×

Eindoordeel - Grimmige sfeer weegt sterk door

op 07 oktober 2016 door

S.K. Tremayne (pseudoniem van Sean Thomas) schreef al vijf archeologische en religieuze verhalen onder de naam Tom Knox, maar debuteerde als thrillerauteur met The Ice Twins, gevolgd door The Fire Child.

In The Fire Child trouwt Rachel met David en verhuist naar Carnhallow. Het prachtige, oude huis ligt in Cornwall en de omgeving draagt de sporen van het rijke mijnverleden. Rachel neemt de zorg op voor Jamie, haar achtjarige stiefzoon. Wat een prachtig sprookje lijkt, pakt al snel anders uit wanneer Jamie voorspelt dat zijn stiefmoeder met kerst zal overlijden.

De eerste leesclub met een Engelstalig boek – een succes of niet?

The Fire Child werd besproken in een leesclub die 22 deelnemers telde. Een primeur, want dit was de eerste leesclub met een Engelstalig boek en de lezers waren het roerend eens: een prachtig initiatief. Volgens Tussendoortje lezen er in Nederland en Vlaanderen best veel mensen in het Engels. Annelies en StormeyG zijn hier een goed voorbeeld van. Zij lezen namelijk bijna uitsluitend in het Engels, een woordenboek werd dan ook zelden gebruikt. Mirjam hoopt zelfs op boeken in nog andere talen.

Cover en titel

Iedereen was unaniem over de cover: onheilspellend, passend bij het verhaal, mooie kleuren. Ine, Kouk en Dayenne vonden hem bovendien creepy en mysterieus. De betekenis van de titel was niet meteen duidelijk. Allerhande mogelijkheden werden geopperd. Tessa en Renée meenden dat het iets te maken had met het vuurritueel van Jamie, maar na enig opzoekwerk in het boek werd tenslotte unaniem geoordeeld dat de titel verwees naar de legende van het Vuurkind dat dingen kan zien en voorspellen. Het besluit was dan ook dat de titel de lading dekte.

Personages en hoofdthema’s

Het was niet voor alle deelnemers gemakkelijk om zich in te leven in één van de personages. Voor StormeyG duurde het 220 pagina’s voor ze haar interesse konden wekken. Tussendoortje en Dayenne vonden ze erg afstandelijk. Voor Tessa was het gebouw zonder twijfel de grote hoofdrolspeler en onder meer Mirjam sloot zich bij die mening aan, al sympathiseerde ze ook wel met Rachel.
Ook het identificeren van de hoofdthema’s in het boek was niet zo evident, maar Henrieke benoemde wantrouwen als belangrijkste factor. Yvette bedeelde een rol toe aan trauma’s uit het verleden en de geschiedenis van het gebied rond Carnhallow en de familie Kerthen. Schuldgevoel werd door Nancy nog aan het lijstje toegevoegd.

Opbouw, plot en spanning

De opbouw van het verhaal werd door de meesten wel gesmaakt. Het per hoofdstuk aftellen naar Kerstmis was intrigerend en nodigde uit tot verder lezen. Over het vertelperspectief zei Wendy: “doordat het verhaal grotendeels vanuit Rachel is verteld, denk je dat het klopt, tot je ook het perspectief van David leest. Dan ga je toch twijfelen.” Over de spanning waren de meningen verdeeld. Dina vond de aanloop te traag, net als Wendy die smachtte naar wat spanning. Me03 vond de beschrijvingen wel lang, maar zeker van belang voor het verhaal, net als Ine die steeds nieuwsgieriger werd naar de afloop.
Over het algemeen werd The Fire Child niet als echt spannend ervaren. De plot was daarvoor wat te  magertjes. De ontknoping viel tegen. “Het einde is abrupt en wat ‘gemakkelijk’, een happy end. Het verhaal heeft weinig diepgang en dat vind ik jammer”, schreef Renée. Yvette had het einde al in de helft van het verhaal zien aankomen en miste daarom het verrassingselement. De grimmige setting (de mijnstreek in Cornwall) was voor iedereen een pluspunt. Voor Fiz lag de sterkte van het boek dan weer in de paranoia van de personages. “Het is een spannend en sinister boek,  maar de verhaallijn was pover. De emoties die dat met zich meebracht waren navenant”, meende Dina.

Schrijfstijl en opvallende elementen

De beschrijvingen van het huis en de omgeving speelden een grote rol in het boek. Voor Tussendoortje voegde dit veel toe aan de sfeer van het boek, maar voor Wendy haalde dit een beetje de schwung uit het verhaal en werd het wat saai. Annelies vond het boek wat betreft schrijfstijl goed aansluiten bij The Ice Twins.
De sinistere sfeer in het boek viel de deelnemers op. Die werd mede in de hand gewerkt door de eerder aangehaalde beschrijvingen. Henrieke vond het mijnelement erg opvallend en het maakte haar nieuwsgierig. Voor Dina droegen de donkere foto’s die doorheen het boek verspreid zaten bij aan de sfeer. Claudia vond dat het huis centraal stond, maar Me03 zocht het in een andere hoek en haalde de angst aan die bij alle personages te voelen is.

Werden de verwachtingen ingelost of niet?

Het trage tempo waarmee het verhaal opgebouwd werd zorgde ervoor dat het een aantal deelnemers moeite kostte om in het verhaal te komen. Vooral de eerste helft werd als wat moeizamer ervaren door onder andere Nancy en Sander. Gelukkig wist het boek de meeste lezers wel te boeien. Tessa vond het griezelig en het hield Dina in zijn greep.
Een echte boodschap lijkt het boek de lezer niet te willen meegeven, StormeyG zag er wel potentieel voor het toeristenbureau van Cornwall in. Kouk verwachtte ook geen onderliggende betekenis en Renée vond dat het gewoon een spannend, verrassend, onderhoudend boek moest zijn.
Renée, Tessa, Annelies Tielen en Claudia Bosman hadden hoge verwachtingen na het lezen van The Ice Twins en hadden dus vergelijkingspunten. “Ik vond het een lekker boek, maar vind wel dat Tremayne de volgende keer wel iets origineler uit de hoek mag komen”, zei Annelies.  Ik verwachtte in ieder geval spanning en die heb ik gekregen”, vond Tessa. Volgens Claudia was het een goed neergezette sfeer en een spannend verhaal. Voor Renée viel het boek tegen en gebeurde er niet veel.  Fiz was teleurgesteld, zelfs de ontknoping kon dit niet goedmaken. Voor Kouk echter werd die verwachting van een boeiende thriller wel ingelost, net als voor Sander.

Uiteindelijk bekroonde de lezers het boek uit deze eerste Engelstalige leesclub op Hebban met 3,5 ster. The Fire Child werd door sommige deelnemers met gemengde gevoelens onthaald en soms teleurstellend bevonden, maar kon anderen dan weer erg bekoren. Gemiddeld levert dit weliswaar nog steeds een mooie score op voor de tweede thriller van SK Tremayne.

Lees alle recensies van de leesclub-deelnemers op de boekpagina van The Fire Child