×

Eindoordeel - Hoe perfect is Juliette dan wel?

op 22 februari 2018 door

Hij was al aangekondigd in november 2017, de leesclub rond het debuut van de Britse Karen Hamilton. In februari van dit jaar was het dan zover, we konden inschrijven! En dat deden we graag, The perfect girlfriend beloofde immers een supergoed boek te worden, de Hebban-recensie van Onno deed ons watertanden.

Juliette loves Nate. She will follow him anywhere. She's even become a flight attendant for his airline, so she can keep a closer eye on him. They are meant to be. The fact that Nate broke up with her six months ago means nothing. Because Juliette has a plan to win him back. She is the perfect girlfriend. And she'll make sure no one stops her from getting exactly what she wants. True love hurts, but Juliette knows it's worth all the pain...

De deelnemers
We zijn met twaalf die een vooruitleesexemplaar ontvangen. Voor vier mensen wordt het de eerste Hebban-leesclub, spannend! Lezer Alyda sluit aan met een eigen e-book. En dan zijn we vertrokken, we stellen ons voor, vertellen over de boeken die we op dat moment aan het lezen zijn en… schrikken ons een bult wanneer we ons leesclubboek uit de bus vissen.

Even schrikken
Jawel, want het boek lijkt in niets op het exemplaar dat op Hebban staat te blinken. Sommigen hadden niet meteen door dat ze het debuut van Karen Hamilton in handen hadden. Op de cover ontbreken zowel de naam van de auteur als de titel. Het vliegtuigraampje deed dan weer wel een belletje rinkelen, want zou er in The perfect girlfriend niet een stewardess haar opwachting maken? We weten dat we een verhaal gaan lezen over een obsessieve vrouw, die koste wat het kost haar ex wil terugwinnen. Hoever zal ze daarvoor gaan? We gaan het ontdekken!

Schrijfstijl, spanning, thema’s
Een aantal van ons leest zelden een Engels boek, toch had niemand problemen om het verhaal te volgen. Hamilton bedient zich dan ook van een vrij eenvoudig taalgebruik, geen ingewikkelde zinsconstructies bij haar. The perfect girlfriend wordt door de deelnemers aan deze leesclub beschreven als een vlot leesbaar boek. Een boek dat weliswaar traag op gang komt en nergens echt spannend wordt. De dreiging die je bij een thriller, ook een psychologische, toch wel verwacht, komt nooit echt tot zijn recht.

Een aantal lezers maakt de opmerking dat de meeste personages niet erg goed uitgewerkt zijn. Dat zou kunnen komen door het feit dat het verhaal uitsluitend vanuit Juliettes perspectief verteld wordt. Voor haar doen de meeste mensen in haar omgeving er niet echt toe, waardoor ze voor de lezer weinig diepgang lijken te hebben. In de opzet van het verhaal zou dat dus een bewuste keuze kunnen zijn.

Obsessie en wraak zijn zowat de sleutelwoorden van dit boek. Juliette is van mening dat Nate van haar houdt, hij weet het alleen nog niet… En dus moet zij het lot een handje helpen en ervoor zorgen dat ze weer een stel worden. Toch?

Je zal maar zo’n Juliette tegenkomen
We hebben ons suf gediscussieerd over wat de mensen in Juliettes omgeving al dan niet hadden moeten doen. Want was die Nate nu niet een beetje een zacht ei? Had hij niet veel eerder aan de alarmbel moeten trekken?

De auteur heeft geprobeerd te verklaren waarom Juliette is hoe ze is, waarom ze doet wat ze doet. Helaas is ze daar voor de meeste lezers slechts gedeeltelijk in geslaagd. De link tussen de verschillende verhaallijnen is niet optimaal, het is niet omdat je roept ‘moeilijke jeugd’ dat je een verklaring gegeven hebt voor obsessief gedrag als volwassene.

Beoordeling
We zijn niet tevreden over het einde van het boek (om spoilers te vermijden, laten we in het midden waarom). Niemand zit echt te wachten op een vervolg, toch bleken er uiterst creatieve geesten in deze leesclub te zitten, want er werden heel wat interessante scenario’s verzonnen! The perfect girlfriend werd door alle lezers beoordeeld: tien keer 3 sterren en drie keer 4 sterren. Het boek scoort daarmee gemiddeld 3,2 sterren.

Verslag door Greet Braem - leesclubcoördinator