×

Recensie: Day Dreamer & Night Thinker

op 15 september 2020 door

Voor mijn eerste solo recensie binnen de Liefde voor YA spot las ik het Day Dreamer & Night Thinker tweeluik geschreven door Luna van Roosen. Het gebeurt niet vaak dat ik een boek van Nederlandse of Belgische bodem lees, maar deze covers hadden me binnen enkele tellen overgehaald. Daar komt ook bij dat ik een zwak heb voor sprookjesachtige verhalen en hervertellingen. De kafttekst van Day Dreamer sprak mij daarom ook meteen erg aan:

Geschreven door: Nina

Openbloeien doe je niet in de schaduw

''Dit is mijn verhaal, mijn eigen sprookjesachtige vertelling over een droomprins die verliefd wordt op een draak van een stiefzus. Een verhaal dat zo verkeerd loopt dat geen enkele pen ter wereld in staat is om het te herschrijven.''

Lora's aankomst stond niet in de sterren geschreven. Het stond ook niet in theebladeren, of in een van de boeken in de bibliotheek. Maar toch staat ze op een nacht aan de kasteelpoort met haar hond Henry die haar daarheen heeft geleid. Het kasteel herbergt een geheim dat iedereen in zijn grip houdt. Ook bij Lora begint het muiltje al snel te knellen.

Is zij door haar komst echter in staat om tussen al de doornen ook rozen te doen bloeien?

Het gevolg hiervan was dan ook dat ik redelijk hoge verwachtingen van dit verhaal had. Helaas is mijn uiteindelijke beoordeling niet helemaal positief, maar gelukkig ook niet volledig negatief. Het begin van Day Dreamer was naar mijn smaak wat kinderlijk en onrealistisch beschreven. De hoofdpersoon, Lora, raakt verdwaald in het bos en komt bij een kasteel terecht waar een mysterieuze jongen, zijn twee jonge zusjes en enkele bedienden wonen. Van de een op de andere dag denk Lora niet meer aan haar eigen huis of ouders, die je eigenlijk naar verwachting in zo'n situatie vreselijk zou moeten missen. Lora raakt helemaal verdiept in het ontrafelen van de mysteries rondom het huis en de jongen genaamd Bobby. Naarmate het verhaal vordert en zich meer focust op de relatie tussen Lora en Bobby zie je als lezer ineens een enorme groei in de schrijfstijl. Sommige zinnen en stukken tekst voelen zelfs poëtisch aan en dit helpt bij het creëren van de juiste sfeer binnen dit sprookjesachtige verhaal. Helaas weten we aan het einde van het eerste boek nog steeds niet veel meer over de mysteries die het kasteel en de inwoners ervan omringen. Hierdoor was ik dan ook extra blij dat ik meteen door kon naar deel twee van dit tweeluik, genaamd Night Thinker:

''Dit is mijn verhaal, mijn eigen sprookjesachtige vertelling over een droomprins en een kasteel vol familiegeheimen. Een verhaal dat zo verkeerd loopt dat het mijn leven in groot gevaar brengt.''

Lora's aankomst in het kasteel stond niet in de sterren geschreven. Toch ontrafelt ze onder de sterrenhemel beetje bij beetje Bobby's familiegeheimen.
Elke nacht werpt de maan nieuw licht op Bobby's verhaal. Lora wil zijn waarheid ontdekken, maar bij elke ontdekking komt ook haar eigen veiligheid verder in het gedrang.

Is zij in staat om eindelijk rozen te doen bloeien? Of zal ze nooit ontdekken welke rol voor haar is weggelegd in dit sprookje?

Ook in dit deel merkte ik als lezer dat de schrijfstijl al een stuk beter ontwikkeld was en op de meeste stukken in het verhaal ook volwassener over kwam. Het tweede deel van dit tweeluik focust zich vooral op de relatie tussen Lora en Bobby en het ontrafelen van Bobby's grote geheim. Wees gerust, uiteindelijk komen we erachter wat er nou precies allemaal speelt in dat mysterieuze kasteel midden in het bos. Dit deel van het verhaal vond ik erg origineel en realistisch beschreven (in hoeverre fantasy realistisch beschreven kan worden natuurlijk). Gedurende het tweede boek moest ik als lezer soms erg veel geduld opbrengen en mijn neigingen om een paar bladzijdes over te willen slaan proberen te onderdrukken. Voor mij persoonlijk had er dus wat meer snelheid in het verhaal mogen zitten. Aan het einde van dit tweede boek worden we dan ineens in wat lijkt de grootste plottwist ooit gegooid, maar gelukkig is niet alles wat het lijkt en krijgen we het o zo gelukkige sprookjeseinde voorgeschoteld.

Al met al een erg knappe prestatie van een beginnende Belgische schrijfster waarbij wij als lezers haar ontwikkeling op het gebied van haar schrijfstijl op de voet kunnen volgen. De verwerking en vernoemingen van verschillende sprookjes en poëtisch geschreven stukken in deze twee boeken maken dit tweeluik tot een origineel geheel. Ik geloof zelf dat deze boeken iets beter geschikt zijn voor de jongere YA-lezers. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de wat kinderlijke aftrap en de, hier en daar, onrealistische beschrijvingen. Mijn 8 jaar jongere ik had deze boeken vast nog meer gewaardeerd. Dat wil niet zeggen dat ik ze nu slecht vond. Dit tweeluik heeft namelijk wel mijn aandacht getrokken naar andere boeken van Nederlandse en Belgische bodem wat op zichzelf al een mooie prestatie is.

Wat is jullie favoriete sprookjesachtige young adult boek van Nederlandse of Belgische bodem?