×

Recensie: Hoe dan ook

op 12 december 2020 door

In november verscheen Hoe dan ook van Kara McDowell, een YA-roman over keuzestress, liefde en parallelle levens. Toen ik die woorden las dacht ik: dat klinkt interessant! Bovendien speelt Hoe dan ook zich af tijdens de kerstvakantie, wat perfect is voor dit koude weer. Kerstboeken zijn best zeldzaam in de YA-wereld, dus was ik superbenieuwd naar dit boek. Vooral nadat ik allerlei lovende recensies las! Benieuwd of ik het uiteindelijk eens was met alle lovende woorden? Lees dan snel verder!

Dit artikel is geschreven door Elke

Over het boek

Gemiddeld neemt een mens 35.000 beslissingen per dag. Dat zijn er zo'n 34.999 te veel voor Paige Collins, die voortdurend bang is om de verkeerde keuze te maken en constant getergd wordt door de vraag: 'Wat als...?' Neem nou de keuzevakken op school: moet ze kiezen voor beeldhouwen of toneel? Wat als ze voorbestemd was om een beroemde beeldhouwer te worden, maar haar talent verspilt aan een matige uitvoering van een toneelstuk van Shakespeare? En wat als ze in het beeldhouwlokaal zit en daar een koolmonoxidelek is, waardoor iedereen dood neervalt? (Akelig, maar mogelijk!)

Niet zo gek dus dat Paige verlamd raakt door keuzestress als ze moet kiezen tussen twee last minute opties voor haar kerstvakantie. Moet ze met haar beste vriend (en stiekeme crush) Fitz meegaan naar het romantische vakantiehuisje van zijn familie in de bergen? Of moet ze met haar moeder meegaan naar New York, een stad waar Paige haar hele leven al over droomt?

Op het moment dat Paige bijna ontploft van de keuzestress, grijpt het lot in. Paige glijdt uit op een gladde supermarktvloer en vanaf dat moment leidt ze twee parallelle levens. In het ene vertrekt ze naar New York, een stad waar ze verliefd op wordt... en waar ze valt voor de charmes van haar persoonlijke stadsgids. Het andere leidt naar de bergen waar Paige eindelijk een kans lijkt te hebben bij Fitz... tot haar angsten alles dreigen te verpesten.

Voordat Paige haar happy ending kan beleven, moet ze haar angsten zien te accepteren én overwinnen. En ze zal moeten inzien dat je niet perfect hoeft te zijn om liefde te verdienen.

Ik weet niet wat voor verwachtingen ik voor dit boek had. Ik had gewoon echt zin in een soort YA-feelgoodroman. En dat leek dit boek te zijn. Ook heb ik natuurlijk nog nooit iets van Kara McDowell gelezen, want dit is het eerste boek van haar dat in het Nederlands wordt verteld. Ik hoopte eigenlijk gewoon dat dit een leuke kerst-read zou worden. Uiteraard had ik door alle lovende recensies, spoilervrije recensies gelukkig, wel enigszins hoge verwachtingen gekregen omdat het boek volgens zo veel lezers hét perfecte kerstfeelgoodboek was. Dan denk je bij jezelf: o jee, ik hoop wel dat dát echt zo is!

Allereerst beginnen we met Paige. Paige vindt het ontzettend moeilijk om beslissingen te nemen. Iedere keer als ze een keuze moet maken denkt ze: wat als. Wat als dit mijn leven ruïneert? Wat als dit ervoor zorgt dat ik een ongeluk krijg? Wat als dit ervoor zorgt dat mijn relatie met Fitz kapotgaat? Je merkt heel goed als lezer dat Paige een stoornis heeft, en je leeft heel erg met haar mee. Haar moeite met beslissingen nemen voelde af en toe extreem, maar toch kon ik me goed in haar inleven. Ik had het vaak te doen met haar. Gelukkig leert ze uiteindelijk op zichzelf te vertrouwen en erover te praten, in plaats van alles opgekropt te houden. Dus ze maakt zeker een ontwikkeling mee, in beide verhaallijnen. Het andere belangrijke personage is uiteraard Fitz, Paige's crush. Fitz is een vrolijke en zorgzame jongen die ik echt verfrissend vond. Hij is nuchter, vriendelijk, lief, onzeker en een beetje fatalistisch. Toen ik dit boek dicht deed dacht ik: wauw, een love interest die geen bad boy is. Beide verhaallijnen illustreren goed hoe beide personages moeite hebben met het tonen van hun gevoelens, alleen op compleet andere manieren. Ook bijpersonages als Clover, Harrison en Darcy, vond ik superleuk om over te lezen. Ik wilde dat ik ze nóg beter kon leren kennen!

Verhaallijn

Het feit dat dit een feelgoodkerstboek én tegelijkertijd een soort fantasieroman is, vond ik werkelijk fantastisch. De insteek van dit boek voelt heel origineel aan en beide verhaallijnen zijn goed uitgewerkt. Je merkt dat Paige zich in beide verhaallijnen ontwikkelt, hoewel ik de verhaallijn rond het vakantiehuisje van Fitz nét een tikkeltje beter vond. Beide verhaallijnen zijn bovendien ontzettend sfeervol. Je waant je echt in een dichtgesneeuwd huisje en een paar pagina's later weer in het immense en magische New York. Ook het feit dat de verhaallijnen zo anders zijn is echt een pluspunt. In de ene verhaallijn is Fitz nauwelijks aanwezig, in de ander is hij de focus. Dát is interessant. Uiteindelijk was het einde redelijk voorspelbaar, máár de opzet ernaartoe was zo fijn en wholesome en herkenbaar dat ik niets anders kan doen dan dit boek een hoge waardering geven.

Als je op zoek bent naar een unieke feelgood-YA mét diepgang, dan is Hoe dan ook perfect voor jou. Dat het boek zich afspeelt rond kerst, zorgt er tevens voor dat dit boek perfect is om nú te lezen, met het koude weer buiten en een stomende kop chocolademelk in je handen. Hoe dan ook is niet alleen een leuke YA over een meisje dat over haar oren verliefd is op haar beste vriend, maar ook een diepgaande roman over immense keuzestress, stoornissen en leren accepteren dat je hulp nodig hebt. Hoe dan ook heeft me echt geraakt. Ik zou zeggen: lees dit boek. Het is echt heel goed en perfect om te lezen met dit druilerige weer. Eén ding is zeker: van Hoe dan ook vrolijk je gegarandeerd op. Ik geef Hoe dan ook daarom 4.5 sterren.