×

Eindverslag - Gin Phillips stelt teleur

op 10 juli 2017 door

Op 21 juli gaan 15 boeken op de post. We wachten met spanning op de Engelstalige versie van Een schitterende middag, een boek dat eind september in de winkels zal liggen. Na het lezen van de sneak preview zijn we er immers van overtuigd dat we een fantastisch boek mogen lezen. Eentje waar spanning en emotie hand in hand gaan.

De deelnemers

Zoals zo vaak hebben de deelnemers aan deze leesclub heel uiteenlopende achtergronden en leesgewoontes. Iedereen begint heel spontaan te vertellen over de boeken die nog uit moeten, voor het leesclubboek aan de beurt komt. Sommigen lezen Engels alsof het Nederlands is, anderen moeten zich toch iets meer concentreren en er af en toe het woordenboek bijnemen.  Reisplannen zijn er genoeg, waardoor sommige deelnemers tijdens de leesclub helaas een weekje (of langer) verstek geven. Gelukkig wordt dat opgevangen door een aantal heel actieve lezers.

Eerste indruk en verwachtingen

De cover zorgt al meteen voor de nodige verwarring. Waarom ziet de Engelstalige paperback er helemaal anders uit dan de Engelstalige hardcover? En wat doet die draaimolen daar, wanneer het verhaal zich toch in de dierentuin afspeelt? We zijn er niet helemaal over uit of de cover van het Nederlandstalige boek geschikter is. Die is weliswaar ‘mooier’, maar er gaat geen dreiging van uit.

Iedereen verwacht een zeer spannend boek, waarbij je op het puntje van je stoel gaat zitten. En zeer veel emoties, hoe kan het anders wanneer je kind in gevaar is?

Waarover gaat het boek?

(hebban-boekpagina) Lincoln is a good boy. He does as his mum says and knows what the rules are. When an ordinary day at the zoo turns into a nightmare, Joan finds herself trapped with her beloved son. She must summon all her strength, find unexpected courage and protect Lincoln at all costs - even if it means crossing the line between right and wrong.

(hebban-boekpagina) De dierentuin is bijna leeg als Joan met haar vierjarige zoontje Lincoln richting de uitgang slentert. Het was een heerlijke, zonovergoten dag. Tot Joan schoten hoort en in een flits verderop mensen ziet liggen. Met Lincoln op de arm rent ze terug en vlucht een leegstaand hok in. Daar is ze veilig, voorlopig. Maar hoelang kan ze haar zoontje stilhouden? Elk geluid kan fataal zijn, en elke voetstap die ze hoort kan die van een dader zijn. Zijn er nog andere bezoekers op de vlucht? In de angstaanjagende uren die volgen, zal Joan om haar kind te redden meer dan eens moeten kiezen tussen medemenselijkheid en dierlijk instinct.

De meesten van ons worden niet bepaald vrolijk van de manier waarop Gin Phillips haar verhaal aan het papier toevertrouwd heeft. Enkele reacties: lange zinnen, vreemde dialogen, te veel beschrijvingen, te veel herhaling, te veel verwijzingen naar Joans verleden, rommelig, verwarrend, vermoeiend. Een paar lezers zijn dan weer wel gecharmeerd over de schrijfstijl. Zij vinden dat de angst en de innerlijke strijd van Joan tot leven komen door de manier van schrijven, al is die niet bepaald gebruikelijk voor een thriller.

Inhoudelijke discussie

Hele bladzijden worden er volgeschreven. Heel vaak gaat het om inhoudelijke dingen - Waarom deed Joan dit of dat - zodat ze niet in dit leesclubverslag kunnen worden opgenomen. We zijn het op verschillende punten lekker oneens met elkaar, in dat opzicht is Fierce Kingdom een ideaal leesclubboek. Vraag maar aan Elsofie en Lieke, die hebben dagenlang met hun tweetjes de discussie levend gehouden!

Fierce Kingdom kent heel wat open eindjes. Tientallen vragen hebben we nog na het toeslaan van het boek. De Hebban-lezers zijn gelukkig zeer creatief, want op alle openstaande vragen wordt netjes een plausibel antwoord verzonnen.

Fierce Kingdom in drie woorden

Typeer Fierce Kingdom in drie woorden, dat is vraag 9 van deze leesclub. De antwoorden zijn veelzeggend:

Lieke Roovers: beklemmend, delicaat, pakkend
Axelle Read: ongeloofwaardig, onafgewerkt, saai
Evy De Brabander: belevend, grimmig, langdradig
Elsofie: intrigerend, onevenwichtig, onaf
Oscar: vaag, gemaakt en onwerkelijk
Greet Braem: tegenvaller, onaf, emotieloos
AdaW: semiddeld, uitweidingen, onvolledig
Ger van der Pluijm: spanningsafbouw, woordenschatverrijkend, bespreekbaar
Demi Schoonenberg: traag, verwarrend, underwhelming
Dorien van der Klauw: saai, onaf, onbevredigend
Tessa: liefde, angst, onzekerheid
Wordbondage: psychologisch, snel, nadenkertje
Cindy Strijkers-Brakel: beklemmend, intrigerend, vasthoudend
Sara_84: overvol, opgave, onsympathiek.

Beoordeling

Vinden we Fierce Kingdom een goed boek? Nee, hoewel het verhaal uiteenlopende scores krijgt, zijn de 2 sterren duidelijk in de meerderheid. Dankzij een paar mensen die het boek wel de moeite vinden, sprokkelt Gin Phillips een gemiddelde score van 2,8 sterren bij elkaar. Voor wie het precies wil weten: zeven keer 2 sterren, drie keer 3 sterren, drie keer 4 sterren, een keer 5 sterren (14 mensen hebben het boek gelezen en besproken).

Verslag door Greet Braem - leesclubcoördinator