×

Duo Recensie: De Beminde

op 04 mei 2020 door

Nadat in 2016 het laatste boek van Kiera Cass, The Siren, was verschenen was het even stil rondom deze auteur. Gelukkig werden we in 2020 blij verrast met een nieuw boek. Dit boek heeft een net zo een prachtige en koninklijke cover als we tot nu toe van haar boeken gewend zijn, maar dan met een andere inhoud. Best of YA heeft het zelfs nog leuker voor ons gemaakt, want de Nederlandse vertaling van dit boek is vandaag verschenen en dat is één dag eerder dan in de rest van de wereld. Natasha en Minca ontvingen een leesexemplaar van het boek en delen vandaag hun spoiler vrije mening erover.

Hollis Brite is opgegroeid in Keresken Castle, samen met de andere dochters van adel, in de hoop de aandacht van de toekomstige koning te trekken. De jonge koning Jameson van Coroa is eigenlijk nooit op zoek geweest naar een echtgenote, totdat hij Hollis ontmoet. Als Jameson haar de liefde verklaart, is Hollis dolblij. Maar terwijl hij haar het hof maakt, realiseert Hollis zich dat de eindeloze stroom cadeaus en aandacht gepaard gaan met torenhoge verwachtingen.
Met een bezoek van de koning van Isolte in het vooruitzicht, ziet Hollis een kans om aan Jameson – en zichzelf – te bewijzen dat ze een geschikte koningin is. Maar wanneer ze een vreemdeling ontmoet die recht in haar hart lijkt te kijken, vraagt Hollis zich af of een leven met Jameson in het paleis een droom is die uitkomt, of een nachtmerrie die nooit eindigt.

Minca: 'Het is alweer een hele poos geleden dat ik een boek van Kiera Cass heb gelezen. Ik had erg genoten van De Selectie en de vervolgdelen, maar ik hoopte van harte dat De Beminde geen herhaling van voorgaande boeken zou gaan worden. De cover en de beschrijving waarin prachtige jurken, koninklijke families en romantiek naar voren komt, doet vermoeden dat het veel weg heeft van haar andere boeken. Dus moest er wel iets verrassends gebeuren in het verhaal om mij op andere gedachten te brengen.'

Natasha: 'Jaren geleden heb ik genoten van alle boeken van De Selectie. Ik verslond de verhalen binnen een dag. Van een nieuwe Kiera Cass ging mijn hart dus sneller kloppen. De cover van De Beminde is in ieder geval net zo prachtig als van haar andere boeken. Ik verwacht een sprookjesachtig liefdesverhaal met wat obstakels.'

Minca: 'Zoals ik wel gewend was van De Selectie serie, was de schrijfstijl in De Beminde opnieuw erg simpel, lekker meegaand en leest het snel weg. Doordat er alleen vanuit Hollis' perspectief wordt geschreven, blijft het verhaal soms wat vlak. Zeker in het begin lijkt het verhaal alleen maar om haar te draaien en lijkt ze ook erg veel op zichzelf gericht. Het scheelt dat het verhaal zo goed toegankelijk is en lekker leest, anders had ik het boek misschien wat vaker weggelegd om iets anders te gaan doen.'

Natasha: 'De schrijfstijl is zoals van Cass verwacht mag worden. De zinnen zijn kort en de woorden niet moeilijk. Een hoofdstuk lees je zo uit, want ook die zijn niet lang. Het verhaal is geschreven vanuit een ik-figuur, Hollis, maar zij kent helaas weinig diepgang.'

Plot

Minca: 'Hollis is in het begin een wat oppervlakkig personage dat nog alle kanten op kan groeien. Het blijft in de eerste helft daarom ook redelijk rustig en voornamelijk gericht op het leven binnen de paleismuren en het contact tussen Hollis en koning Jameson. Het verhaal wordt interessant gehouden door hun momenten van samenzijn en de vriendschappen tussen Hollis en haar kamermeisjes. Gelukkig verandert dit even later wel als de koning van Isolte op bezoek komt. Daar waar Hollis zich eigenlijk nooit druk over hoefde te maken komt dan langzaamaan dichterbij. Dan neemt het verhaal gelukkig een verrassende wending. Na deze verontrustende gebeurtenis veranderen de omstandigheden en de sfeer van het verhaal. De hele eerste helft lijkt hierdoor een soort te lange introductie in vergelijking met de rest. Maar deze ontwikkelingen maken het verhaal wel weer spannend en onvoorspelbaar waardoor ik na de laatste bladzijde eigenlijk nog verder had willen lezen.'

Natasha: 'Hollis blijft een heel groot deel een naïef en oppervlakkig meisje. Vooral in het begin is duidelijk dat ze weinig diepgang kent. Het lijkt eigenlijk alsof ze niet écht verliefd is op de koning, maar meer op welke status hij haar geeft. Verder heeft Hollis weinig mensen om zich heen aan wie ze echt iets heeft. Haar beste vriendin wijst haar er meerdere malen op dat zij dom is en haar ouders balen er duidelijk van dat ze een meisje is. In het verhaal komt overigens niet duidelijk naar voren waarom haar ouders liever een zoon hadden gehad. De enige die echt haar potentieel ziet, is de knappe vreemdeling en dat maakt het verhaal dan wel weer schattig. Dankzij hem groeit ze ook wat meer.'

Minca: 'In de tweede helft van het boek werd ik eigenlijk pas echt verrast. Hierdoor krijgt het boek van mij niet zo een hoge rating als het eigenlijk had kunnen krijgen, want het begin van het verhaal had sterker uitgewerkt kunnen worden. Van mij krijgt dit boek daarom 3,5 sterren.'

Natasha: 'Het verhaal kabbelt traag voort en wist mijn aandacht daarom niet echt vast te houden. De beminde kent weinig diepgang en mist achtergrondinformatie, maar de fijne schrijfstijl van Cass zorgt ervoor dat je door blijft lezen. Helaas wist het mij niet te raken en daarom geef ik het 2 sterren.'

Hiermee komt ons eindoordeel van De beminde van Kiera Cass uit op 2,75 sterren, wat betekent dat het afgerond wordt naar boven waardoor het gemiddelde uit komt op 3 sterren.

Zijn jullie ook zo benieuwd naar De Beminde? Het boek is vanaf vandaag verkrijgbaar en wij zijn ook benieuwd naar jullie meningen! Dus laat ons vooral weten of je van plan bent dit boek te lezen en wat je er achteraf van vond.