×

Recensie: Lucht

op 27 april 2021 door

Via uitgeverij Hamleybooks kreeg ik de kans om Lucht van Lara Reims te recenseren. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen, want een boek dat zich deels afspeelt op Mars? Dat is wel iets wat ik graag wilde ontdekken. Ik las al eerder het boek Levy en het witte wonderdoosje, een jeugdboek van deze auteur en was gelijk ondersteboven van haar beeldende schrijfwerk maar ook de kracht om de toekomst te scheppen. Een reden voor mij dus om dit boek in te duiken en erachter te komen hoe mars en de aarde hier worden verbonden.

Dit artikel is geschreven door Danique

Over het boek

Romi woont op Mars, Ciro woont op aarde. Ze weten niet van elkaars bestaan. Tot ze op een dag contact met elkaar krijgen. Hoe dat kan, begrijpen ze niet. Via korte gesprekjes die nauwelijks door sterrenruis en meteorietenstormen heenkomen, leren ze elkaars wereld kennen.
Bestaan ze alleen in elkaars hoofd, of zijn er dingen mogelijk waar zij niet van weten?

Personages en het verhaal

Wat gelijk opvalt is dat je in het begin de personages heel goed leert kennen. In deel 1 leer je Romi kennen en in deel 2 Ciro. Hierdoor merk je dat er echt de tijd is genomen om naar de karakters te kijken en om te kijken hoe zij mee gaan spelen in het verhaal. Zitten er ontwikkelingen in? Nee, niet echt, het zijn vooral kleine dingen. Romi weet wat ze wil en wie ze is en Ciro maakt iets soortgelijks mee maar daarnaast zit daar helaas niet meer ontwikkeling in. De inleiding was voor mij niet gelijk heel pakkend. Het concept is gaaf en heb ik nog niet eerder gezien maar het kon mij op de een of andere manier niet grijpen. Dat is jammer, want het verhaal heeft veel potentie. Wat wel heel fijn is aan het verhaal is dat je echt vanuit Romi of Ciro leest maar dat dit niet overlapt in het begin, hierdoor krijg je de kans ze beter te leren kennen. Ik vond het fijne personages, en eigenlijk zijn het gewone 15 jarige, die op zoek zijn naar zichzelf. De kern trok mij meer aan, hier begon voor mij ook meer het avontuur. Je komt dieper in de waarom terecht. Dus waarom zit Romi op Mars en hoezo willen ze daar een kolonie stichten. Dit was erg fijn. Ook is het in beschrijvingen heel gedetailleerd waardoor je een goed beeld krijgt van de wereld om je heen. Het einde viel mij een beetje tegen. Het was voorspelbaar en het had mij leuker geleken als er nog een plottwist zou komen. Maar al met al fijne personages en een fijn verhaal.

Zoals al benoemd zijn de beschrijvingen van Lara heel goed. Het is niet teveel en ook niet te weinig waardoor je precies de goede informatie krijgt om het leuk en spannend te houden. Daardoor was het een fijne schrijfstijl. Ik zag het gebeuren terwijl ik las en ik moet ook zeggen dat ik er vlot doorheen ging toen ik eenmaal in het verhaal zat en dat was erg prettig. Waar echt complimenten voor mogen worden gegeven is de manier hoe Lara de situatie waarin de wereld nu verkeert, de corona, terugbrengt in het boek maar dan zonder de naam te noemen. Het schetst een fantastisch beeld van hoe de wereld er misschien ooit wel eens uit zou kunnen zien en je gaat je afvragen, is dit wat we willen. Ik denk dat we hier nog veel van kunnen leren, jong en oud.

Goede personages, fijne verhaallijn. Het begin was moeilijk in te komen maar het verhaal komt wel op gang waardoor je erin getrokken wordt. Er zitten vooral lessen in. Het gaafste vond ik dat dit een concept is dat ik nog niet gezien had waardoor het heel interessant bleef om te lezen. Voor creativiteit zou ik dan ook gelijk 5 sterren geven, maar als ik naar het geheel kijk moet ik er 3 sterren voor geven.
Heb jij weleens een boek gelezen dat zich (deels) afspeelt in de ruimte?