×

Eindoordeel - je recensie

op 17 mei 2017 door

Over Pas op: breekbaar
De leesclub las en besprak het boek ‘Pas op: breekbaar’ van Teresa Toten. Toten debuteerde eerder met haar jeugdroman ‘De onverwachte held van kamer 13B’. Met haar nieuwste boek slaat ze een ander straatje in, namelijk die van de jeugdthriller.

Kate O'Brien is slim. Mooi. Ambitieus. En een leugenaar. Dat moet ook wel als je uit een achterstandsmilieu komt en iets wilt bereiken in het leven, houdt ze zichzelf voor. Als beursstudent aan een prestigieuze privéschool in New York is ze bijna bij haar einddoel: Yale. Om haar kansen te vergroten, richt ze haar pijlen op Olivia Sumner, de it-girl van de school. Haar tactiek werkt en de universiteitspoorten staan op een kier. Kate had alleen geen rekening gehouden met Mark Redkin, het aantrekkelijke maar doortrapte nieuwe bestuurslid van de school. Er ontspint zich een razend spannend kat-en-muisspel tussen Kate, Olivia en Mark, waarbij hun duistere verleden en verborgen agenda de spelregels bepalen.

De leesclub

Pas op: breekbaar is opgedeeld in korte hoofdstukken die afwisselend het perspectief van Kate of Olivia beschrijven. Deze schrijfstijl werd positief ontvangen door de deelnemers. Volgens CindyK leest het daardoor makkelijk weg. Ook het meelezen vanuit beide perspectieven vinden de deelnemers fijn. De deelnemers zijn het er over eens dat dit ervoor zorgt dat je beide hoofdpersonen hierdoor beter leert kennen.

Vriendschap
Het is vanaf het begin al duidelijk dat de vriendschap tussen Kate en Olivia een belangrijke factor is. Misschien wel de belangrijkste in het hele boek. Maar hoe oprecht is deze vriendschap eigenlijk? De meeste deelnemers vonden het in het begin moeilijk om echt helder te krijgen hoe oprecht de vriendschap is. “Waar Kate aanvankelijk alleen iemand zoekt om haar te 'helpen' haar einddoel te bereiken, ontstaat gaandeweg het verhaal een vriendschap tussen beide meiden. Dat het oprecht is blijkt helemaal als Kate Olivia het krantenartikel met het verhaal uit haar verleden (haar geheim) laat lezen,” vindt Jacqueje. De twijfel is er dus met name in het begin. De meiden hebben ieder zo heen reden om de ander nodig te hebben. Saar Theats vindt de vriendschap dan ook niet echt solide gebouwd. Elsa Bakker is ook van mening dat Kate en Olivia elkaar in het begin lijken te gebruiken. “Maar uiteindelijk worden ze wel hechter,” aldus Elsa.

Open einde
Het einde van Pas op: breekbaar is heftig. Gebeurtenissen volgen elkaar snel op en de spanning is hier echt goed te voelen. Bovendien zet het wederom vraagtekens bij de vriendschap tussen Kate en Olivia. “Ik weet niet goed wat ik moet denken. Het einde is zo vaag en iedereen heeft daar zo zijn ideeën over,” bekent Jacqueje. “Als er een vervolg op komt vind ik het logisch. Is dat niet zo vind ik hem persoonlijk wat zwak, had van mij dan pittiger gemogen,” vindt CindyK. Duidelijk is dat de meeste lezers wel hopen op een vervolg. Zeker omdat er nogal wat onbeantwoorde vragen zijn naar aanleiding van het einde.

Eindoordeel en waardering
Pas op: breekbaar werd door de deelnemers goed gewaardeerd en dat blijkt ook uit het eindoordeel. De gemiddelde eindscore is 4 sterren.
Paula van Mourik: “Het plot van ‘Pas op breekbaar’ is er één waar je u tegen zegt, een ‘wow-effect’.”  - 5 sterren
Ingeborgleest!: “Het boek vliegt wat mij betreft uit de bocht op een moment, dat eigenlijk de climax had moeten zijn. Het hoofddeel van het boek staat bol van de psychologische spanning, maar mondt uit in een nogal ongeloofwaardige actiethriller.” – 3 sterren
Desiree: “Ik hoop dat er een deel 2 komt, want ik heb er nog geen genoeg van.” – 4 sterren