×

Recensie: De gevallen koning

op 25 november 2020 door

Op 12 november 2020 verscheen het tweede deel in de Elfhame-serie: De gevallen koning van Holly Black. Nicole is tijdens het lezen van De wrede prins verliefd geworden op de wereld van de Faeries. Lees haar recensie om erachter te komen of die liefde standhield tijdens het lezen van het vervolgdeel, of is de liefde toch bekoeld?

Jude is erin geslaagd om Cardan, de koning van Elfhame, aan haar wil te onderwerpen. Voor een jaar en een dag is hij slechts een marionet, terwijl Jude over zijn koninkrijk heerst. Meer dan ooit moet ze het hoofd bieden aan hofintriges, wisselende bondgenootschappen en aan de slinkse Cardan, die tot alles in staat is om zijn macht terug te krijgen.

Dan slaat het verraad toe, dichterbij dan Jude had kunnen vermoeden. Als ze zichzelf en haar familie in leven wil houden, zal ze de verrader moeten ontmaskeren en haar gevoelens voor Cardan in bedwang moeten houden. Terwijl Jude al haar sluwheid inzet om te overleven, tikken haar dagen op de troon onverbiddelijk voorbij.

Toen vorig jaar De wrede prins uitkwam, was ik razend enthousiast en ik was meteen groot fan de wereld die Holly Black had gecreeërd. Na het eind van het eerste deel, verwachtte ik nog veel meer intriges, verraad en spanning. Een paar schokkende gebeurtenissen of plotwendingen zou ik ook niet gek vinden, want het is nu eenmaal Elfhame. Ik hoopte weer net zo snel in de wereld van de wrede Faeries meegesleurd te worden en stiekem hoopte ik heel erg dat de ontluikende romance tussen Jude en Cardan verder tot ontwikkeling zou komen.

Jude en Cardan zijn beide personages die op hun geheel eigen manier mijn hart hebben gestolen. Jude is een heerlijk sarcastisch en opstandig meisje dat perfect past in Elfhame. Cardan is het perfecte toonbeeld van een wrede prins en de auteur weet dit imago goed vast te houden. Alle personages in deze serie, of ze nu een grote of een kleine rol hebben, komen tot leven. Behalve Jude en Cardan, heeft ook Maddoc een diepe indruk op me gemaakt. De contrasten tussen liefde en haat zijn nog nooit zo groot geweest als in deze boeken. De liefde die Maddoc voor zijn ¨dochter¨ voelt, staat lijnrecht tegenover wat hij haar aangedaan heeft. De grens tussen haat en liefde wordt heel vaak opgezocht en dat maakt deze serie onder andere zo bijzonder.

Verhaallijn

Omdat dit een vervolgdeel is, zal ik alleen op de verhaallijn van dit deel ingaan. We weten natuurlijk allemaal nog hoe De Wrede Prins is geëindigd. Gelukkig gaat deel twee meteen verder en wordt ons een lange inleiding bespaard. De gebeurtenissen in dit boek volgen elkaar razendsnel op en geen enkel moment is de vaart eruit. Ik merkte wel echt dat ik er met mijn volle aandacht bij moest blijven, anders was ik de draad kwijt. De intriges aan het Hof zijn zo goed doordacht en verweven in het verhaal, dat het onvoorstelbaar is dat iemand dit allemaal kan verzinnen. Ik weet niet of het met de schrijfstijl van de auteur te maken heeft, maar ik had heel sterk het gevoel dat over ieder woord nagedacht was. Alles wat er gebeurde had een bepaalde lading en geen enkel woord voelde overbodig. Zoals ik al had verwacht was niets zoals het leek en werd ik regelmatig van mijn sokken geblazen. Toen ik ook maar even dacht dat ik doorhad hoe het verder ging, werd ik weer verrast door een gigantische plotwending. Het kan nog steeds alle kanten op vanaf hier.

Wauw! Meer kan ik er eigenlijk niet echt over zeggen. Ik ben onder de indruk van de diepgang van het verhaal. Ik ben onder de indruk van de personages die tot leven komen en in mijn hart zijn gekropen. Ik ben onder de indruk van de melancholische schrijfstijl van Holly Black en hoe zij er moeiteloos in slaagt een wereld te creeëren die zowel afschrikwekkend als geweldig is. Dit boek krijgt van mij 5 stralende sterren

Ben jij ook zo verliefd geworden op de mooie covers van deze serie en de nog mooiere verhalen die erin staan?