×

Eindoordeel - Een emotioneel debuut

op 13 januari 2018 door

Zodra de mails waren ontvangen was het in het leesclubcafé direct een drukte van jewelste. Naast het voorstelrondje van de vijftien ingelote leesclubdeelnemers kwam zich nog een zestal lezers melden die graag aansloten met een eigen exemplaar. Altijd leuk uiteraard.  Eind januari had iedereen het boek in bezit en konden we aan het lezen slaan.

Mijn beeld van jou is de debuutroman van Susan van Eyck. Het verhaal gaat over Emma, een vroege dertiger die haar leven op de rit lijkt te hebben inclusief een baan en een relatie. Tot ze Boris ontmoet. Het is liefde op het eerste gezicht. Toch houdt Boris de boot af. Zet Emma door of keert ze terug naar haar oude leven?

Al vanaf het begin ontspon zich een leuke discussie. Als coördinator moest ik snel zijn met het stellen van de vragen omdat de lezers zelf al van alles bedachten en elkaar bevroegen. Zo kwam al heel snel de vraag (en van sommigen ook de wens) naar een vervolg. Gelukkig kon de auteur hier direct op reageren. In een apart topic konden de leesclubdeelnemers vragen stellen aan Susan van Eyck. Zij maakte een groot aantal blij door te melden dat ze inderdaad bezig is met een vervolg.

De cover was ook een punt van discussie. De kleuren werden door de meesten mooi en sprekend gevonden. Minder aansprekend was de foto van de twee personen op de voorkant. Door meerderen werd de suggestie gedaan dat twee personen op een pier van achteren gefotografeerd het verhaal meer recht zou hebben gedaan.  De sticker op de kaft met de mededeling dat vooral liefhebbers van Jojo Moyes dit verhaal kunnen waarderen, werd door iedereen afgekeurd. Een aantal pulkte de sticker er direct vanaf omdat een vergelijking geen recht doet aan wie dan ook. ‘Een auteur is een individu en moet op het eigen werk worden beoordeeld’, aldus de reactie op het stickerverhaal. Sommigen snapten de vergelijking wel, anderen konden deze niet maken omdat ze het werk van de genoemde auteur niet kennen.

De favorietenrol liep uiteen. De meesten gaven aan dat Emma favoriet is met Boris op een goede tweede plek. Toch was hier voor Wout, de vriend van Boris ook een bijzondere rol weggelegd. In het begin werd hij als een beetje losbol gezien, maar naarmate het verhaal vorderde sloot iedereen Wout in het hart. Er is grote hoop dat hij in het vervolg ook weer een rol zal spelen. Alice, de vriendin van Emma werd met name in het begin van het verhaal als onderbelicht gezien. Aan het eind is zij er wel weer voor Emma en krijgt dan ook weer wat meer sympathie van de leesclublezers. De moeder van Emma krijgt ook een positieve melding. Het wordt gewaardeerd dat zij inziet dat Emma meer haar eigen leven mag leiden. Dit laatste sluit aan bij de boodschap die de auteur volgens de meesten mee heeft willen geven: geniet van het leven, volg je hart.

Het verhaal van Emma en Boris kwam bij vrijwel iedereen hard binnen. Ook al werd door sommigen voorzien wat er zou gebeuren. Bij de meesten is het afscheid van Boris het moment dat de meeste indruk heeft gemaakt. Een aantal moest op dat moment de tissues bij de hand houden. Emotioneel is dan ook het woord dat volgens de meesten het verhaal het best beschrijft.

De beoordeling
Om bij te houden wat er tijdens het lezen gebeurde had ieder haar eigen manier. De een hield een leesdagboek bij waarin alle wetenswaardigheden werden genoteerd. Anderen deden dat in een speciaal voor deze leesclub aangeschaft schrift of maakten notities in hun telefoon. Een aantal plakte post-its of van die smalle plakkers bij belangrijke passages. En dan waren er ook nog wat lezers die alles onthielden of nog even teruglazen tijdens de discussie. Op welke manier dan ook, alle 21 deelnemers hebben hun beoordeling gegeven en deze onderbouwd met een recensie. Maar liefst negen deelnemers gaven de volle vijf sterren. Evenveel vonden het boek vier sterren waard. Drie leesclubdeelnemers beoordeelden het boek met drie sterren. Dit brengt het gemiddelde cijfer afgerond op een mooie 4.

En met de afronding van deze enthousiaste leesclub is voor sommigen het wachten op het vervolg van Mijn beeld van jou begonnen.