×

S.T.A.G.S; Het oordeel van de leesclub

op 18 oktober 2017 door

Jagen. Schieten. Vissen. Vijftien lezers accepteerden deze uitnodiging om het boek S.TA.G.S te gaan lezen.  Wat volgde was een leuke leesclub met diverse meningen.

Er zijn uitnodigingen die je beter niet kunt accepteren. Alleen weet Greer MacDonald dat niet. Nog niet....

Greer studeert aan St. Aidan the Great School (S.T.A.G.S.), een privéschool waar tradities hoog in het vaandel staan. Greer is een buitenbeentje, totdat ze samen met twee andere scholieren wordt uitgenodigd voor een weekend weg met de Middeleeuwers: de elite-club van de school. Het weekend belooft er een te worden waarin bloedsport centraal staat.

Wat Greer en de andere genodigden alleen nog niet weten is dat de Middeleeuwers liever op hen jagen dan op dieren...

De omslag

Bij binnenkomst van het boek werd enthousiast gereageerd op de omslag. Vooral Sam was enthousiast: Was zo verrast toen ik het boek zelf zag, de cover is zo mooi! De kleuren complimenteren elkaar prachtig, en vind het heel leuk dat de zwarte tekens glimmend zijn. Vind de achtergrond van de cover ook heel creatief! De hele voorkant van het boek wilt me het boek laten lezen, en dan heb ik het nog niet over de zijkant gehad!   en Petra deed een interessante ontdekking: “Is het iemand al opgevallen dat er aan de rechterkant van het gewei een bloeddruppel zit en dat het net lijkt of het nu een boos oog is geworden. Vond het wel grappig. Misschien mijn verbeelding, maar kan ook bewust gedaan zijn.”

De titel vinden de lezers goed gekozen. Er zijn meerdere betekenissen mogelijk en het geeft niet te veel weg. Er is gebrainstormd over mogelijke alternatieve titels en daarbij kwam men uit op “De uitnodiging”, “Moordweekend” of “De jacht”.

Vooraf hoopte men toch wel een beetje op boek vol spanning a la Hunger Games. Een aantal lezers hoopten ook op een dosis High School drama. Zonder het te weten beschreef Steph haar verwachtingen op een manier zoals hoofdpersoon Greer het zou doen: De preview leek me écht goed, een beetje invloeden van Gossip Girl (het vriendenkliekje waar iedereen wil bij horen), Harry Potter (niet het toveren, maar eerder de sfeer van de oude school waar moderne technologie not done is), Hunger Games (of wat moet ik verwachten van een jachtspel dat vermoedelijk verkeerd zal aflopen)? Ik ben zeer benieuwd.

Maar zijn de verwachtingen van de lezers ook uitgekomen? De lezers waren hierover verdeeld. Marjolijn was teleurgesteld : Mijn verwachtingen zijn helaas niet behaald. Ik had verwacht dat het boek echt veel spannender zou zijn. Doordat er gelijk al gespoild werd wie er dood gaat, was die spanning voor mij in een klap weg.De spoiler in het begin heeft de leeservaring voor meer mensen verpest.
Toch waren er ook lezers waarbij de verwachtingen zijn overtroffen. Misstery92 beschrijft haar leeservaring als volgt: Over het algemeen zijn mijn verwachtingen overtroffen. En eigenlijk vind ik het hele onderwerp erg interessant en origineel. Ik had alleen graag gezien dat sommige onderdelen wat dieper uitgewerkt werden.

De meeste lezers vonden S.T.A.G.S vlot weg lezen en zouden een volgend boek van M.A. Bennett wel oppakken. Al waren er een paar niet zo enthousiast. Elisabeth is een van de twijfelaars Delen van het boek vond ik vlot terwijl de schrijfstijl in het eerste deel me redelijk stoorde. Ik denk dat ik bij een volgende boek van MA Bennet eerst het eerste hoofdstuk zou lezen om te kijken of de gebruikte stijl me irriteert.”

Belinda is een van de enthousiastelingen Ik heb me wel vermaakt met dit boek. Ze heeft een fijne en makkelijk te volgen schrijfstijl. De humor die er bij in zit, misstaat ook niet. Het sluit zeker aan bij de young adult groep

De meningen over het boek lopen uiteen van twee sterren tot vijf sterren. Gemiddeld gaf deze leesclub 3,5 ster aan S.T.A.G.S . Zoals te lezen valt in de mooie quotes hieronder vinden sommige lezers het wel degelijk een pageturner. Voor andere lezers heeft de spoiler in het begin de leeservaring enigszins verpest.

Ik wil alle lezers bedanken voor hun inzet en leuke bijdragen aan de discussie.