×

Duo recensie: The Brightest Night

op 14 november 2020 door

Op 3 november 2020 was het eindelijk zover. Het derde deel van de Origin-serie The Brightest Night van Jennifer L. Armentrout lag in de winkels! Minca en Nicole, allebei groot fan van deze serie, konden niet wachten om weer terug in de wereld van de Luxen en Origins te duiken. Lees hier wat zij ervan vonden!

Evie moet in 'The Brightest Night' van Jennifer L. Armentrout leren accepteren dat haar leven nooit meer hetzelfde wordt. Een jaar geleden was Evie een heel normaal meisje met een heel normaal leven. Dat bleek een grote leugen nu ze eindelijk weet wie ze was en wat ze is. Evie weet dat ze haar krachten onder controle moet houden zodat ze niemand in gevaar brengt, ook Luc niet. Hij kent haar als de beste en zal alles doen om haar te beschermen: liegen, bedriegen én doden. Maar dan blijkt dat zelfs Luc niet alles weet...

Nicole: 'Na de gigantische cliffhanger op het eind van The Burning Shadow verwachtte ik een heleboel actie. We wisten dat de eindstrijd eraan zat te komen en ik had me dan ook voorbereid op een vurig gevecht tegen Deadalus. Ik begon aan dit (gelukkig redelijke dik) derde deel met dubbele gevoelens. Van de ene kant kon ik niet wachten om erachter te komen hoe het af zou lopen, maar aan de andere kant wilde ik niet dat het voorbij zou zijn.'

Minca: 'Ik was ontzettend benieuwd hoe het verhaal verder zou gaan na de twee voorgaande delen. Ik hoopte net als Nicole dat er redelijk wat actie aan te pas zou komen, want ik kreeg zo een vermoeden dat dit wel eens het laatste deel zou kunnen zijn. Ik was heel benieuwd hoe alle gebeurtenissen bij elkaar zouden komen en zouden afgelopen.'

Nicole: 'Ik heb al heel veel boeken van Armentrout gelezen en ik houd van haar schrijfstijl. Die typeert zich door haar gevoel voor humor dat in al haar boeken terugkomt. Ze weet altijd de perfecte balans te creeëren tussen zware onderwerpen en luchtigheid. De zinnen zijn nooit te lang of te ingewikkeld. Je vliegt door haar verhalen heen alsof je er zelf inzit. Armentrout heeft echt een talent voor schrijven van dilogen. Die zijn zo sprekend en levensecht, dat het net lijkt alsof je zelf aan het gesprek deelneemt.

Minca: 'Na ruim 30 boeken van deze auteur gelezen te hebben, kan ik wel zeggen dat dit een van mijn favorieten is geworden. Haar schrijfstijl is altijd redelijk simpel, lekker leesbaar en ze weet personages echt tot leven te laten komen. Haar schrijfstijl was in dit boek niet anders dan ik had verwacht. En ondanks dat er in de Lux en Origin series redelijk wat heftige gebeurtenissen plaatsvinden, weet Armentrout er altijd een lossere draai aan te geven, waardoor de focus voornamelijk op het verhaal blijft en niet te zeer op uitgebreide emoties en denkwijzen.'

Nicole: 'Het hele verhaal draait natuurlijk om Evie en Luc en na het lezen van de drie boeken, zijn ze echt tot leven gekomen. In dit boek leren we ze allebei heel goed kennen en vooral de ontwikkeling die Evie doormaakt, is heel indrukwekkend. De gevoelens van Luc worden uitgediept en ook hij groeit met Evie mee. Wat ik echt ontzettend leuk vond, was dat de personages uit de Lux-serie terugkwamen en enkelen daarvan een grote rol speelden in dit verhaal. Vooral de Daemon-fans zullen in hun handjes knijpen!'

Minca: 'Zoals ik hier boven al noemde, weet Armentrout personages echt tot leven te brengen. Het leuke aan de Origin serie is dat er ook enkele bekende personages in terugkomen. Zo hebben we Luc al mogen ontmoeten in de Lux serie, maar ook Kat en Daemon komen nog aan bod. Evie en Luc zijn overigens een heel ander koppel. Luc is behoorlijk eigenaardig, maar zeker in dit deel leer je hem goed kennen. Verder hebben Evie en Luc een gedeelde historie, die ook in The Brightest Night belangrijker wordt en verder uitgewerkt.'

Plot

Nicole: 'Ik zal mijn mening alleen op het laatste boek baseren. Zoals ik al zei, had ik een boek vol actie verwacht. Niets was minder waar. Het verhaal begint heel gemoedelijk en tot zeker de eerste helft van het boek, wordt ingezoomd op Evie en Luc en hun relatie. Het voelde op geen enkel moment saai, het voegde zoveel toe aan het verhaal dat het klopte. Pas vanaf de helft is wat meer spanning voelbaar, maar nog steeds niet wat ik verwacht had. De hele opbouw naar een eindstrijd toe, laat op zich wachten. Over het eind kan ik alleen zeggen dat ik serieus geschokt en verbaasd was.'

Minca: 'Ondanks dat ik ontzettend fan ben van de worldbuilding, de personages en het plot tot zo ver, vielen de ontwikkelingen in The Brightest Night mij helaas een beetje tegen. De eerste helft was af en toe een beetje langdradig. Er wordt veel tijd besteed aan praten en overleggen en daardoor blijft de actie nog een tijdje uit. Gaande het verhaal vinden er wat meer gebeurtenissen plaats, maar omdat het verhaal zich voornamelijk op één plek afspeelt, voelt het allemaal wat traag. Over het einde van het verhaal ben ik ook met Nicole eens. Dit had ik echt niet verwacht en ik had het liefst mijn boek door de kamer gesmeten...'

Nicole: 'Toen ik het boek uit had, kon en wilde ik niet accepteren dat het voorbij was. Gelukkig kwam ik er na wat speurwerk achter dat er nog een vierde deel komt. Dat wetende, kan ik het boek anders beoordelen. Ondanks dat het totaal anders was dan ik had verwacht, was het daardoor niet slechter. Ik genoot van de intensiteit van de relatie tussen Luc en Evie en de manier waarop die werd beschreven. Ondanks de ontbrekende actie, had ik het boek binnen drie dagen uit en dat heeft alles te maken met het fantastische verhaal en de meeslepende schrijfstijl van Armentrout. Na dit einde, kan ik alleen maar hopen dat we niet weer een heel jaar moeten wachten. Net als de twee vorige delen, beoordeel ik ook dit boek weer met 5 sterren.'

Minca: 'Tja... dat vierde deel was in eerste instantie een beetje een domper. Ik had gehoopt dat de serie met dit deel afgelopen zou zijn. Met een duisterdere sfeer en meer informatieve ontwikkelingen, is het derde deel in de Origin serie niet zozeer een actievol boek vol vechtscènes. In The Brightest Night gaat het om het verleden, het heden en alles wat daartussenin heeft plaats gevonden. Met liefdevolle gebeurtenissen, ontluikende krachten en een spetterend eind. Ik beoordeel dit boek met 4 sterren.'

Wij beoordelen The Brightest Night van Jennifer L. Amrentrout met een gemiddelde van 4,5 sterren.

Zijn jullie ook zo fan van de wereld die Armentrout heeft gecreeërd?