Veel recensies bevatten uitgebreide informatie over de auteur. Ik snap dat dat soms relevant is, maar meestal vind ik het helemaal niet boeiend en sla ik het min of meer over als ik een recensie lees. Uit mezelf zou ik niet of nauwelijks informatie over een auteur geven in een recensie. Ik recenseer immers dit boek, niet de schrijver. Toch zie ik dat Hebban het ook adviseert bij de tips over de opbouw van een goede recensie. Wat maakt informatie over de auteur belangrijk? Waarom zou je dit opnemen, of waarom wil je het graag lezen. En welke informatie vind je dan vooral belangrijk om te lezen?
Hoewel informatie over de auteur soms inderdaad nuttig of richtinggevend kan zijn bij een beslissing om een boek te lezen en/of naar waarde te schatten (bv. heeft de auteur de nodige expertise om hierover iets te vertellen?), huldig ik over het algemeen de volgende stelling:
Voor de schrijver bestaat het boek uitsluitend door de auteur - zonder hem of haar was er immers geen sprake van het werk. Maar voor de lezer bestaat de auteur uitsluitend door het boek. Wie of wat de schrijver is, zou in wezen geen moer mogen uitmaken, enkel wat hij of zij op papier heeft verwezenlijkt. En terecht: het gaat om het verhaal en louter het verhaal. Ik hoef dus niet zo nodig te weten wie de schepper is achter het relaas. Een gezaghebbende of vertrouwenwekkende recensie van het verhaal als zodanig zal mij persoonlijk sneller over de streep trekken om een boek op te pakken.
Plus, volgens mij geldt meestal: never meet your heroes.
Het is handig om je te realiseren waar je je recensie plaatst. Doe je dat op een plek (zoals op Hebban) waar een auteursprofiel aanwezig is (zeker als het er eentje is met profieltekst) waarop alle andere boeken van deze auteur staan, dan is het niet nodig om het hele oeuvre op te noemen van de auteur. Op een andere plek, waar dat mist, zou je meer informatie kunnen geven over de auteur en diens andere boeken. In onze recensietips geven we vooral aan dat je 'relevante' informatie over de auteur deelt die belangrijk is bij dit specifieke boek. Dat een boek een debuut is, is bijvoorbeeld interessant. Of dat de auteur eerder thrillers schreef en zich nu waagt aan een literaire roman. Of vooral korte verhalen schrijft en nu voor het eerst een roman uitbrengt. Soms is werkervaring relevant voor het betreffende boek, zo niet, dan laat je het. Awards die gewonnen zijn, zijn vaak interessant om te vermelden, want je geeft daarmee ook aan 'er is door een organisatie kwaliteit erkend in werk van deze auteur'.
Waar de auteur woont (anders dan land, want dat is vaak wel relevant), met wie hij/zij getrouwd is, hoeveel kinderen, katten en honden er zijn, is niet relevant, tenzij het wel relevant is. :-D
Voor fictie vind ik informatie over de auteur niet zo belangrijk, eerder een leuk weetje. Voor non-fictie is dit wel essentieel omdat je wil weten wat de achtergrond van die persoon is. Wat is zijn/haar achtergrond, studies, en uit welke hoek komt de informatie?
Ik vind het altijd razend interessant om iets over de auteur te lezen. Bij literaire werken en bij non-fictie maar ook bij kinder- en jeugdboeken. Is dit een debuut of een boek aan het einde van de carrière van de auteur. Schreef de auteur eerder boeken voor een andere doelgroep (kinderen/YA/volwassenen).
Heeft de auteur ooit een prijs gewonnen met een boek? Zijn er andere boeken die verband houden met dit boek, een vervolg of een drieluik. Misschien wil ik andere boeken van de auteur ook lezen. Spreekt de auteur uit ervaring, komt hij uit het land dat besproken wordt etc.
Ik wil eigenlijk wel veel weten over de auteur. Het is mijn honger naar informatie denk ik.
Het mag vooral niet te uitgebreid zijn, kort en bondig maar wel informatief.
Ik zie dat Debbie dit soort dingen ook al schreef.
Info over de auteur neem ik in een recensie op als ik overeenkomsten ontdek tussen zijn of haar leven en dat van een (hoofd)personage. Bij "Het smelt" van Lize Spit voel je dat er een reden is, waarom ze zo treffend het leven met alcoholisten en de ontwikkeling van een dwangneurose kan beschrijven. Nagieb Mahfoez heeft nooit zijn geboorteland verlaten, zelfs niet om de Nobelprijs op te halen, en in het "Paleis van Verlangen" leek Kamaal mij dezelfde weg op te gaan. Voor mij is het soms leuk om uit te vissen, waar de auteur zijn inspiratie haalt, waarom de ene prachtige natuurbeschrijvingen geeft (zoals Delia Owens) en de ander zijn personages haarfijn uitdiept.