×

Eindverslag - Ik mis je

op 16 juni 2019 door

In juli ontvingen wij het nieuwste boek van Gillian King om te lezen voor deze leesclub. Gillian zat zelf ook in de leesclub en dat maakte het extra leuk, want zo konden we vragen aan haar stellen. Bijvoorbeeld of ze muziek luistert tijdens het schrijven (wat niet zo is) of hoe ze begint aan een verhaal (iets in haar omgeving zorgt voor een idee).

OVER IK MIS JE

Als na het uitgaan Charlottes beste vriendin Bo omkomt door een auto-ongeluk dat zij overleeft, wordt ze gek van schuldgevoel. Charlie vertrekt uit Wassenaar en probeert haar leven op te bouwen los van Bo en los van Carsten, Bo’s broer op wie ze in stilte verliefd is. Dan valt ze voor de mooie praatjes van James, een jongen van wie iedereen kan zien dat hij slecht nieuws is. Charlie raakt steeds verder verwijders van Carsten en steeds meer in de greep van James. Het lukt haar niet om dit te doorbreken. Tot ze tien jaar later terugkeert naar Wassenaar.

DE LEESCLUB

We begonnen de leesclub met het uiten van onze verwachtingen. Aline van Wijnen heeft al meerdere boeken van Gillian gelezen en verwacht een meeslepend verhaal vol met Gillians intelligente humor. Jolanda van Adrichem ging deze leesclub juist heel open in, omdat ze eigenlijk nooit feelgood boeken leest.

De hoofdpersonen in het boek zijn Charlie en Carsten. Charlie maakt de grootste ontwikkeling door. Volgens Kristie Raaijmakers ontwikkelt zich van een onzeker meisje naar een (uiteindelijk) eerlijke vrouw, die als moeder het beste voor haar kind probeert te doen. Ook Laurevh89 heeft het meeste met Charlie: ‘’Heel fijn om te zien hoe ze toch haar schuldgevoelens een plaats geeft.’’

Tijd speelt een belangrijke rol in dit verhaal. We switchen steeds tussen heden en verleden. Palu vindt het altijd leuk als een verhaal niet in chronologische volgorde wordt verteld, omdat het je scherp houdt. Ook Diana Mom werd door de wisseling in tijd meer gepakt: ‘’Ik wilde juist door de terugblikken weten hoe Charlie met het verlies en schuldgevoel om zou gaan.’’ In het verleden zien we ook wat voor persoon Bo was. MayHarper vond de flashbacks naar Charlies tijd met Bo een mooie illustratie bij het hoofdverhaal.

Zo’n verhaal met terugblikken vraagt om een goede opbouw en dat is Gillian zeker gelukt. ‘’Door de combinatie van heden en verleden wordt langzaamaan duidelijk wat er vroeger is gebeurd en welke consequenties dat heeft voor de personages in het heden,’’ zegt Marieke Scheers. Uiteindelijk weten we allemaal dat een feelgood verhaal altijd goed eindigt, maar de weg ernaartoe is zeker origineel te noemen, vindt Leentje.

Belangrijke thema’s in dit verhaal zijn: liefde, vriendschap, schuldgevoel, rouw, misbruik, loverboys en zelfvertrouwen. Schuldgevoel komt als rode draad van het verhaal naar voren. Jessica27 krijgt vooral een ‘wat als…’ gevoel bij Charlie. Als ze Bo had tegengehouden, was ze misschien nooit in de handen van James gevallen. Door hem is ze het kleine beetje zelfvertrouwen dat ze had kwijtgeraakt. Maar gelukkig vindt ze dat weer terug en dat komt volgens LianneV door de liefde.

Mloez is door het verhaal op verschillende manieren geraakt. Ook is ze erover gaan nadenken. Wat zou je zelf doen in zo’n situatie? Ook de ontwapenende Siem zorgde er bij MayHarper voor dat ze met een brok in haar keel las. Hij vraagt zich namelijk af waarom niemand zijn vader wil zijn. Ik mis je is volgens LorevanDun een prachtig boek met humor, liefde, vriendschap, maar spijtig genoeg ook verdriet.

Wij geven dit boek gemiddeld 4,5 sterren. Let op! Het boek bevat één nadeel, zoals hetezelsoortje het treffend beschreef: je hebt het boek binnen een dag uit.