×

Leesclubverslag | Gewist

op 17 mei 2019 door

Rondom YALFest organiseerde Hebban een zestal leesclubs, met van iedere aanwezige auteur een boek. Dit is de leesclub van Gewist, geschreven door Terri Terry. De afgelopen weken heeft een groep van 14 enthousiaste lezers dit boek uitvoerig besproken. In dit eindverslag komen de opvallendste elementen naar voren en wordt het eindoordeel gegeven.

Enthousiasme

Vanaf het aller eerste begin spatte het enthousiasme van deze leesclub af. Een aantal van ons ging op 21 april ook naar YALFest, dat heeft zeker bijgedragen aan dit enthousiasme. Daarnaast is Terri Terry een nieuwe auteur in het Nederlandse Young Adult landschap, wat veel van ons nieuwsgierig maakte. De boeken waren diezelfde week nog bij iedereen binnen - ook in België - en het lezen kon beginnen. Veel deelnemers doken direct in het boek en sommigen lazen het zelfs binnen een weekend uit. Toch liet de discussie nog even op zich wachten, op deze manier kon iedereen op haar gemakje het boek uit lezen.

Over het algemeen waren de verwachtingen voor Gewist hoog. De meesten verwachtten een goed, spannend dystopisch verhaal en dat kregen ze inderdaad. Een enkeling was wat sceptisch of wist niet goed wat te verwachten. De verwachtingen kwamen terug in het aantal sterren dat de leesclub het boek gaf. Tevens had een aantal lezers niet helemaal dor dat Gewist een eerste deel is van een trilogie en dat viel soms wat rauw op hun dak, vooral omdat ze dolgraag verder wilden lezen. Voor de meesten kwamen de verwachtingen uit, maar een enkeling is ietwat teleurgesteld.

Plot

Over het plot valt veel te zeggen. Allereerst gingen we dieper in op de ontwikkeling van de personages. Iedereen is het erover eens: Kyla, moeder en Ben ontwikkelen zich het meest gedurende het verhaal. Deze personages worden ook als meest interessant beschouwd. Peetje wilde graag nog meer weten over Phoebe en volgens Nina gaat dokter Lysander ook nog een grote rol spelen en een ontwikkeling doormaken. Niet nu, maar ze hoopt in de volgende delen. Isabella is het roerend met haar eens. Mandy is benieuwd wat er aan de hand is met de vader van Kyla en Amy: "Vader heeft ook nog wel een grote rol in het verhaal denk ik, hopelijk in het volgende deel. Want waarom is hij steeds weg, waar gaat ie dan heen? Waarom zijn vader en moeder het over sommige dingen niet eens? Het lijkt wel of ze allebei een eigen agenda hebben en stiekem tegenover elkaar staan. Alsof moeder bij de ene partij hoort en vader bij de andere partij." Daar is Jessica het dan weer mee eens, ook volgens haar gaat vader nog een grote rol spelen.

Vervolgens werd er gekeken naar welke elementen Terry gebruikt om het verhaal spanning mee te geven. Hetgeen daar het meest naar voren kwam zijn de nachtmerries die Kyla heeft. Flashbacks of tijdsprongen worden in dit verhaal niet gebruikt. Immers, die flashbacks zitten al verstopt in de nachtmerries. Daarnaast is er geen alwetende verteller aanwezig in Gewist, Kyla weet immers ook niets meer en moet zelf ook alles uitvinden. Dat maakt dat je als lezer niet door hebt welke kant het verhaal op kan gaan. Hierdoor wordt de spanning opgevoerd.

Volgens de lezers van deze leesclub zijn er veel verschillende thema's in Gewist verwerkt. Echter scoren vertrouwen, waarheid, liefde en vriendschap het hoogst. Merel noemde nog reinforcement learning (het alles opnieuw moeten leren) en discriminatie. Nina ging in op desillusie en Jessica noemde macht(smisbruik). Kortom: geen eenduidig hoofdthema.

Op de vraag of Terri Terry de lezers heeft weten te raken is bijna iedereen het eens: nee. Niet in emotioneel opzicht. Alleen bij Petra is dat gelukt, "Ja, de auteur heeft mij helemaal meegesleept in het verhaal. Ik kreeg enorm met Kyla te doen, dus dan kan ik wel zeggen dat ze me heeft kunnen raken." Iedereen is het er wel over eens dat Terri Terry de lezers meer aan het nadenken heeft gezet over de ethische kwestie rondom het wissen. Deze ethische kwestie kwam ook naar boven bij de vraag hoe het zou zijn als de wereld uit Gewist werkelijkheid zou worden. De boodschap houdt dan weer verband met het thema. De algemene boodschap van Gewist is dat je vooral voor jezelf moet blijven denken en dat de overheid niet alle macht mag krijgen en misbruiken.

Zelf gewist

Stel, je wordt zelf gewist, wat zou je dan opnieuw voor het eerst willen meemaken? Dat was de achtste vraag van deze leesclub. Veel deelnemers zouden graag hun partner opnieuw willen leren kennen en alle mooie eerste keren weer opnieuw willen beleven. Isabella geeft aan dat zij het moment opnieuw zou wllen beleven dat zij de wereld voor het eerst scherp zag na een operatie aan haar ogen na jarenlang een sterke bril te hebben gedragen.

Gewist viel bij bijna iedereen in de smaak. De meesten zouden het boek aanraden, vooral aan mensen die van dystopische Young Adult houden. Marieke zou het ook haar dochter van 17 aanraden en ze houdt hem in gedachten voor de Hebban Boekentipper. Isabella heeft Gewist aanbevolen aan haar dochter van 15. Nina heeft het weer met een vriendin besproken en Anneke vindt het echt een boek voor haar zoon. Jessica heeft het zelfs al aangeraden op YALFest. Fien daarentegen raadt het aan als een boek voor als je tijd over hebt en Luna weet het ook nog niet zeker. Do zou dit boek echter niet aanraden.

Behalve Do wil iedereen in principe wel verder met de serie. Luna twijfelt nog, evenals Nina. Beiden vonden Gewist al een mooi einde hebben en Nina is bang om teleurgesteld te worden. Marieke vind verder lezen onvermijdelijk, maar ze weet nog niet of ze dat meteen gaat doen. Peetje, Petra, Anneke, Jessica, Isabella en Karin gaan absoluut verder met deze serie. Petra wilde zelfs al meteen een pre-order plaatsen. Merel, Karina, Mandy en Fien twijfelen nog, maar neigen wel voorzichtig naar verder lezen in deze serie. De stereen liegen er niet om, het laagste aantal sterren is 3. Niemand gaf het lager waardoor er geconcludeerd kan worden dat Gewist toch wel in de smaak viel. Het eindoordeel zonder mijn sterren is 4 sterren, met mijn oordeel (5 sterren) erbij komen we uit op een gemiddelde van 4,3 sterren voor Gewist van Terri Terry.

Het was een fijne leesclub met een fijne groep deelnemers. Iedereen discussieerde goed mee en de antwoorden waren uitgebreid. Ik hoop dat iedereen het een leuke leesclub vond en het naar haar zin heeft gehad. Mijn recensie staat nu ook online en kun je vinden helemaal onderin de reacties.