×

Eindoordeel - Een kus in de bibliotheek

op 06 december 2017 door

Een kus in de bibliotheek?

OVER HET BOEK

Autumn raakt per ongeluk ingesloten in een bibliotheek. Ze verwacht dat haar vriendinnen of haar bijna-vriendje haar wel komen redden. Als dat niet gebeurt, dringt de realiteit zich op: hoe moet ze een lang weekend overleven in de bibliotheek? Maar ze blijkt niet alleen te zijn. Dax, een jongen van school heeft zich bewust laten insluiten in het gebouw.

OVER DE AUTEUR

Kasie West vooral bekend om haar contemporary YA boeken zoals The Fill-In Boyfriend, P.S. I Like You etc. Kasie is vooral in America een groot succes. Library Kiss is het eerste boek van Kasie dat in het Nederlands vertaald is. De Engelse titel van dit boek is By your side.

DE COVER EN  TITEL

Een opvallend punt, was de cover van Library Kiss. De boekenachtergrond met twee silhouetten lijkt of ze elkaar kussen, was een discussiepuntje in de leesclub. Zo vond Marije het een leuke cover. ‘Ik hou van silhouetten, omdat ze niet per se een duidelijk beeld geven van de hoofdpersonages.’ Janneke was het daar niet mee eens. ‘De cover zelf vind ik iets kinderlijk en voelt ook een beetje bij elkaar geraapt.’ Ook de Engelse cover kwam in opspraak door deze discussie. Mirjam vond de cover zeker mooier dan de Engelse. Ook Eline deelde de mening. ‘Inderdaad mooier dan de Engelse.’

Niet alleen de cover kwam aan bod, ook de titel een vooral de verandering van de titel was een discussiepunt. Nancy, ‘Ik vind persoonlijk Library Kiss beter klinken dan By your side.’ Fleur daarentegen vond de originele titel beter bij het verhaal passen. Ook de titel en het verhaal nogal teleurstellend. Jennifer, ‘Nadat ik het boek uit had vond ik dat de titel niet goed bij het verhaal paste.’ Ook Valérie was teleurgesteld, vooral door de titel leek het of het zich de hele tijd in de bibliotheek afspeelde. Het was voor haar daarom ook een teleurstelling volgens haar. Ook Ingrid was het hiermee eens. ‘De titel geeft teveel prijs en is niet goed gekozen.’

DE DISCUSSIE

Met de discussie vragen kwamen we al gauw achter dat het voor iedereen het eerste boek was van Kasie west. Desondanks de onbekendheid vond Nieke dat ze vlot en prettig schrijft. Ook Rosanne vond de schrijfstijl prettig, maar had het toch dieper of uitgebreider uitgewerkt gezien.

Wat vooral tot opspraak kwam was de geloofwaardigheid van het boek. Emma, vond bepaalde aspecten een beetje ongeloofwaardig aan het verhaal. Voor in opsprak kwam Autumn en haar verliefdheid voor Jeff. Yvonne, had vooral dat het wel paste bij de leeftijd van de personages.

EINDOORDEEL

Opgesloten zitten in een bibliotheek, een stiekeme droom van elke lezer vond Sanne. Maar of het boek een droom is, valt te betwijfelen. Met een gemiddelde aantal sterren van 3,6 sterren is het boek redelijk beoordeeld. Voor de teleurstelling van de korte tijd in de bieb deed hem het dat het geen 4 sterren zijn geworden. Desondanks beviel de schrijfstijl erg en het leest lekker weg.

Geschreven door: Tinke