×

Eindverslag - Onweerstaanbaar

op 28 november 2017 door

14 New Adult-fans en een coördinator die het genre ontdekt : Wat gebeurde er tijdens de leesclub??

Over ‘Onweerstaanbaar’

Rebecca Yarros is een hopeloze romanticus en liefhebber van dingen als chocolade, koffie en Paleo . Naast het feit dat ze een moeder is, militaire vrouw  en blogger, kan ze nooit kiezen tussen Young Adult en New Adult, zo schrijft ze allebei. Ze is afgestudeerd aan Troy University , waar ze Europese geschiedenis en Engels studeerde, maar nog steeds houdt ze hoop op een acceptatie brief van Zweinstein

'Onweerstaanbaar' is het laatste deel in de serie 'Flight & Glory'. Dit boek heeft dezelfde hoofdpersonen uit het eerste deel, 'Onverminderd'. Josh en Ember hebben samen veel doorstaan: afstand, verdriet, het zware militaire leven. Dat alles heeft Ember nooit echt gewild, want nadat haar vader is omgekomen in Afghanistan heeft zich een angst in haar genesteld die er met geen stok valt uit te slaan. Het laatste wat ze dan ook wil is Josh naar Afghanistan vertrekken, en dat is precies wat er in 'Onweerstaanbaar' gebeurt

Leesclub

We hadden een leuk allegaartje van deelnemers die de hele reeks verslonden hebben, deelnemers die enkel het eerste deel en het laatste deel hebben gelezen en deelnemers waarbij dit laatste deel hun eerste kennismaking met Rebecca Yarros was! Dat geeft natuurlijk tijdens het lezen wat verschil in interpretatie en ervaring. Het is wel leuk om ook de ‘newbies’ hun standpunt te lezen, zij bekijken het geheel toch weer anders dan de deelnemers die al ‘verbonden’ ziijn met de personages door de drie eerdere delen.

Vooral Josh en Ember zijn goed uitgewerkt in het boek, de vriendenkring komt in dit boek iets minder aan bod. Dat vond eigenlijk niemand storend, maar het viel wel op! Bij de vraag over de keuze tussen Josh of Ember als favoriet was ongeveer een gelijke strijd gaande. Zowel Josh als Ember hadden fans, en er waren een paar deelnemers die helemaal niet konden kiezen!
Een van de thema’s van dit boek is verlies, en de verwerking daarvan. Helpt praten en doen onze deelnemers van de leesclub dat zelf? De één heeft het er al wat makkelijker mee dan de ander, maar of het nu tegen vrienden, familie of vreemden is… gepraat wordt er wel over hun verdriet of verlies en dat lucht dan ook op. Het blijkt maar weer, ieder huisje heeft zijn kruisje.
Bij de vraag om het boek in drie woorden te beschrijven valt op dat er toch vaak dezelfde woorden worden genoemd :  romantisch – emotioneel – liefde – onweerstaanbaar – vurig – gevoelig – meeslepend – aangrijpend – diepgaand – hartstochtelijk – ontroerend – passioneel – verslavend – mooi – realistisch.
Er zijn verschillende thema’s die in het boek aan bod komen. Het is erg persoonlijk wat je daar als lezer uit haalt. Dit waren dé thema’s die opvallend waren voor de deelnemers aan de leesclub : doorzettingsvermogen ( M-i-n-c-a), het militaire leven (caro), liefde (Loraine, Qudith, Kim, Stefanie, sunaina, Tiny, Heaven-leigh en Julie), verdriet (Morgan), vertrouwen en hoop (Ybertha) en kracht (Maggy).

Iedereen was eigenlijk heel enthousiast en er werd weinig gediscussieerd aangezien iedereen het eignelijk eens was! Een prachtig einde van een prachtig boek, van een prachtige reeks. Dat is wat iedereen wil zeggen!

Bij het Eindoordeel was iedereen eigenlijk eensgezind. Verschillende kreten verwoorden dezelfde gevoelens die de deelnemers hadden tijdens het lezen.
De liefde overheerst! (Maggy), Niets kan tegen liefde op! (sunaina), Liefde overwint alles! (Kim)

Ybertha geeft als voorbeeld een quote uit het boek :  ‘Jij en ik… tegen de wereld’. Deze zin is iedereen bijgebleven en verpakt de kracht van de liefde die door het boek heen stroomt.

Romantiek is een groot onderdeel van het boek, daar zijn we het ook allemaal over eens! Caro zegt dan ook dat het een aanrader is voor wie houdt van echte romantiek.
Toch is er een mooie balans tussen de verschillende emoties. Een boek met een lach, en zeker tranen,  zegt Stefanie. Qudith  en Julie vinden dat dit boek van alles bevat : liefde, romantiek, spanning, verlies, verdriet, erotiek... En volgens M-i-n-c-a is de balans daarin perfect! Morgan werd meegesleept door de passie die Ember en Josh voor elkaar hebben.

Het is belangrijk dat je je als lezer kan inleven in een verhaal en daar ontbrak het bij Onweerstaanbaar niet aan! Heaven-leigh zegt zelfs dat ze zich ontzettend goed kon inleven in de hoofdpersonages. Ook Loraine heeft dit gevoel, net omdat de personages zo uitgebreid omschreven worden.

Tiny zegt : Het is een geweldige afsluiter van een geweldige serie en zeker een aanrader! En daar heb ik niets meer aan toe te voegen!

Waardering

De vier sterren overheersen licht over de vijf sterren, waardoor het geheel op een gemiddelde komt van een kleine 4,5 ster! Niet slecht denk ik! En… het doet vermoeden dat Rebecca Yarros ook voor haar volgende boek op wat lezers kan rekenen!

Bedankt iedereen voor deelname aan deze leesclub. Het was ook voor mij een leuke ervaring!

Groetjes Evy