×

Duo recensie: Bijna echt

op 20 september 2020 door

Uitgeverij Blossom Books brengt steeds meer boeken van Nederlandse auteurs op de markt. Deze zomer verscheen Bijna echt van Lisa van Campenhout, een boek van een debutant over rijke influencers en net zo willen zijn als zij. Denise en Laurie lazen dit boek en vertellen jullie in dit artikel wat zij van dit boek vinden.

Over het boek

Brenda weet hoe het is om onzichtbaar te zijn, geen vrienden te hebben en niet mee te tellen, en ze is het zat. Haar plan: zichzelf opnieuw uitvinden als ze gaat studeren in Amsterdam. Maar als dat plan meteen mislukt na een rampzalige introductieavond, moet ze iets anders verzinnen. Twee dagen later is ze Aurélie uit Parijs: een rijke erfgename met een fantastische kledingsmaak, die in een sjiek hotel woont. Ze heeft vrienden, een indrukwekkend aantal Instagramvolgers en een jaloersmakende agenda… maar ook drie gestolen creditcards, het gevoel dat ze achtervolgd wordt en een aantal dreigende privéberichten in haar Instagram-inbox. Haar web van leugens wordt steeds verstikkender, maar ze kan nu niet meer terug, toch?

Denise: 'Bijna echt is het debuut van Lisa van Campenhout. Ik had de achterflap van het boek gelezen waardoor ik de verwachting had dat het een luchtig verhaal zou zijn. Ik ben sinds de film the parent trap  (inmiddels mijn lievelingsfilm) gek op verhalen waar iemand zich voordoet als iemand anders. Hierdoor had ik erg veel zin om te beginnen in het boek. Ik vroeg mij af, of het de hoofdpersoon echt zou lukken om zich voor te doen als iemand anders en had de verwachting dat Brenda verstrikt zou raken in haar eigen web van leugens.'

Laurie: 'In eerste instantie trok het boek mij niet. De achterflap sprak mij niet direct aan, maar ik zag steeds meer enthousiaste posts over dit boek op Instagram voorbij komen. Iedereen die over Bijna echt sprak vond het een leuk boek en ik ben daar nou eenmaal gevoelig voor. Ik pakte het boek op met nu wat hogere vrwachtingen. Deze kwamen niet helemaal uit: ik vond het boek leuk, maar niet zoals vele anderen.'

Denise: 'Ik had verwacht dat dit boek luchtig geschreven zou zijn. Dat vind ik persoonlijk ook het beste passen bij dit verhaal. Lisa van Campenhout heeft dat goed voor elkaar gekregen. De zinnen zijn kort en het verhaal bevat weinig tot geen moeilijke woorden. Het verhaal is geschreven vanuit een ik-figuur, namelijk vanuit het perspectief van Brenda. De hoofdstukken zijn ook kort, dit zorgde er bij mij voor dat ik snel door kon lezen, maar hierdoor was het boek wel erg simpel.'

Laurie: 'Ik ben het helemaal met Denise eens wat de schrijfstijl betreft. Het verhaal wordt verteld vanuit Brenda nadat alles is gebeurd, wat ik dan wel weer origineel vind. Je kijkt eigenlijk terug op hoe het allemal is gegaan en dat zie je niet vaak. Ik vond het boek inderdaad ook wat simpel geschreven, maar het is niet te kinderlijk zoals je helaas vaak ziet bij young adult boeken van eigen bodem.'

Denise: 'Brenda, die zich later in het verhaal voordoet als Aurelie, is een student in Amsterdam. Ik ben net klaar met studeren, dus over het algemeen kan ik mij goed inleven in deze personages. Brenda is echter behoorlijk oppervlakkig. Dit past bij het verhaal en is ook de bedoeling van Lisa van Campenhout. Maar hierdoor kon ik mij alleen niet zo goed inleven in haar. Ik vind het knap dat een auteur een personage met zo'n karakter neer kan zetten. Brenda liegt haar hele leven bij elkaar en bereikt haar eigen doelen,  weliswaar op een foute manier.'

Laurie: 'In tegenstelling tot Denise ben ik al wat langer klaar met studeren. Ik studeerde in mijn woonplaats, dus zo'n studentenleven had ik niet. Enfin, dat maakt voor de ergernis die ik voelde bij Brenda niets uit. Ik vond Brenda oppervlakkig, nep en onsympathiek. Dit gevoel kreeg ik overigens bij alle personages. Ook al zal dit de bedoeling van de auteur zijn geweest, als lezer had ik hierdoor geen klik met hen. Iedereen was oppervlakkig, achterbaks en nep. Bah.'

Plot

Denise: 'Ik vond het verhaal erg interessant. Het is bizar om te lezen hoe Brenda zich in allerlei bochten wringt om haar verhaal geloofwaardig te houden. Het verhaal komt snel op gang. Ik mistte wat achtergrondinformatie over Brenda. Je leest nauwelijks iets over haar oude leven, terwijl dat wel belangrijk is voor hoe ze is geworden. Hierdoor vond dat er weinig diepgang in zat. Ze blijft naïef en oppervlakkig, maar toch slaagt Lisa van Campenhout er in om een gevoel van medeleven voor Brenda op te wekken. Ze voelt zich vaak buiten gesloten en dat is een gevoel dat iedereen wel herkent denk ik. De sfeer in het verhaal vond ik erg origineel. Ik kan mij niet voorstellen hoe het influencer leventje in elkaar zit, dus het was leuk om te lezen over deze mensen. Op een gegeven moment wordt Brenda bedreigd. Iemand op Social Media dreigt er mee om haar identiteit te verraden. Je leest over een "high class groepje" en iemand die anoniem is verspreidt roddels. Dit is het moment dat ik Gossip Girl vibes krijg. Dit zorgt voor net een beetje spanning dat het verhaal nodig had.'

Laurie: 'Ik geef eerlijk toe, ik heb helemaal niets met influencers zoals in dit boek beschreven wordt. Om deze reden kwam ik erg moeilijk in het verhaal en kostte het me moeite er mijn aandacht bij te houden. Ook ik miste achtergrondinformatie en diepgang, want dit had het verhaal wel nodig gehad. Op een gegeven moment kwam er iets meer spanning in het verhaal door een anonieme bedreiger, maar ik had wel een beetje een gevoel wie dat was. Wat ik jammer vond is dat de personages zich nauwelijks ontwikkelen gedurende het hele verhaal. Ik denk dat Bijna echt daardoor beter bij de jongere young adult lezer zal passen, die leeftijdsgroep is toch meer bezig met influencers en dergelijke. Ook zal de schrijfstijl deze doelgroep meer aanspreken.'

Denise: 'Omdat het verhaal zo makkelijk wegleest is het een heerlijk boek waarmee je kunt nagenieten van het zomerse weer. Dit boek is heerlijk om in de tuin te lezen. Ondanks dat het boek weinig diepgang heeft en ik mij niet helemaal kon vinden in het karakter van Brenda heb ik wel genoten van dit boek. Ik geef dit boek daarom 3,5 sterren.'

Laurie: 'Ik had zoals je hierboven kunt lezen een stuk minder met dit boek. Ik had misschien vanwege het gaan studeren een YA+ verhaal verwacht, maar Bijna echt is een boek dat ik eerder aan de wat jongere young adult lezers zou aanraden. Zeker vanwege het influencer wereldje waarin het boek zich afspeelt. Ik vond het boek oppervlakkig en vond de personages echt niet leuk, maar het boek leest wel snel weg. Ik beoordeel Bijna echt met 3 sterren.'

Wij beoordelen Bijna echt van Lisa van Campenhout met 3,2 sterren.

Heb jij weleens een boek gelezen waarin de hoofdpersoon zich voordoet als iemand anders?