×

Een aanrader met een interessante plottwist

op 31 maart 2018 door

Voor de vierde epic reads hebben 15 lezers The Fates Divide van Veronica Roth gelezen. Niet alle lezers hadden Carve the mark, het eerste deel van deze duologie, gelezen. Sommige gingen dit als nog doen en anderen gingen hem herlezen. Cindy die Carve the mark niet had gelezen kon het verhaal verrassend goed volgen. Zij vroeg wel aan de andere lezers of hun dachten dat zij iets gemist had. Door hun antwoorden gaat zij deze waarschijnlijk alsnog lezen.

The fates divide begint waar Carve the mark gestopt is. In het ruimteschip waarin ze Shotet zijn ontvlucht. Al snel scheiden de wegen van de inzittenden zich en leren wij nieuwe plekken in het universum kennen. Als de doodgewaande vader van Cyra opduikt wordt er alles op alles gezet om een oorlog te voorkomen.

Nieuwe stemmen

In The Fates Divide volgen we buiten Cyra en Akos ook Eijeh en Cisi. Dit zorgt voor gemengde gevoelens bij de lezers. Zo zegt Fien: “Ik vond het niet echt veel bijdragen aan het verhaal. De stukken van Cisi deden me altijd naar Akos en Cyra verlangen. De hoofdstukken van Eijeh vond ik wel interessant maar ik vond ze ook heel erg verwarrend dus ik heb er niet zo heel veel uit kunnen halen.”
De meeste lezers vinden het echter wel fijn wat meer mee te krijgen van wat er zich op andere plekken afspeelt. M. Opheliac: “Ik vind de twee nieuwe stemmen wel een mooie toevoeging omdat het verhaal voor mij drie dimensionaler wordt door dat je de gebeurtenissen door de ogen van meer verschillende mensen beleefd. Vooral de stukjes van Eijeh intrigeren mij juist omdat ze heel verwarrend overkomen. In tegenstelling tot de anderen zijn Akos en Cyra niet perse mijn favoriet en vind ik het juist erg leuk om meer verschillende stemmen te horen in het nieuwe boek!”

Op de vraag wat men het leukste vond aan het boek kwam een bijna unaniem antwoord; De plottwist. “Ik vind dit een moeilijke vraag. ER IS ZOVEEL wat ik leuk vond. Maar vooral net als de rest eigenlijk de plottwist. Die zag ik zoooooo niet aankomen. Er stond zeker wel iets te gebeuren maar dit was echt een suprise !!
Wat ik verder aan het verhaal dus ook boek een erg leuk vond was dat er niet veel stukken waren waarin niks gebeurde. Het boek kabbelde voor mij niet voort het was echt wel een wildwaterbaan. Ik heb wel lang over het lezen gedaan maar dat komt omdat er momenteel erg veel speelt. Dat vind ik heel leuk aan de schrijfster ze wet echt wel hoe ze ene lezer moet pakken en door elkaar moet schudden.”
Gabrielle. Alle lezers zouden het boek ook aanraden behalve als iemand Carve the mark niet leuk vond. Sommigen hebben dit zelfs al gedaan. Toch was er ook iets wat de lezers bijna unaniem wat minder leuk vonden aan het boek. Elise: “Ik vond het hele politieke verhaal in dit boek een stuk minder. Ik vond het het verhaal onnodig ingewikkeld en langdradig maken.”

De lezers die Divergent, de andere serie van Veronica Roth, ook hadden gelezen vonden die serie iets makkelijker lezen. “Het grootste verschil lag in de hoofdpersonage. Ook wordt deze serie vanuit verschillende perspectieven vertelt, dat kon ik wel op prijs stellen. Wel las Divergent voor mij gemakkelijker weg dan Carve the Mark. Ik weet niet precies waar dit aan lag maar die drang die ik toen voelde om door te lezen had ik bij deze serie iets minder. Voor de rest is haar schrijfstijl niet veel veranderd.” Fizz. Een paar van de lezers hebben mooie quotes uit het boek genoteerd:

‘A soft heart was a gift, whether given easily or with great reluctance. I would never take it for granted again.’

“Inmiddels heb ik een quote gevonden, en wel eentje van Cyra: ‘I am sharp as broken glass, and just as fragile’ (pagina 440). Dat geeft goed weer wie we ze is: krachtig door haar gave, maar daardoor ook heel alleen en eenzaam.” Hilma

'Suffer the faith,' he said. ' For all else is delusion.'

Met een gemiddelde beoordeling van 3,9 ster is het boek goed ontvangen door de lezers. Links naar de recensies en mooie quotes daaruit zijn hieronder te lezen.

Allemaal bedankt voor jullie leuke, actieve bijdrages. De mooie antwoorden op de vragen had ik het liefst allemaal willen toevoegen.