×

Eindoordeel - je recensie

op 20 augustus 2016 door

Hier volgt het eindoordeel van deze leesclub, samengevat door de coördinatorJouw input wordt verwerkt in het eindverslag. Heb jij alles gezegd wat je wilde zeggen in de discussie? Zorg dat je voor het einde alle leesclubvragen hebt beantwoord en je lezersrecensie van minimaal 150 woorden online hebt gezet op de boekpagina. Vind je het lastig een recensie te schrijven? Dan hebben we een aantal tips voor je.

Plaats hier een kenmerkende quote uit jouw recensie en vermeld daarbij het aantal sterren (* tot *****) dat je het boek gaf.

Beoordeel in je recensie het boek zoals het boek bedoeld is

Dit is een boek van een bepaald genre, dus zoek bij een thriller niet bijvoorbeeld de romantiek van een feelgoodroman of de zware content van een literaire roman (al kan dat er evengoed wel in zitten). Het kan heel goed zijn dat je ontdekt dat dit genre niets voor je is en dat je bijvoorbeeld liever chicklits of juist thrillers leest. Dan heb je een leuke uitdaging gehad en iets ontdekt over je voorkeuren. Het maakt een boek echter niet automatisch minder goed, dus probeer objectief naar het boek te kijken en zaken te ontdekken en te benoemen die goed of minder goed zijn aan het boek. Het gebeurt zo heel af en toe dat een boek een lage waardering krijgt van een lezer die andere genres gewend is, in een recensie met als toelichting 'Ik lees liever een romantisch boek' bij een thriller, of 'er zat helemaal geen spanning in' bij een chicklit, maar dat zegt natuurlijk meer over de leesvoorkeuren van de lezer dan over het boek zelf. Dit is het verschil tussen een leeservaring en een boekrecensie.

De leesclub

Wil je ook kwijt hoe je de leesclub hebt ervaren, wat je er leuk aan vond, wat je ontdekt hebt, dan kun je dat hier plaatsen. Liepen de meningen sterk uiteen, of was iedereen het wel met elkaar eens? Lees ook de recensies van de anderen eens, om te ontdekken wat hun eindconclusie was en hoe die afwijkt of overeenkomt met die van jou. Soms lopen de waarderingen enorm uiteen, van 1 tot 5 sterren. Soms vraag je je af of je hetzelfde boek hebt gelezen, maar vaak zul je ook heftig ja-knikkend het commentaar van je medelezers lezen.