×

Intens, mooi, grappig en ontroerend

op 29 oktober 2016 door

Eindverslag leesclub ‘meester Bart op zijn best’

Inleiding

Meester Bart op zijn best is het tweede boek van Bart Ongering, bij de meeste mensen beter bekent als Meester Bart. Docent op een groot VMBO in de Bijlmer en schrijver van columns voor Trouw die ook op Facebook en Twitter veel te vinden zijn en gedeeld worden. In dit boek vinden we een bundeling van zijn columns en een verhaal over hoe hij ‘Meester Bart’ werd. De verwachtingen waren hoog gespannen bij deze leesclub, bijna alle lezers komen uit het onderwijs of hebben een familielid of partner die in het onderwijs werkzaam is. Gedurende het lezen overdachten we dan ook niet alleen wat het boek voor onszelf betekende maar ook voor het onderwijs zoals dat in Nederland gegeven wordt (al dan niet door ons) en hoe we dit boek in het onderwijs kunnen betrekken. Extra leuk daarbij was dat we ook vragen aan Meester Bart konden stellen en hij die beantwoordde tijdens de leesclub.

Het boek

De inleiding

Het boek is ontzettend enthousiast ontvangen en er werd een goede discussie gevoerd. Vooral over het autobiografische verhaal waarmee het boek start is veel gepraat. Meester Bart vertelt over het gezin waarin hij opgroeit en wat de ziekte en dood van zijn moeder met hem hebben gedaan, als persoon en later ook als docent. Zo schrijft Diana: Ik vind het ook super dat Meester Bart zich zo persoonlijk voorstelt. Ik was altijd al een beetje benieuwd naar de man achter... En Karin schrijft: De tranen liepen over mijn wangen terwijl ik de uitgebreide inleiding las. En zoals Hélène schrijft: Het geeft een andere kijk op de rest van het boek.

De columns

De columns werden als intens, mooi, grappig en ontroerend ervaren door de deelnemers. Het is een mooi samenraapsel doorspekt met quotes van Meester Bart en zijn leerlingen. De verhalen sluiten aan bij de actualiteit. Bij de belevingswereld van ook mijn deelnemers. Bij de zorgen die bij hen en bij mij spelen. Omdat hij af en toe ook wat vertelt over zijn persoonlijke leven zijn we deelgenoot van de ontwikkeling die hij daarin meemaakt schrijft Silvia. Het is moeilijk om de beste columns te kiezen, want bij elke column die door een lezer genoemd werden zeiden anderen, o ja die is ook zo mooi. Er bovenuit steken toch de columns ‘Achter de gordijnen’ over verborgen armoede in Nederland en ‘Verdriet om oma’ over dementie. Ook voor de quotes gold dat er vele favorieten waren, één van de grappigste:

"ik heb zojuist twee leerlingen naar de winkel gestuurd om zelfcorrigerend toetspapier te halen. Ik ben benieuwd"

En inhoudelijk werd zeer gewaardeerd:

“Pedagogiek boven vakdidactiek”

Vragen aan Meester Bart (een kleine selectie) en vooral zijn antwoorden!

Wat moet er veranderen aan het onderwijs? - Ik vind dat de omgang met leerlingen wat persoonlijker en opener mag, met altijd de zichtbare en voelbare oprechte waardering van de docent naar de leerling.

Hoe denk je zelf dat het komt dat je zo'n goede band met je leerlingen hebt? - Ik denk dat de leerlingen zien en voelen dat ik hen waardeer, en deze liefde niet kan faken. Ik zou het heel erg vinden wanneer leerlingen denken dat mijn interesse in hen niet oprecht zou zijn. Die vlotte babbel en uitstraling helpen enigszins, maar de liefde en warmte en oprecht in hen geloven, dat kan niet alsof.

Beoordeling

Vier sterren van Silvia – “Ik heb genoten van het boek. Soms was het alsof ik in de docentenkamer met collega's aan de praat was.”

Vier sterren van Anouk – “"Zijn passie voor het onderwijs en de liefde voor zijn leerlingen staan centraal in dit boek en vormen als het ware de rode draad van het boek."”