Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Magic Monday #2 de wereld van Robin Hobb

op 27 maart 2017 door

Eén keer per maand nemen we jullie mee naar een magische wereld tijdens onze Magic Monday. Deze maand verkennen we het rijk van de Ouderlingen dat Robin Hobb voor ons geschapen heeft. Robin Hobb heeft haar wereld stap voor stap, boek voor boek gecreëerd. Met maar liefst 15 boeken (nummer 16 komt binnenkort uit) en een aantal korte verhalen die zich in deze wereld afspelen is dit een immens rijk geworden. Dit epos is zo groot dat je er eindeloos over kunt schrijven.


Let op: dit artikel bevat spoilers.

Magie

In de boeken van de Ouderlingen komen twee soorten magie voor; Wijsheid en Vermogen.

Vermogen is vergelijkbaar met telepathie. Deze band vind plaats tussen mensen. Mensen met het vermogen kunnen gedachten overbrengen op anderen, mensen zonder het vermogen beïnvloeden en communiceren met andere bezitters van het vermogen. Het vermogen is sterk aanwezig in de Zienerfamilie ( de koninklijke familie van de zes Hertogdommen) en wordt gezien als een Koninklijke eigenschap. Het vermogen is verslavend. Een gebruiker die niet oplet kan de controle over zijn geest verliezen. Deze wordt dan meegevoerd in een soort van vermogensrivier, waarbij het lichaam in coma achterblijft.

Wijsheid is ook vergelijkbaar met telepathie, maar dan tussen mens en dier. Mensen die de wijsheid bezitten vormen vaak een diepe band met één dier, waarmee ze gedachten en gevoelens delen.Wijsheid wordt door het gewone volk gezien als slecht. Mensen in bezit van de wijsheid worden gestraft.

Geheugensteen

Er bestaat een speciale steensoort in het rijk van de Ouderlingen met het vermogen om herinneringen in zich op te nemen.  Mensen in bezit van het vermogen voelen zich aangetrokken tot deze “gevulde” stenen. 
Het geheugensteen word ook gebruikt voor vermogen stenen, dit zijn zwarte staande stenen waarmee personen met het vermogen kunnen reizen en dat is handig in dit grote immense rijk, maar het reizen komt helaas met een prijs.

Dieren/wezens

Draken
De draken in het rijk van de ouderlingen zijn wezens aan de top van de voedselketen. Ze bezitten een levenscyclus en wisselen tijdens deze cyclus van gedaante. De volwassen draken leggen eieren waaruit zeeslangen komen. In warme zuidelijke wateren eten de slangen zich vol waarbij ze groeien door middel van vervellen. Wanneer de tijd rijp is zegt hun instinct dat ze naar het noorden moeten gaan, waar ze aan de oevers van de Slangenrivier een cocon maken van slijm en geheugenzand. In de cocon worden de gezamenlijke herinneringen van de draken opgeslagen. Het mengsel van zand en slijm vormt zich tot een cocon van een materiaal dat lijkt op stevig hout. De slangen transformeren onder invloed van warmte in draken. De draken zien zichzelf als superieure wezens, maar omdat ze de mens soms als nuttig hulpmiddel kunnen gebruiken gaan ze een geestelijke band aan met geschikte menselijke kandidaten. Deze band heeft gevolgen voor beiden.


Ouderlingen
De ouderlingen zijn in de eerste delen mythische mensachtige wezens uit het verre verleden. Een legende vertelt dat ze lang geleden na een grote ramp samen met de draken uitgestorven zijn, maar met de terugkeer van de draken keren ook de ouderlingen terug. De draken kiezen mensen uit om hen te dienen, en ze zijn in staat om het lichaam van deze mensen bewust te manipuleren. Ze maken zo een transformatie tot ouderling door, waarbij ze steeds meer reptielachtige kenmerken gaan vertonen. Ze hebben een geestelijke band met de draken en zorgen dat het de draken aan niets ontbreekt.


Stenen Draken
Uit het zwarte geheugensteen kunnen draken gebeeldhouwd worden, die gevoed met genoeg herinneringen van hun makers tot leven kunnen komen. De makers verliezen hierbij hun geest en houden op te bestaan.

Misvormden
Vooral in de zuidelijke landen worden veel misvormde kinderen geboren. Vaak kunnen ze met hun misvormingen niet overleven. Meestal worden de kinderen die ernstig misvormd zijn na de geboorte weggehaald bij hun moeder en alleen gelaten om te sterven. De misvormingen zijn meestal zichtbaar als huidafwijkingen en/of klauwachtige ledematen. Als een mens langdurig in de buurt is van voorwerpen die lange tijd met draken in contact zijn geweest of van draak zijn gemaakt, heeft dit invloed op het lichaam van die persoon. 

De witte profeet
Een belangrijke rol in het rijk van de ouderlingen is voor de Witte Profeet.
Dit personage is in het bezit van het voorspellende vermogen dat met behulp van een katalysator belangrijke gebeurtenissen kan beïnvloeden. De profeten komen van ver weg en er kan maar één echte profeet zijn in een tijdsgewricht. Er wordt gezegd dat een profeet een moeder en twee vaders heeft. In de verhalen over Fitz blijkt dat hij door de Nar is uitverkoren om zijn katalysator te zijn. Hij heeft veel invloed op de wederopstanding van de draak.

Omgeving

Het rijk van de ouderlingen wordt in het Noorden begrensd door grote ijsvlaktes en in het zuiden door de tropen. De zes hertogdommen bezitten een klimaat dat vergelijkbaar is met dat van West Europa. Het klimaat van Beijerstad doet meer mediterraans aan en nog verder naar de Wilde Regenlanden zelfs tropisch. De flora en fauna is vergelijkbaar met die van onze planeet, met hier en daar een “magische” aanvulling.  De verhalen spelen zich af in een maatschappij die vergelijkbaar is met de onze tijdens de gouden eeuw, net voor de industriële revolutie.


Boeken


De drie boeken van De zienerreeks gaan over de jonge jaren van Fitz.
De betekenis van de naam Fitz is bastaard en hij is dan ook een bastaard van de Kroonprins Chevalric Ziener. Zijn komst zorgt ervoor dat Chevalric zijn rechten op de troon afstaat aan zijn broer Veritas. Een bastaard is een gevaar voor de troon vindt koning Vlijm en daarom is het veiliger om hem dichtbij het hof te houden. Hij besluit dat Fitz opgeleid moet worden tot Moordenaar in dienst van de koning.  Aan het hof maakt Fitz kennis met de Nar, die een levenslange invloed op hem zal hebben. Deze trilogie speelt zich af in het koninkrijk De Zes Hertogdommen, waar zijn oom prins Veritas Ziener probeert aanvallen van de Rode kapers van de Buiteneilanden tegen te houden. Dit doet hij door op zoek te gaan naar een wapen van de Ouderlingen. Ondertussen doet Fitz' andere oom, Regaal Ziener, pogingen om zelf aan de macht te komen. Als telg van de Zieners is Fitz in bezit van het magische vermogen, hij kan hierbij zijn oom Veritas ondersteunen om de aanvallen van de Kapers af te slaan, maar Fitz bezit daarnaast via zijn moeder ook de wijsheid, en dat moet hij natuurlijk geheim houden.

De drie boeken van De Levende Schepen spelen zich af rond Beijerstad, even ten zuiden van de Zes Hertogdommen. De verhalen gaan over de Koopvaardijfamilie Vestrit en hun rivaal Kapitein Kennit. Oorzaak van hun onenigheid is het eigendom van het levende schip Vivacia. Tevens speelt een kluwen zeeslangen een belangrijke rol in dit verhaal. Een kleine maar belangrijke rol is voor Amber, die toch iets heel bekends heeft. In deze tweede reeks spelen draken een grotere rol. Hoewel je ze in eerste instantie nog niet herkent. Want de kluwen zeeslangen die een kleine rol spelen zijn vergeten dat ze draken moeten worden. De levende schepen gemaakt van de cocons van de draken bezitten een persoonlijkheid achtergelaten door de drakenslang maar ontberen ook de herinneringen aan het draakzijn. Alles komt in een stroomversnelling als aan het einde van De levende schepen een levende draak zijn intrede doet.

In de drie boeken van de reeks Moordenaar van de Nar pakt de schrijfster het verhaal van Fitz weer op. Na een lange periode ver weg van de intriges aan het hof wordt Fitz weer teruggehaald om een nieuwe crisis rond de heersende Familie Ziener op te lossen. De mensen in bezit van de wijsheid komen in opstand tegen hun onderdrukking en de profetie van de Nar krijgt een steeds grotere rol in het verhaal.


In de vier boeken van de Kronieken van de Wilde Regenlanden is de hoofdrol weggelegd voor de draken. In deze kronieken zijn de zeeslangen verpopt tot draken, maar als ze uit hun cocon komen, zijn ze een schim van de draken die ze zouden moeten zijn. Ze kunnen niet vliegen en zijn soms misvormd, en hierdoor zijn ze ook niet in staat om voor hun eigen voedsel te zorgen. De gemeenschap ziet het als steeds grotere last om de draken van genoeg voedsel te voorzien. Het is dan ook een opluchting als de draken vertrekken om op zoek te gaan  naar de mythische stad Kelsingra. Het komt goed uit dat een aantal zwaar misvormde jongeren met de draken mee reist.

In de laatste reeks, Fitz en de Nar, staat het leven van Fitz weer centraal. Langzamerhand komen de verhaallijnen van Fitz en de draken bij elkaar en worden de geheimen van de Zieners, draken, ouderlingen, vermogen, wijsheid en de profeten onthuld.

Tot zover een beeld van de complexe magische wereld van Robin Hobb in deze Magic Monday. Hebben jullie de boeken gelezen? Wat zijn jullie favoriete dingen uit deze wereld? En welke wereld zouden jullie in Magic Monday nog voorbij willen zien komen?

De eerste Magic Monday, over De verborgen universiteit van Natalie Koch, vind je hier.



Reacties op: Magic Monday #2 de wereld van Robin Hobb

Meer informatie

Gerelateerd

Over

Robin Hobb

Robin Hobb

Robin Hobb (1952) is het pseudoniem voor de Amerikaanse schrijfster Megan Lindho...