Advertentie

Meet ... Isa Maron

op 12 oktober 2019 door

Isa Maron had al een aantal boeken op haar naam staan, maar haar echte bekendheid kreeg ze met het vierluik De Noordzeemoorden. Hiermee was haar naam als thrillerauteur definitief gevestigd. Isa schrijft haar verhalen ’s nachts. Overdag is ze druk met andere zaken. Om het thrillergenre nog meer op de kaart te zetten vormt ze samen met vier andere thrillerschrijvers Het Moordwijven collectief. Verder is ze vice-voorzitter van het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs en jurylid van de Bookspot Schaduwprijs voor het beste thriller-debuut. En of ze daar nog niet druk genoeg mee is, werkt ze als schrijfcoach en ondersteunt ze (beginnende) auteurs door middel van een manuscriptanalyse.

Wij verwelkomen Isa van harte aan onze stamtafel voor het stamtafel interview.

c733e97753e829b18429fd59561a9782.png

Het stamtafel interview

Wie is Isa Maron in vijf woorden?

‘Ik heb even de hulp van wat collega’s en de mensen hier thuis ingeschakeld:

Veelzijdig, betrokken, rauw randje, sociaal, deskundig.’

Je vierluik De Noordzeemoorden is een groot succes. Het eerste deel,  werd zowel als boek als als gratis bijlage bij het AD uitgegeven. Vond je het niet ontzettend spannend dat het boek in een klap bij zoveel mensen in de brievenbus lag?

‘Ja, dat was inderdaad heel spannend. Het boek lag in een keer bij vijfhonderdduizend lezers van het AD en bij meer dan honderd zeer kritische deelnemers van de (honderdste!) Hebban leesclub. Het is net alsof je een baby hebt gebaard en iedereen hangt met zijn neus boven de wieg. De een roept: wat een mooi kind, de ander haalt zijn neus op en roept: veel te grote oren zeg, niks aan!

Ik kon niet alle commentaren bijhouden, het waren er gewoon te veel, maar van sommige negatievelingen – die je nu eenmaal altijd hebt – had ik toen wel last. Dat lag ook aan mij. Mijn man was net erg ziek geworden, waardoor er veel druk op me stond. Ons bedrijf moest door, de vier kids woonden nog thuis, Galgenveld en IJskoud moesten af. Dat maakt je wel gevoeliger.

Gelukkig waren er ongelooflijk veel positieve mensen. De hele serie is ontzettend goed ontvangen. Heerlijk!’

Het vierluik bevat zowel losse op zichzelf staande verhaallijnen als een rode draad die door alle vier de boeken heen loopt en pas tot ontknoping komt in het laatste deel. Toen je aan het eerste deel begon, had je toen al de gehele serie uitgewerkt of alleen de rode draad en de andere op zichzelf staande verhaallijnen later bedacht?

‘Ik had zowel de rode draad, als alle losse lijnen van tevoren uitgewerkt. De verhaallijn van Sarina – wat er precies met haar is gebeurd, haar hele geschiedenis –, het verhaal van Kyra’s zoektocht, het verhaal van meisje dat in Schotland gevonden wordt, de verhaallijnen die per deel opgelost worden: daarvan wist ik allemaal precies hoe het zou lopen. Maar ik werd tijdens het schrijven ook nog verrast: Jan Anne bijvoorbeeld, kwam gewoon het verhaal binnenlopen. Zo zijn er meer personages en lijntjes die zich tijdens het schrijven ontwikkelden. Er waren ook lijntjes die ik er uiteindelijk weer uitgegooid heb, trouwens.’

Kan je verklaren waarom geen enkel deel van De Noordzeemoorden is voorgedragen voor de Gouden Strop? Ik vond zeker het derde, en nog meer het vierde deel gruwelijk spannend. En zelfs Sebastian Fitzek (niet de minste schrijver) vind je boeken ‘nagelbijtend spannend’.

‘Ik weet het niet precies. Ik dacht dat de jury misschien niet geïnteresseerd zou zijn in series, omdat je dan misschien alle delen moet meenemen in de beoordeling. Maar in 2018 won Willem Asman de Gouden Strop met het eerste deel van een trilogie, dus het kan wel.

Toen Eindspel in 2017 op de longlist stond had ik stiekem wel verwacht dat het boek in elk geval de shortlist zou halen. Het boek zit gewoon goed in elkaar, het is spannend, de personages zijn goed, er zit een maatschappijkritische toon in, het heeft vaart – maar helaas… Ik kende een van de juryleden en vroeg later op persoonlijke titel naar de reden en er werd me gezegd dat het boek te heftig was, te expliciet.

Over dat expliciete had ik juist nagedacht. Ik wilde dat het heftig was. Het onderwerp is heftig. Voor de slachtoffers en alle betrokkenen is het heftig. Dan mag je als lezer best iets voelen, best op een moment denken: ik wilde dat deze bladzijde er niet in stond. De toenmalige jury wilde het blijkbaar allemaal zachter.

Ik heb de indruk dat de jury van de Gouden Strop soms uit het oog verliest dat de prijs in het leven is geroepen voor het spannende boek. Niet voor het literaire boek. Of de ‘meest literaire’ thriller. Het woord literair mag van mij uit de Vandale worden geschrapt overigens, maar dat is weer iets anders.

Ik vind dat de jury regelmatig verkeerde keuzes maakt. De prijs werd bijvoorbeeld gegeven aan een boek waarvan ze zelf in het juryrapport stelden: “het zindert niet van spanning”. Dat vind ik onbegrijpelijk.

Nu klinkt het alsof ik een zure auteur ben, maar dat is niet zo. Het ergert me wel. Ik zeg dit met name ook als bestuurslid van het Genootschap Nederlandstalige Misdaadauteurs. Met het genootschap werken we aan het op de kaart zetten van het Nederlandstalige spannende boek. De Gouden Strop is daar een zeer belangrijk instrument voor en ik ben van mening dat dit instrument op dit moment niet optimaal wordt ingezet. Dat is best frustrerend.’

Je bent nu zelf jurylid van de Schaduwprijs. Kan je een klein tipje van de sluier oplichten waar je op let bij de beoordeling van een boek? Waar zou wat jou betreft een genomineerd boek aan moeten voldoen?

‘Ik ben sinds 2016 lid van de jury van de Schaduwprijs. We beoordelen in principe op dezelfde criteria als die voor de Gouden Strop, maar we zijn wat toegeeflijker. Het is een aanmoedigingsprijs. Ik kijk vooral naar het verhaal, het plot en de spanning: zit het goed in elkaar? Wordt het op een goede manier verteld? Is het geloofwaardig (of althans, vertelt de auteur het op zo’n manier dat ik het geloof)? Vervolgens naar personages: zijn die echt genoeg, invoelbaar? Vervolgens naar het onderwerp: is dat interessant genoeg om een heel boek te dragen? Ik let natuurlijk ook op de taal: is het goed geschreven?

Wanneer een verhaal een belangrijk vraagstuk onopgelost of onuitgelegd laat of bijvoorbeeld maar door kabbelt in futloze beschrijvingen en dialogen, dan maakt het wat mij betreft geen kans.’

Je hebt onlangs een thriller uitgebracht onder de naam Zine Jonson: Opgesloten. Waarom heb je ervoor gekozen om dit boek onder pseudoniem uit te brengen?

Opgesloten is verschenen bij Loft Books, dat alleen e-books uitbrengt. Ze benaderden mij met de vraag of ik een ‘easy read’ thriller kon schrijven. Dus een toegankelijk verhaal dat niet te ingewikkeld in elkaar zit. Ik noem dat soort boeken een ‘broodje kaas’. Niks mis met een broodje kaas, maar het is een broodje kaas. Isa Maron schrijft ‘rijkelijk belegde broodjes’. Dus meer verhaallijnen, complexer, met personages die ook complexer zijn. Daarom leek het me goed om onder een andere naam te schrijven. Ik weet niet of het echt nodig was, maar ik vind het wel leuk om nog een versie van mezelf te hebben.’

Je fans kunnen natuurlijk bijna niet wachten op een nieuw boek van jouw hand. Wanneer kunnen we de nieuwe Isa Maron verwachten?

‘Volgend voorjaar. Doodstil is zo goed als klaar. Ik herschrijf het manuscript op dit moment, aan de hand van opmerkingen van de uitgever en de redacteur. Ik werk er al drie jaar aan. Het is op zich niet een erg ingewikkeld verhaal, maar er zijn heel veel kleine ingrediënten die precies goed moeten vallen. De spanning is subtiel en loopt steeds hoger op. De Britse drie sterren chef Marco Pierre White zegt: “perfection is lots of little things done well”. Dat probeer ik in Doodstil. Totaal perfect zal het nooit worden, maar ik streef er wel naar.’

Je bent al veelvuldig geïnterviewd, dus waarschijnlijk is alles je wel eens gevraagd. Welke vraag is jou nog nooit gesteld, maar zou je heel graag antwoord op willen geven?

‘Ik heb echt geen idee. Er zijn wel een paar onderwerpen nooit aan de orde geweest, maar het is niet zo dat ik daar nou per se over wil vertellen. Weet je wat: ik daag de lezers van dit interview graag uit om die vraag of vragen te stellen;-). Ik geef graag antwoord, geen vraag is me te gek, dus stel maar.

In dit café mogen de lezers jou vragen stellen, maar is er ook een vraag die jij aan de lezers zou willen stellen?

‘Ja! Ik krijg nog steeds erg veel reacties van lezers over De Noordzeemoorden. Ik weet dus wel wat ‘de klant’ van mijn ‘product’ vindt. De serie is zeer hooggewaardeerd (4,25 ster gemiddeld door meer dan 7.000 beoordelaars) en meer dan 100.000 mensen hebben het inmiddels gelezen. Toch heb ik nooit in de Bestseller60 gestaan. Ik weet dat een notering lang niet alles zegt hoor, maar ik vind het zelf een mooi doel om naar te streven :-).

Dus is mijn vraag aan de lezers: hoe kom ik in de bestseller60?

Hebben jullie daarover ideeën of suggesties voor? Het schijnt dat Gordon zijn eigen singles op grote schaal inkocht om in de top40 te komen (link), maar daarvoor heb ik niet genoeg geld, hahaha, dus ik heb slimme ideeën nodig.’

c733e97753e829b18429fd59561a9782.png

We zijn nog lang niet uitgepraat met Isa en willen nog veel meer van haar weten. Hebben jullie vragen, aarzel dan niet hieronder rechtstreeks met Isa in gesprek te gaan en natuurlijk antwoord te geven op haar vraag.



Reacties op: Meet ... Isa Maron

Meer informatie

Gerelateerd

Over

Isa Maron

Isa Maron

Ik woon in Amsterdam Noord met mijn man en vier zonen (en 2 kippen en 1 hond). O...