Advertentie

Schrijvers van de Lage Landen: Chinouk Thijssen

op 12 juni 2019 door

In de artikelenreeks Schrijvers van de Lage Landen interviewen we schrijvers uit Nederland en België over hun motivatie, het schrijfproces en hun (nieuwste) boek(en). Na Jen Minkman en Daniëlle Bakhuis, is Chinouk Thijssen aan de beurt. Chinouk Thijssen (1983) is de auteur van Fataal spel en de Truth or Dance-trilogie. Naast het schrijven van youngadultthrillers werkt Chinouk als freelance corrector. Fataal spel en Truth or Dance werden beide genomineerd voor Beste Nederlandse Vrouwenthriller van 2018 en inmiddels is er een optie genomen op de filmrechten van Fataal spel.

Geschreven door Maartje

Schrijven: 

Waarom en wanneer ben je begonnen met schrijven? 

Volgens mij vertelde ik al verhalen vanaf het moment dat ik kon praten, maar pas op de basisschool begon ik echt verhalen te schrijven. Op de middelbare school was ik echter te druk met andere dingen en was er een periode waarin ik weinig las en schreef. Maar echt een boek schrijven deed ik pas in 2005. Toen was ik ook vaste columniste voor verschillende websites en wilde ik meer dan alleen korte stukjes schrijven. Mijn debuut, Liefdesduivel, kwam in 2009 uit bij een POD-uitgeverij. Dat was een ‘volwassen’ thriller, maar ik kreeg continu te horen dat het ook een boek voor jongen kon zijn. YA kenden wij alleen toen nog niet.

 Waar haal je inspiratie voor je verhalen vandaan? 

Die komt letterlijk overal vandaan. Ieder ding, elk woord of beeld kan me inspireren. Ik droom vaak eng en heb veel fantasie. Zo zit ik in mijn hoofd al snel in een perfecte scène voor een thriller. Het is alleen de kunst om de inspiratie af en toe te parkeren zodat ik aan één project tegelijk kan werken. Anders zou ik vijf boeken tegelijkertijd schrijven.

Je schrijft Young Adult-thrillers, heb je ook wel eens gedacht of misschien al wel eens geprobeerd om iets anders te schrijven? Zo ja, wat zou dat dan zijn?

Nou, ik heb dus ‘volwassen’ thrillers geschreven en columns en beide was het niet helemaal. Toen ik aan mijn eerste YA-boek begon, Blindelings, voelde ik ineens dat dit klopte. En daardoor wist ik ook zeker: hier wil ik mee verder. Maar natuurlijk wil ik me uiteindelijk ook verbreden. Eigenlijk wilde ik dit jaar al beginnen aan een reeks voor kinderen vanaf 9 jaar, maar doordat Truth or Dance zo goed ontvangen werd, dacht ik dat het beter was om dat een jaar uit te stellen. Dan kan ik me nog even volledig focussen op mijn YA-boeken. Als het me lukt om daadwerkelijk die kinderreeks te schrijven, hoop ik één kinderboek en één YA-thriller per jaar uit te kunnen brengen.

Wat doe je als jouw inspiratie en creativiteit stokt? 

Dan klap ik mijn laptop dicht en ga ik een stuk wandelen. Even mijn hoofd leegmaken. Vaak is dat het enige wat ik nodig heb om daarna weer verder te kunnen. Of ik ga op een terras zitten om mensen te observeren, of tijdens treinreizen luister ik gesprekken af. Het klinkt misschien een beetje raar (oké, ik weet zeker dat dit raar klinkt), maar het valt onder research, dus technisch gezien hoort het erbij. Gelukkig duurt het nooit lang dat ik niet verder kan met een verhaal.

 

Welke tips heb je voor beginnende schrijvers? Op het gebied van motivatie en op het gebied van inhoud. 

Ten eerste: denk niet dat je eerste versie perfect moet zijn, want dat wordt het niet. En dat hoeft ook niet. Ga eerst gewoon beginnen. Ik ben heel erg van het plannen en van de voorbereiding, omdat ik dan minder snel vastloop omdat ik weet waar ik naartoe wil, en het scheelt enorm qua tijd met herschrijven. Ik maak altijd een schema en een karakterdossier. De plot bedenk ik ook in grote lijnen van tevoren.

Ten tweede: laat je niet gek maken door een afwijzing. Een afwijzing zegt namelijk niks. Bijna alle bekende schrijvers zijn ooit (of zelfs heel vaak) afgewezen. Eén ding weet je zeker: als je dan stopt met schrijven en nooit meer iets naar een uitgever stuurt, weet je zeker dat het nooit gaat lukken. Ik ben ook 12 keer afgewezen en heb op meerdere misschienstapels gelegen, maar ik gaf nooit op, hoewel ik er wel vaak over dacht. Als je iets echt heel graag wil: blijf doorgaan, blijf jezelf ontwikkelen en hou in gedachten: ik heb er maar één nodig die iets in mij ziet. Denk ook niet dat de kans groot is dat je meteen van de eerste uitgever naar wie je je boek stuurt een contract krijgt aangeboden. Als je dit van tevoren al weet, kun je je daarop instellen.

Welk thema en/ of onderwerp komt vaak terug in je werk? 

Ik schrijf graag over thema’s die dicht bij mij liggen, of die me genoeg interesseren. En er moet een connectie zijn met een thrillerelement. De Truth or Dance-trilogie gaat bijvoorbeeld over mijn grootste passie: ballet. Het boek waar ik binnenkort aan ga beginnen gaat gedeeltelijk over een van mijn grootste angsten. Ik moet het kunnen voelen, alleen dan kan ik het echt overbrengen.

 Hoe bepaal je vanuit welk perspectief je verhaal verteld wordt? 

Ik ben tijdens het schrijven altijd één met de hoofdpersoon. Wanneer ik begin aan de hoofdlijnen van een verhaal heb ik de ik-persoon al in gedachten. Dus dat perspectief is er eigenlijk al meteen en ontstaat vanzelf. Ik kies bewust voor één perspectief, maar in Hij is van mij heb ik dat niet gedaan. Daarin komt ook de dader aan het woord in korte hoofdstukken. Stiekem vond ik dat wel erg leuk om te doen. Nu ik erover nadenk... in de Truth or Dance-trilogie doe ik dit eigenlijk ook. De epiloog na elk deel is geschreven vanuit Truth or Dance zelf. Dat zou ik bijna vergeten, haha. Voor de trilogie had ik dat alleen van tevoren niet gepland. Dat ontstond tijdens het herschrijven. In de eerste versie stopte het verhaal voor de epiloog, maar ik voelde dat er nog iets miste.

Waar gaat de trilogie Truth or Dance over?

De trilogie gaat over vier vriendinnen, India, Lisa, Nikki en Zoë, die op het conservatorium zitten. Hun grote droom is om professioneel ballerina te worden en het liefst doorlopen ze de opleiding met z’n allen. Maar het is een zware sport en je moet er een hoop voor overhebben. In het eerste jaar worden ze aan een groepschat toegevoegd genaamd Truth or Dance; een stalker die de meiden Truth or Dare-achtige opdrachten en berichten stuurt. Deze worden per deel steeds gevaarlijker, en de consequenties worden steeds groter. De grote vraag is: wie is Truth or Dance, en wat is het motief?

Op 31 mei kwam het tweede deel in de serie uit: Break a Leg. Kun je kort en zonder spoilers iets over dit deel vertellen?

In Break a Leg begint het tweede schooljaar en de meiden hebben nog steeds nachtmerries van alles wat ze voor Truth or Dance hebben moeten doen. Ze hopen dat het nu echter is afgelopen en dat ze zich op hun grote droom kunnen focussen, maar natuurlijk is Truth or Dance terug met nog ergere bedreigingen en opdrachten. Break a Leg is heftiger dan het eerste deel. Truth or Dance houdt zich niet langer in.

Wat maakt deze serie anders dan je andere boeken?

Het schrijven van een trilogie is heel anders dan werken aan een losstaand boek. In plaats van dat ik een schema maakte voor één boek had ik er nu drie. Voordat ik begon met schrijven plande ik al hoe elk deel in grote lijnen zou verlopen. Vooral de plot moest ik alvast weten. Maar omdat het een serie is beperkte mij dat wel een beetje in het eerste deel. Als ik daar te veel spanning in zou stoppen, zou deel 2 een typisch tussenboek worden en was de aandacht dan al zo verslapt dat deel 3 niet eens meer opgepakt zou worden. Dat is iets wat ik vaak zie gebeuren bij series. Dat het heel sterk en heftig begint en daarna langzaam afzwakt. Dus ik besloot van tevoren al om dit om te draaien. Truth or Dance bevat spanning, maar is wel rustiger opgebouwd dan mijn losstaande boeken. In Break a Leg kon ik de spanning al flink opschroeven, maar pas in Dance or Die kon ik full speed gaan. Ik merk dat ik de spannende en heftige scènes echt het leukst vind om te schrijven, maar als ik dat in het eerste deel ook al had gedaan, en als ik in deel 2 nóg verder was gegaan, had dat de trilogie waarschijnlijk ook minder geloofwaardig gemaakt. De opbouw is dus anders, maar eigenlijk zie ik de trilogie als één dik boek. Het is één verhaal.

Wat deze serie ook anders maakt dan mijn andere boeken is dat het deze keer over mijn grootste passie gaat. Ik ben heel blij dat ik in veel recensies lees dat mijn liefde voor ballet echt naar voren komt. Dat heb ik met geen enkel ander onderwerp. Dus dat dat dan overkomt vind ik echt geweldig. Daarom zijn deze boeken denk ik ook mijn meest persoonlijke werk tot nu toe. De balletwereld voelt nog steeds zo dichtbij.

Waarom beveel je deze boeken aan? 

Omdat er nog niet veel balletboeken zijn geschreven in een spannende setting en voor jongeren, en omdat je op deze manier kennismaakt met een wereld waar je misschien niet zoveel van afweet.

 Welk eigen boek heeft een speciaal plekje in je hart en waarom? 

Fataal spel, omdat dit het boek is waarmee ik bij een grote uitgever ben binnengekomen, wat altijd al mijn droom was. Dit boek heeft ervoor gezorgd dat de bal is gaan rollen.

Film!!!

Fataal spel wordt verfilmd! Gefeliciteerd! Kun je vertellen hoe dit in zijn werk is gegaan? En heb jij inspraak in de verfilming?

Dank je wel! Er moet nog een hoop gebeuren voordat de verfilming er echt is. Er is nu een optie genomen op de filmrechten, wat betekent dat de rechten exclusief zijn beloofd aan degene die eraan werkt. Nu moeten er nog verschillende stappen worden genomen. Maar ik zal eerst even teruggaan naar het begin. Net voordat Truth or Dance verscheen begon ik opeens te merken dat mensen uit de theater-, tv- en filmwereld me gingen volgen. Gek genoeg op LinkedIn, waar ik niet zo actief op ben als op andere kanalen. De eerste die mij een berichtje stuurde was een producer die al veel voor RTL had gedaan. Hij wilde Fataal spel lezen. Ik stuurde hem het boek en toen hij halverwege was stuurde hij dat hij het een goed en spannend boek vond en wilde hij weten met wie hij contact kon opnemen als hij interesse had in de filmrechten. Ik wist niet wat me overkwam. Ik was er zelf helemaal niet naar op zoek, en opeens was daar deze producer. Maar daarna hoorde ik niks meer van hem. Uiteindelijk heb ik Truth or Dance nog naar hem gestuurd, maar ook daar reageerde hij niet meer op. Daarna werd ik in contact gebracht met een scenarioschrijver die op zoek was naar nieuwe projecten. Hij las Truth or Dance en was heel enthousiast, maar kort daarna ging ook dit niet door. Ik vond het eigenlijk wel goed zo. Ik voelde dat het beide keren geen match was. En toen kwam opeens een bericht van Kitty van Glimlach Media. Ik kende haar al een tijdje, maar we hadden het nooit over haar werk als producer, regisseur en scenarioschrijver. Ze was op mijn boekpresentatie van Fataal spel geweest en na het lezen wist ze meteen dat ze er iets mee wilde doen, maar er kwamen eerst andere projecten tussendoor, waardoor ze er nog niet tegenover mij over was begonnen. Daarna hebben we een paar keer samen gezeten om te bespreken hoe we het precies zouden gaan doen en toen moest er nog een optie-overeenkomst getekend worden tussen Glimlach Media en Clavis, en een contract voor mijn audiovisuele rechten, waarin ik die overdraag.

In oktober gaan Kitty en ik samen beginnen aan het scenario. Zij heeft gevraagd of ik mee wil schrijven en dat vind ik ontzettend fijn. Ik heb dus heel veel inspraak. Ik zal ook bij alle gesprekken zijn die daarna komen en meedenken voor de casting. Maar zover zijn we nog lang niet. De eerste fase duurt het langst en er kan natuurlijk nog van alles gebeuren. Je moet wel de hele financiering rondkrijgen. Maar we hebben er vertrouwen in en staan er ook heel positief in. Ik vind het in ieder geval heel erg spannend en had nooit durven denken dat ik nu al in deze fase zou zitten.

En naast het schrijven?

Naast schrijven doe je ook nog allemaal andere dingen. Kun je vertellen hoe een week in het leven van Chinouk Thijssen er ongeveer uitziet?

Mijn weken kunnen er heel verschillend uitzien, maar misschien is het wel leuk om te vertellen over de weken die het drukst zijn met veel verschillende dingen. Dan schrijf ik in de ochtenden twee uur aan mijn nieuwe boek en ga ik daarna een paar uur aan de slag met correctieopdrachten die ik doe voor uitgeverijen en auteurs. Daarna kijk ik huiswerk na van mijn cursisten (ik geef een onlinecursus corrigeren). In het weekend (soms doordeweeks) staat er vaak een optreden gepland. De ene keer gaat het om een lezing of workshop, de andere keer om een podiuminterview, maar ook ga ik vaak naar evenementen voor een signeersessie. In de avonden hou ik mijn socialmediakanalen bij en reageer ik op binnengekomen berichtjes. Alles bij elkaar werk ik best wel veel uur, maar dat ga ik het komende jaar wel proberen iets af te bouwen, zodat ik meer ruimte krijg om ook nog iets voor mezelf te doen. Nu heb ik al een paar maanden niet geschreven omdat het te druk was met mijn andere werk, maar daar ga ik binnenkort weer tijd voor vrijmaken. Ik heb er ook echt weer zin in.

Nieuwsgierig geworden naar de boeken van Chinouk Thijssen? Binnenkort op de spot een artikel over Break a leg en ons artikel over Truth or dance lees je hier.

Hebben jullie boeken van Chinouk Thijssen gelezen? Welke is jullie favoriet?



Reacties op: Schrijvers van de Lage Landen: Chinouk Thijssen

Meer informatie

Gerelateerd