×

Duo Recensie: Het Hart van de Adelaar

op 02 oktober 2020 door

Het uitgestelde debuut van Emmelie Arents, Het Hart van de Adelaar, verscheen in augustus 2020 bij Hamley Books. Dit boek met de indrukwekkende cover werd een ware hype op social media. Danique en Nicole beoordeelden of zij deze hype terecht vonden of niet.

Over het boek

Joana Sky bezit het vermogen om dodelijke wensen uit te spreken, een talent dat in Tuvalon wordt gevreesd en vernietigd.

Wanneer ze ten onrechte wordt veroordeeld voor het uitspreken van een Hartbewerking, gaat ze de doodstraf tegemoet.

Koning Damon heeft echter andere plannen voor het meisje dat in staat is om harten te verpulveren. Ze begrijpt al snel dat haar leven gespaard werd met slechts één doel: het uitroeien van het rebellenleger de Adelaars. De tegenstanders worden sterker, maar Joana's training aan het hof vormt haar tot het perfecte wapen.

De opdracht van de koning is harteloos: hij beveelt Joana om de Adelaars te vernietigen. Lukt het haar om weerstand te bieden en te overleven zonder haar eigen hart op te offeren?

Nicole: 'Die waren ontzettend hoog! Het boek werd groots aangekondigd door de uitgeverij en de recensies van de blogtour waren alleen maar lovend. Ik verwachtte een fantasyverhaal met alle juiste elementen erin verweven. De achterflap sprak mij meteen aan en ik wist dat dit een soort verhaal kon zijn waar ik heel enthousiast over kon worden. Bij een debuut ben ik altijd extra nieuwsgierig en probeer ik de verwachtingen laag te houden, maar het kon bijna niet anders dan dat dit een succes zou worden!’

Danique: ´Die waren ontzettend hoog. Zoals Nicole al zei waren de bloggers van de blogtours al heel lovend waardoor de nieuwsgiergheid toch wel enorm groeit. De flaptekts sprak mij ook gelijk aan, fantasie is toch wel mijn favoriete genre dus dat was geen verrassing. Wat ik verwacht is een spannend fantasie verhaal met een vlotte schrijfstijl met daarin hele fijne personages.´

Nicole: 'Emmelie Arents heeft een hele fijne schrijfstijl die perfect bij het genre past. Het las als vanzelf door de gangbare woordkeuze. Het verhaal is (tot halverwege) in de ik-persoon geschreven en dat zorgt voor een goede binding met de hoofdpersoon. Het verhaal bestaat uit twee delen en vanaf het tweede deel wisselt het perspectief tussen meerdere personen. Dit is een hele goede keuze geweest, omdat het verhaal zich vanaf dat moment op meerdere plaatsen afspeelt en het op al die plekken even spannend is.’

Danique: ´Wat een fijne schrijfstijl, laat ik dat voorop zetten. Het is zo levendig en beeldend neergezet dat ik alles voor me zag gebeuren. Goede woordkeuze, mooie zinnen en vooral ook een fantastiche verdeling in hoofdstukken waardoor het zo goed wegleest. In het tweede deel, zoals Nicole al noemde, lees je vanuit meerdere perspectieven. Ik zelf vind dit niet altijd even prettig maar bij dit boek is dat anders, het is zo goed weg geschreven dat ik me er niet aan stoorde en de verhalen ook prima uit elkaar kon halen.´

Nicole: 'Joana is een personage met diepgang. Haar verdriet spat van de pagina’s af en wordt heel realistisch beschreven. De strijd die ze constant met zichzelf voert, wordt uitvoerig uitgewerkt en de ontwikkeling en groei die ze doormaakt, staat centraal in dit boek. Het was heel mooi om te lezen hoe ze op sommige momenten werd verscheurd door schuldgevoel omdat ze gelukkig was. De personages hebben ieder een duidelijke rol en spelen die heel overtuigend. Vooral van de beide prinsen was ik erg onder de indruk!´

Danique: ´Hele fijne personages, die zeker goed zijn uitgewerkt. Door de emoties van zowel het hoofdspersonage als bij de andere personages leeft het verhaal, en leef jij mee met het verhaal. Je voelt alle emoties van de pagina's afspatten. De prinsen waren vooral favoriet, want wat een plottwists zaten daar soms in. De karakters zijn zo ontzettend goed uitgewerkt dat je dingen gaat lezen die je totaal niet verwacht, prachtig neergezet.´

Plot

Nicole: 'Het verhaal op zich spreekt mij enorm aan en voelde als iets nieuws en origineels. Over de uitwerking van de magische elementen is heel goed nagedacht. De diverse plotwendingen zag ik van te voren wel een beetje aankomen, maar dat beïnvloedde mijn leesplezier niet. Ondanks de voorspelbaarheid, wordt de nadruk gelegd op de gevolgen daarvan en die worden zo goed beschreven, dat het helemaal niets uitmaakt. De ontwikkeling die Joana doormaakt, gaat soms wat snel, waardoor het iets minder realistisch overkomt.

Danique: ´Ondanks dat het plot voorspelbaar was, neemt dat het plezier zeker niet weg. Dat even aan de kant zettende, deed het verhaal mij wel heel erg denken aan de glazen troon serie van Sarah J Maas en dan vooral het eerste deel. Er zaten herkenbare elementen in, maar dit stoorde mij niet. Het einde was voorspelbaar, maar zeker heel goed.´

Nicole: ‘Het was een verademing om weer eens een stand-alone verhaal te lezen en het voelde ook echt af toen ik het dichtsloeg. Dit boek is zowel van de buitenkant als van de binnenkant prachtig en Emmelie Arents heeft absoluut de hoge verwachtingen waargemaakt. De hype om dit boek heen is dus helemaal terecht! Dit boek krijgt van mij 4 sterren.

Danique: ´Een prachtige stand alone. Ik had er behoefte aan om eens een goed fantasie verhaal te lezen dat niet meerdere delen heeft, maar die je in een ruk uitleest en dan ook kan dicht doen. Prachtige pesonages en heerlijke schrijfstijl. Ik ben zeer positief en kan dan ook niet anders dan 5 sterren te geven.´

Wij beoordelen Het Hart van de Adelaar van Emmelie Arents met 4,5 sterren.

Koop jij weleens een boek enkel omdat je de cover zo mooi vindt?