×

Duorecensie De Kronieken van Nicci 1 - Maîtresse van de Dood

op 19 oktober 2017 door

Na de 11 Wetten van de Magie en de Richard & Kahlan-serie, komt Terry Goodkind met een nieuwe serie over een personage dat een zeer belangrijke en grote rol heeft gespeeld in de eerdere boeken, namelijk Nicci, de Maîtresse van de Dood. Een naam die zij dubbel en dwars heeft verdiend. Gekleed in zwart, met haar aura die macht uitstraalt en haar dodelijke magische gave, wil je haar niet als vijand hebben.

Al eerder Goodkind gelezen?

Cindy: Ik heb alle boeken van Goodkind hier in de kast staan en uiteraard gelezen. Het is mijn favoriete schrijver. Ik keek dan ook enorm uit naar de Kronieken van Nicci.

Vanessa: De Wetten van de Magie heb ik in de kast staan en ook gelezen. De serie over Richard en Kahlan heb ik niet meer aangeschaft, het werd een beetje eentonig. Ik was dan ook nieuwsgierig of een nieuw personage een nieuw impuls zou kunnen geven.

Is Nicci het waard om een trilogie over te schrijven?

Vanessa: Nicci is een intrigerend karakter met een donker verleden. Haar geschiedenis met aan Meester Rahl en haar onvoorwaardelijke trouw aan hem, is een goede bodem voor nieuwe avonturen. Ze heeft in de wetten van de Magie een grote bijrol gespeeld en verdient het om ook eens in de spotlight te staan.  Daarnaast krijgt ook het karakter van Nathan, een ander bekend personage uit de wetten van de magie, de ruimte om zich te ontplooien.
Een nieuw karakter is Bannon die een verfrissende invloed heeft op het verhaal. Zijn onbekendheid met het verleden van Nicci en Nathan creëert een natuurlijke manier om oude gebeurtenissen weer even aan te stippen. Tevens is hij wat meer bekend met de omgeving die voor Nathan en Nicci juist onbekend is.

Cindy: In de Wetten van de magie is de kennismaking met Nicci, een die ik niet snel zal vergeten. Ze wordt onmiddelijk als meedogenloos neergezet. Later wordt het duidelijk waarom zij is geworden wie zij is en komt er een meer menselijke kant naar boven. Haar rol in de eerdere boeken van Goodkind is zeer groot en mede dankzij haar zijn de verhalen van de Wetten van de magie voor mij zo goed. Ik vind haar zeker een personage dat het waard is om als hoofdpersoon in een boek te verschijnen. Naast haar intrigerende karakter is ze een zeer begaafd tovenares met een enorme macht. In dit eerste deel vind ik Nicci in het begin wat softer dan dat ik van haar gewend was en ook lijkt zij minder sterk met haar gave. Ik hoop dat gaandeweg de Nicci die ik me herinner weer naar boven komt.

Losstaand of onderdeel van een reeks?

Vanessa: Dit verhaal start met de nasleep van de gebeurtenissen uit het laatste avontuur van Richard en Kahlan. De gebeurtenissen zijn op een logische manier in dit nieuwe verhaal verwerkt. Hierdoor is dit verhaal redelijk los te lezen van de voorgaande boeken. Er staan dus aardig wat spoilers in over de avonturen uit de voorgaande boeken. Dit is een fijne opfrissing voor lezers die al bekend zijn met deze avonturen en geeft volgens mij voor nieuwe lezers net genoeg informatie om dit verhaal te kunnen begrijpen.

Cindy: Ik ben het volledig met Vanessa eens. Alhoewel ik denk dat met wat fantasie dit boek ook wel los kan worden gelezen. Een lezer zal dan zelf zaken moet invullen. Iemand die de andere boeken van Goodkind niet heeft gelezen zal zich regelmatig afvragen waar men het over heeft. Ik moet wel zeggen dat in het begin de queeste van Nicci, namelijk het woord van meester Rahl verkondigen, wel erg veel wordt herhaald.

Is het een passend vervolg?

Vanessa: Het verhaal van Nicci is een goede opvolger van de avonturen die Richard en Kahlan hebben beleefd. Nicci geeft een nieuwe start aan de wereld die Goodkind heeft geschapen. Het lijkt er sterk op dat deze triologie dezelfde opbouw gaat hebben als de voorgaande reeksen, maar door het veranderende oogpunt voelt het niet als een zoveelste herhaling. Dit boek voelt als een waardig nieuw hoofdstuk uit een lang verhaal.

Cindy: Dit is zeker een passend vervolg. Er wordt regelmatig even teruggegrepen naar de eerdere verhalen. Nicci heeft eerder zo'n grote rol gespeeld dat lezers die de eerdere avonturen hebben gelezen haar kennen en daardoor ook haar keuzes begrijpen. Verrassend is dat Nathan Rahl, die ook een belangrijke rol had in de eerdere verhalen, een grote rol speelt in dit boek. Dat zeggende, moet wel worden opgemerkt dat zijn karakter en zijn doen en laten erg op dat van Zedd lijkt. Vervelend is dit niet, het geeft eerder een vertouwd gevoel.

Ga je de vervolgboeken ook lezen?

Cindy: Zeker weten. Ik werd weer volledig meegezogen in de wereld die Goodkind heeft geschapen en ben zeer benieuwd hoe het avontuur verder gaat.

Vanessa: Ja dat ga ik zeker. Net als Cindy ben ik meegezogen in dit nieuwe avontuur en ben ik heel nieuwsgierig hoe dit verhaal gaat aflopen.