×

Eindverslag 'A Conspiracy of Stars'

op 01 februari 2018 door

Eindverslag 'A Conspiracy of Stars'

A Conspiracy of Stars is het eerste boek in het tweeluik van Olivia Cole en het tweede boek van de Epic Reads, een sci-fi/young adult. Dit is niet de eerste duologie die Olivia schrijft: Eerder schreef ze al Panther in the Hive en de sequel, The Rooster’s Garden. Olivia is niet alleen auteur, maar ook dichter, en ze schrijft op haar blog (www.oliviaacole.com). Olivia komt op haar blog en op twitter op voor de rechten van vrouwen en etnische minderheden. Het hoofdpersonage van A Conspiracy of Stars, Octavia, is dan ook getint.

A Conspiracy of Stars neemt je mee naar de wondere wereld Faloiv, een nieuwe planeet waar de mensheid is gestrand. Octavia, de hoofdpersoon, wil dolgraag in de voetstappen wil treden van de ‘Whitecoats’, wetenschappers op de planeet die de dieren en planten op Faloiv onderzoeken. Octavia ontdekt echter al snel dat er iets niet helemaal pluis is en de Council iets achterhoudt, en het is aan haar, haar vriend Rondo en vriendin Alma om uit te zoeken of de dingen die hen zijn verteld, wel waar blijken te zijn…

Uitvoerige beschrijvingen

Olivia Cole beschrijft de wereld van Faloiv een groot deel van het boek uitvoerig. Veel van de leesclubdeelnemers hadden dan ook in het begin iets meer moeite met het boek. Zo gaf Anca aan dat er pas de laatste 75 pagina’s vaart in het boek kwam, maar dat het verhaal daarna erg vlot ging. Demi vult daarop dat ze schrijfstijl fijn vond en dat zodra het verhaal op gang kwam het heel gemakkelijk werd om door te blijven lezen. Manon was juist enthousiast over de beschrijvingen van de wereld: ‘Hoe ze de planeet beschreef, de vogels, de bloemen en Ogwe bomen, heerlijk beeldend!’ Terwijl Sjoukje zich door het boek heen moest worstelen en steeds minder zin kreeg om te lezen. De meningen over de schrijfstijl en de opbouw van het boek waren dan ook zeer verdeeld.

Terra Nova en Avatar vibes

Het boek deed sommige leesclubdeelnemers al meteen aan andere dingen denken, hoewel het boek toch wel als origineel ervaren werd. Jaike kreeg er, net als een aantal andere deelnemers, een Avatar gevoel bij. Sam raadde het boek aan voor mensen die houden van spanningen en fans van Jurassic World, Avatar en beesten. Ook werd de serie Terra Nova genoemd. Ervaren scifi-lezer Eline zegt over A Conspiracy of Stars: ‘Ik zou het boek aanraden aan mensen die nog niet zoveel sci-fi gelezen hebben, omdat het niet zo’n zwaar sci-fi boek is.’

De verwachtingen van A Conspiracy of Stars waren niet enorm hoog. Leesclubdeelnemer Katy hoopte op een degelijk YA/sci-fi verhaal en de ontdekking van een nieuwe wereld, en dit is wat ze gekregen heeft. Er waren wat dingetjes voor verbetering vatbaar, maar ze was toch aangenaam verrast door het verhaal. Ook Annemieke verwachtte een nieuwe wereld in het boek, en geeft aan deze zeker gevonden te hebben. Helena had geen hoge verwachtingen, maar was toch verrast over hoe goed het geschreven was. Gabriella vond het boek toch wat tegenvallen, ze hoopte op een boek waarin ze zich kon laten gaan, maar het verhaal kwam volgens haar niet goed op gang.

Morele kwesties aan het licht

In A Conspiracy of Stars komen een aantal intrigerende morele kwesties naar voren. De morele kwestie die Fien het meest bij was gebleven was het misbruiken van de originele inwoners van Faloiv om het ruimteschip van energie te voorzien, ofwel andere levensvormen gebruiken om die van de mensheid te verbeteren. Ook waren veel lezers het eens met - en wakkerde het een discussie op dat er ‘vlees’  gegeten werd op Faloiv, terwijl de inwoners hier geen weet van hadden en het daarom verschrikkelijk vonden om andere levensvormen te eten. Dorien gaf hierbij aan dat het misschien iets is wat de mensheid ook met hun kinderen doet als zij opgroeien: Vlees te eten geven zonder dat kinderen weten waar het precies vandaan komt. Mireille liet echter weten dat dat misschien ligt aan hoe je bent opgevoed. Deze discussie gaf, in Demi’s woorden: ‘Food for Thought’. Deelnemer Elke zag in het boek een duidelijke link met het kolonialisme: ‘Er is een connectie tussen de manier waarop de mensheid Faloiv koloniseert en de manier waarop de blanken vroeger Afrika, Indonesië en Azië koloniseerden.’

Beoordeling

De meningen over dit boek waren sterk verdeeld, waardoor er soms interessante discussies oplaaide. Anca (2,5 ster) geef aan dat het boek een interessant onderwerp heeft, maar traag op gang komt en pas om het einde pakt, deze mening wordt gedeeld door Sjoukje (2 sterren). Gabriella (1 ster) vond dat het boek haar teleurstelde. Eline, Helena, Jaike en Fien beloonden A Conspiracy of Stars met 3 sterren. Sommige deelnemers waren enthousiast, zo gaven Katy, Elke, Sam, Annemieke, Janneke, Demi en Dorien het boek 4 sterren, en Mireille zelfs 5. Ze geeft het boek met veel plezier gelezen te hebben en dolgraag te willen weten hoe het afloopt. Het merendeel van de deelnemers gaat het tweede deel lezen wanneer deze uitkomt.

Het boek krijgt van de leesclubdeelnemers gemiddeld 3,5 ster.

Alle leesclubdeelnemers, dankjewel voor jullie input en gezelligheid in de discussie. Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben, ik in ieder geval wel. Voor mij is het een hele leuke (eerste) leesclubcoördinatie geweest. Als je feedback hebt, laat het dan vooral nog even weten zodat ik ervan kan leren. Hopelijk tot de volgende leesclub!