×

Onverwacht - Een luchtig verhaal met een herontdekte vriendschap

op 17 februari 2020 door

Unpregnant, in het Nederlands vertaald naar Onverwacht, is geschreven door Jenni Hendriks (o.a. scenarioschrijfster van How I Met Your Mother) en Ted Caplan, dat tevens binnenkort wordt verfilmd. Het is een komische YA, die het verhaal vertelt van de zeventienjarige Veronica Clarke. Alles gaat eigenlijk perfect voor Veronica: Ze haalt goede cijfers, heeft een perfect vriendje en is populair op de middelbare school. Dan ontdekt Veronica echter dat ze zwanger is en bij niemand terecht kan. Ze wil een abortus laten plegen, maar wil eigenlijk niet dat iemand erachter komt. Ze kan dus bij niemand terecht, op haar oude vriendin Bailey na: Samen gaan zij op roadtrip. 25 enthousiaste Hebban-lezers waagden zich aan dit boek. Was het verhaal zo grappig, interessant en bovenal ‘onverwacht’ als zij verwachtten?

Unpregnant of Onverwacht?

Zowel de omslag als de titel zijn voor de Nederlandse markt veranderd. Van een hand met een zwangerschapstest (Unpregnant) naar een baarmoeder die tevens de roadtrip symboliseert (Onverwacht). Bij de vraag welke titel er beter wordt gevonden, zijn de lezers het unaniem eens: De Nederlandse titel. Laura: ‘Ik vind de titel echt heel goed gekozen. Het onverwachte van de zwangerschap en de hernieuwde vriendschap, het verwacht van in verwachting zijn. Een toptitel wat mij betreft.’ Over de kaft waren de meningen verdeeld. Rowan geeft aan dat het een leuke, vrolijke omslag is die opvalt, maar die wel een tikkeltje ongemakkelijk is om bijvoorbeeld in de bus te lezen, hoewel het aan de andere kant ook wel taboedoorbrekend is. Haar naamgenoot, Laura Jongkind sluit zich hierbij aan: ‘Ik zat ook in de trein met het boek en had hem zo in mijn tas geplaatst dat ik hem makkelijk kon pakken en open kon slaan zonder dat iemand de bijzondere voorkant zag.’ De hoofdstukken worden weergegeven in kilometers, waar de lezers enthousiast over waren. Jacqueline geeft aan: ‘Het gaat om een roadtrip, je kan op die manier precies nagaan hoever de dames al op weg zijn en hoe ver ze van hun eindbestemming verwijderd zijn.’ Ien: ‘Het weergeven van de kilometers geeft vaart aan het boek.’

Baas over eigen lichaam, vriendschap en geaardheid

Er komen een flink aantal thema’s aan bod in Onverwacht, hoewel ze niet allemaal even sterk worden uitgediept. Zo noemen onder andere Mio, Marinka en Danique vriendschap als belangrijk thema. Marinka: ‘Het is een vriendschap die voor allebei de meiden confronterend is, omdat het leven van hen zo enorm van elkaar verschilt.’ Ontdekken wie je bent en geaardheid spelen ook een rol in het verhaal, geven Britt, Famke en Marjan aan. Britt: ‘In het boek lezen we de gedachtegang van Veronica, die er steeds meer achter komt dat ze sommige dingen doet omdat ze het gevoel heeft dat ze zo moet zijn voor anderen.’ ‘Baas over eigen buik’ wordt genoemd door onder andere Reina, Liana en Vina. Reina vertelt hierover: 'Er komen voornamelijk tegenstanders van abortus voor in het boek, zij proberen allemaal Veronica op andere gedachten te brengen.’ Er wordt door verschillende lezers aangekaart dat abortus een keuze is die je zelf mag maken. Vina: ‘Het is JOUW lichaam en dus JOUW keuze.’ Zij hadden echter wel wat meer verdieping verwacht van het thema ‘abortus’, wat voor wat teleurstelling zorgde. Wendy vertelt dat het thema  meer op de achtergrond speelt. Natasha sluit zich hierbij aan: ‘De schrijvers brengen de maatschappelijke thema’s vooral heel luchtig’.

Voor de fans van...

Aan het einde van de leesclub werd gevraagd aan de fans van welk boek, film of serie de lezers Onverwacht zouden aanraden. ‘Voor de liefhebbers van YA-contemporary’ werd voornamelijk genoemd. Savanna: ‘Het leest heerlijk vlot.’ Mandy geeft een specifiek voorbeeld, namelijk voor de fans van Wat als dit het is, omdat deze tevens geschreven is door twee schrijvers en veel humor bevat. Louise en Annemieke vonden het een goed boek om te gebruiken op school. Louise: ‘Dit boek kan een opstapje zijn in mijn dochters lessen maatschappijleer, om bepaalde onderwerpen te bespreken.’ Ook voor ouders zou het nuttig kunnen zijn, geeft Anja aan: ‘Zo leren ze hun pubers iets beter begrijpen.’ Ook de serie 'Sex Education' vonden de lezers goed bij het boek passen.

Ons oordeel

Gemiddeld kreeg Onverwacht van de leesclublezers 3,6 sterren!

Hoewel er niemand echt negatief was over het boek, waren de verwachtingen misschien wat hoger dan de uitkomst en werd het thema ‘abortus’ minder goed uitgewerkt dan gehoopt. Al met al kon er toch gesteld worden dat er genoten was van het verhaal, en dat de woorden ‘luchtig’ en ‘humoristisch’ een hoop genoemd werden, wat het een geslaagde leesclub maakte.

Helen (4 sterren): ‘De roadrip en de herontdekte vriendschap worden beschreven met een lach en een traan en zal vooral herkenbaar zijn voor heel veel jongeren.’

Monique (5 sterren): ‘Onverwacht is een boek wat taboes doorbreekt en vol zit met humor. Het is geschreven in een zeer vlotte schrijfstijl, waardoor het heerlijk snel leest.’

Dorise (3 sterren):  ‘Helaas bleek de keuze van Veronica zo snel te zijn als het leestempo waarin je het boek wegleest.’