ramses Shaffy… Wat een Hebban leesclub allemaal losweekt bij een deelnemer! Een wilde greep uit de kopzinnen van de lezersrecensies? Feel the love generation...! Een boek waarin wat van de lezer verwacht wordt. Je moet zelf nadenken over oorzaak en gevolg. Psychedelische bloemen en fragiele mensen. Een bijzonder en goed geschreven boek. De kunst van het weglaten

EINDOORDEEL en WAARDERING

De deelnemers zijn dit keer bijzonder eensgezind over de sterrenregen: 13 beoordelingen, 12 keer vier sterren en 1 keer de volle buit van 5 sterren als waardering… Afgerond: 4 sterren! Een mooie afsluiter van een erg geanimeerde, leerrijke leesclub! Een charismatisch defect mét effect! Springt Eva Kelder een gat in de lucht?