×

Eindverslag Het wikkelhart

op 13 april 2018 door

De leesclub van Het wikkelhart van Bertram Koeleman was een bijzondere, dankzij het boek, maar vooral ook door de deelnemers die zich allemaal vastbeten in het verhaal van de bijna ongrijpbare Dom en zijn vriend Nick. Met grote dank daarom aan Eus Wijnhoven, Hannie, Sabrina, Palu, Pollie_79, AdaW, Denise Kers, Maaartje, Saskia Oomkes, Emma, Marieke, Martin Overheul, A van Steeg en Anne Oerlemans.

Helemaal origineel lijkt het verhaal van Het wikkelhart niet, want andere schrijvers hebben al eerder het thema van de best sellende schrijver die (jaloers) gevolgd wordt door dat andere type schrijver: de worstelende, gefrustreerde schrijver die maar blijft proberen om een goed verhaal te schrijven, maar altijd vindt dat hij mislukt. De eerste is Nick, de tweede is Dom, kort voor Dominic. Koeleman weet het onderwerp echter op buitengewoon originele en spraakmakende wijze uit te werken...

Als beiden nog studenten zijn, gaan ze samen op vakantie naar Frankrijk en wonen daar een vreemd optreden bij van een meisje waarvan ze - achteraf - vermoeden dat er iets met haar en haar familie aan de hand is. Beiden, zowel Nick als Dom, nemen zich voor om een verhaal van deze gebeurtenis te maken. Nick lukt het, en het wordt direct een best seller. Dom krijgt het maar niet voor elkaar, en raakt van de weeromstuit het spoor compleet bijster.

Om de discussie en het boek volledig tot zijn recht te laten komen, is er een mindmap gemaakt van alle onderwerpen waarover we met elkaar van gedachten hebben gewisseld. De volledige presentatie, voorzien van links naar de mindmaps Verteltechnieken, Plot, Titelverkaringen en Wanen (en naar deze pagina) is HIER te vinden. En een (niet klikbare) afbeelding staat hieronder.

Waardering van Het wikkelhart

De gemiddelde waardering van Het wikkelhart van Bram Koeleman is 3,4 sterren geworden, maar dat is eigenlijk van ondergeschikt belang. Uit de recensies van de deelnemers wordt duidelijk dat dit niet zomaar tussen de 3 en 4 sterrenrecensies zijn, die vaak genoeg 'wel aardig' betekenen. Daar is in dit geval geen sprake van...  zie de goed onderbouwde, doordachte recensies die eenieder heeft afgeleverd!

Hartelijk dank Eus Wijnhoven, Hannie, Sabrina, Palu, Pollie_79, AdaW, Denise Kers, Maaartje, Saskia Oomkes, Emma, Martin Overheul, A van Steeg en Anne Oerlemans voor jullie enthousiaste deelname en geweldige inzet. Dat geldt ook voor jou, Marieke, maar pas als je de recensie hebt geplaatst :P

Tot lezens!