×

Moeras - Een literaire uitdaging

op 16 september 2016 door

Met 28 zouden we uiteindelijk zijn om dit Toltziaans moeras in te duiken. Een boek met een prachtige cover, een boek dat heel wat moois beloofde. Op de achterflap staat bijvoorbeeld volgende quote uit de Mail on Sunday : ‘Hoogst origineel, vermakelijk en bijna onmogelijk samen te vatten, deze pompende, adrenaline-bruisende, dartele tour de force van ononderbroken brille. Bijna elke pagina is gevuld met humor, schaterlach-humor, verbaal vuurwerk en kennis’. Je zou voor minder uitkijken naar de postbode met een Hebban-pakketje.

Een fractie van het geheel

Wie van ons kende Steve Toltz eigenlijk al voor september 2016 ? Dat is onduidelijk, zeker is dat het e-book van Toltz’ debuut ‘Een fractie van het geheel’ (dat bij Hebban gratis gedownload kon worden) de interesse in deze leesclub aangewakkerd heeft. Sommigen van ons, waaronder Raywoman en lusaro hebben er meteen een stukje in gelezen en waren erg positief. Sigried had het boek een drietal jaar geleden al in het Engels gelezen en was onder de indruk.

Deelnemers

Zoals zo vaak werden in deze leesclub lezers met de meest uiteenlopende interesses samengebracht. Het voorstelrondje werd al snel een supergezellige koffieklets met vragen en opmerkingen over en weer, het werd een leesclubcafé dat zijn weerga niet kende. Postcrossing, ouderwetse schriftjes en roze jurkjes, het is allemaal de revue gepasseerd. Heel fijn, want het praat nadien bij de discussievragen zo veel makkelijker wanneer de lezers elkaar wat beter kennen.

Eind september kunnen we eraan beginnen. Iedereen is onder de indruk van de snelle service, slechts een dag na bekendmaking van de winnaars zijn de boeken bij de meesten binnen. Hoewel het met die envelop niet zo goed wil lukken en er echt wel een schaar aan te pas moet komen, zijn de eerste indrukken positief. Wil Veltkamp is blij met de grote letters, die zijn makkelijk te lezen. Roosje vindt de cover van het boek er moerasachtig uitzien, in overeenstemming met de titel. En die twee flappen, die worden ook gesmaakt.

Waarover gaat het boek ?

‘Moeras’ draait om de gecompliceerde vriendschap tussen Liam en Aldo. Liam noemt zichzelf schrijver, maar omdat het met zijn carrière niet zo wil lukken, is hij agent geworden. Uiteindelijk beslist hij om over Aldo te schrijven, zijn vriend die voor het ongeluk geboren lijkt, alles wat hij aanpakt, mislukt. Hij komt in een rolstoel terecht en wil eigenlijk alleen nog maar dood, maar zelfs dat krijgt hij niet voor elkaar.

Leesclubdiscussie

Het boek kent verschillende thema’s, de meest genoemde zijn vriendschap, liefde, ambitie, tegenslag en frustratie. Het hele boek lang zit Aldo, maar eigenlijk ook Liam, vast in een moeras van ellende. Hoe harder ze proberen om eruit te komen, hoe dieper ze in hun ongeluk zakken. Het moeras is een symbool voor hun mislukkingen en hun pogingen het leven te overleven. Een vaak gemaakte opmerking is dat ‘Drijfzand’ een betere titel voor het boek zou zijn geweest dan ‘Moeras’ (ter info, in het Engels heet het boek ‘Quicksand’).

Wanneer gevraagd wordt om de schrijfstijl van Steve Toltz te beschrijven, krijgen we woorden als origineel, creatief, gedurfd en overrompelend te horen. Een woord dat tijdens deze leesclub meermaals gevallen is, is ‘rollercoaster’ en zo kan eigenlijk ook de manier waarop de auteur ons zijn verhaal brengt omschreven worden. Lange opsommingen, moeilijke woorden en quasi onbegrijpelijke stukken enerzijds, prachtige citaten en metaforen anderzijds. We hebben in deze leesclub dan ook een draadje met onze favoriete citaten gelanceerd, op die manier hebben we al die prachtige stukjes tekst samen staan.

‘Moeras’ is niet het boek geworden dat we op basis van de achterflap verwachtten, maar dat neemt niet weg dat sommigen helemaal weggeblazen werden door het verhaal en dan met name de manier waarop Toltz het gebracht heeft. Anderen hadden er meer moeite mee en zochten tevergeefs naar het humoristische verhaal dat ons beloofd werd.

Vragenuurtje

Halverwege de leesclub kwam Steve Toltz een kijkje nemen. Hij heeft een eigen account en heeft op zeer persoonlijke manier de vragen van de lezers beantwoord. Zo krijgen we bijvoorbeeld te horen dat hij een tijdje zelf in een rolstoel gezeten heeft en niet wist of hij ooit nog zou kunnen lopen. Hij legt uit waarom er zo veel moeilijke woorden in zijn boek staan en waarom het zo lang duurde voor zijn tweede boek op de markt kwam. Wie alle vragen en antwoorden wil lezen, kan hier terecht. De input van Toltz werd enorm gewaardeerd door de lezers. Wij bedanken dan ook Debbie die zijn deelname voor elkaar gekregen heeft !

Beoordeling

27 keer werden er sterren uitgedeeld en meestal waren dat er 4 (14 keer). Vier mensen waren zo onder de indruk dat ze de volle 5 sterren gaven. Drie mensen vonden echter maar niets aan het boek en gaven 1 of 2 sterren. Gemiddelde beoordeling van ‘Moeras’ ligt bij 3,7 sterren, en deze score zorgt ervoor dat best wat lezers uitkijken naar een derde boek van Toltz.

Was ‘Moeras’ het humoristische boek dat de achterflap beloofde ? Nee, Sigried verwoordt het als volgt : ‘Hoewel er zeker komische elementen aanwezig zijn, is dit boek evenzeer tragisch en gruwelijk. Mensen die louter en alleen op zoek zijn naar een grappig boek zouden wel eens kunnen merken dat hun lach halverwege het verhaal bevriest en plaats moet ruimen voor een flinke krop in de keel.’ Maryan zegt : ‘Als je houdt van gedetailleerde beschrijvingen en uitgebreide opsommingen zul je genieten, maar als je graag zelf een beeld bij een verhaal bedenkt, word je teleurgesteld.’ LiesjeV geeft enorm gedetailleerd aan hoe ze de schrijfstijl ervaren heeft en besluit met te zeggen : ‘Dit alles resulteert in een boek dat je tegelijkertijd in bewondering doet staan voor zoveel brille en tevens bij momenten vrij vermoeiend/uitputtend is.’ Voor Guido was het echt genieten van de schrijvende vertelkunst, de vaak hilarische opsommingen en de geweldige citaten.

Afsluitend kunnen we zeggen dat ‘Moeras’ een uitdaging is voor de lezer, een boek dat de nodige inspanning vraagt, maar uiteindelijk absoluut de moeite waard is. Even vermelden nog dat er prachtige recensies zijn geschreven, Steve Toltz zou er blij mee zijn.

Verslag door Greet Braem - leesclubcoördinator