Zou jij het normaal vinden dat een gerenomeerde uitgeverij waarbij jij je contract tekent als auteur, de keiharde eis aan je stelt dat jij je daarmee verplicht om de eerste 100 boeken van jou zelf in te kopen tegen de inkoopsprijs die ligt op laten we zeggen 14 euro, en dat je daarmee ook bij verkoop van de eerste 250 boeken van jou geen recht hebt royalties ervan? Dit schijnt een normale eis te zijn van een gerenomeerde uitgever in Nederland die in Soesterberg huist. Persoonlijk vind ik dit je reinste diefstal
Ik heb gewerkt in de erfgoedsector. Daar moest je een zak (subsidie)geld meenemen om een boek gepubliceerd te krijgen. Het is een risicoafweging van de uitgever. Gaan zij hun investering terugverdienen met het boek of niet? Het lijkt erop dat zij een deel van het risico bij jou neerleggen en een deel van het risico zelf nemen. De vraag is hoe zij nu jouw boek gaan promoten. Dat is het nut van uitgeven bij een gerenomeerde uitgeverij: het netwerk en de mogelijkheden voor PR. Het kan zijn dat ze hier niet heel actief in zullen zijn omdat ze de kosten er al uit hebben in de afspraken die ze met jou hebben gemaakt.
Ik denk niet dat het diefstal is, maar als dat je gevoel is bij je uitgever zou ik verder kijken.
Ik zit zelf niet bij die uitgever. Iemand anders die wel bij die uitgever zat vertelde erover en
diegene twijfelde t.av het schrijven van een tweede boek voor die uitgeverij. De promotie aldaar voor het eerste boek van diegene gebeurde alleen via facebook en met de PR afdeling die uitgeverij was geen persoonlijk contact. Persoonlijk vind ik als je zowat een maandloon moet inleggen om honderd van je eigen boeken in te kopen verplicht en het mislopen royalties van daarboven op nog es de eerste 250 boeken dan wel een heel dure onderneming worden immers wordt dat boek wel goed verkocht onder die condities dat is natuurlijk ook de vraag. Ik zelf zit bij een andere uitgeverij waarbij dit soort eisen niet worden gesteld
Dat zal ongetwijfeld in de kleine lettertjes hebben gestaan. Je moet als auteur weten wat je tekent. En wat er dan gaat gebeuren qua redactie, vormgeving, distributie, vertegenwoordiging, PR en meer.
Ik ben het met Debbie eens. Dergelijke afspraken zullen altijd vooraf worden voorgelegd, en als je er dan voor tekent... Dit neemt niet weg dat ik dit een uitermate vreemde gang van zaken vind.
Heel interessant om te lezen, ik heb geen idee eigenlijk 😬. Ik vind er wat voor te zeggen om een auteur de eerste 100 zelf af te nemen zodat hij zelf ook aan de slag moet met promotie. Aan de andere kant is promotie misschien ook wel een reden om niet zelf te publiceren. Ik ben heel nieuwsgierig..
Zie hier de verschillende mogelijkheden in uitgeefland (ouder artikel al inmiddels): https://www.hebban.nl/artikelen/manuscript-af-en-dan
Het is voor auteurs echt heel belangrijk dat ze goed uitzoeken hoe uitgeven werkt en waar je voor kiest.
Dit is NIET normaal. Zelfs als hele kleine uitgeverij - Uitgeverij GiST; uitgeverijgist.nl - breng ik geen kosten in rekening aan mijn auteurs. Zij hebben geen afnameplicht, maar ontvangen tien gratis exemplaren bij verschijning (het standaardcontract heeft overigens vijftien exemplaren opgenomen). Ik wantrouw uitgeverijen die het modelcontract niet als uitgangspunt hanteren.
Zie: https://www.algemene-uitgevers.nl/modelcontracten VRAAG DAARNAAR (en waarom men ervan afwijkt).
Productiekosten van een boek van (bijvoorbeeld) 296 pagina's liggen rond de 4 euro per stuk bij een oplage van circa 600 boeken, paperback. Dus die zogenaamde 'inkoopprijs' is bedoeld om de uitgeverij te spekken.
De kostprijs van een boek van 22 euro (winkelprijs) kun je grofweg als volgt opdelen:
9% btw; resteert 20,18 euro
handelskorting (maximaal 45, maar in meeste gevallen) 42%; resteert 11,71 (bij directe afname van uitgeverij kost dit uitgeverij dus niets)
royalties auteur over nettoprijs: 10% (bij bestsellers hoger); resteert 10,53
promotie minimaal 750 euro per titel
productiekosten en Centraal Boekhuis 4 euro per stuk
maandelijkse lasten (aansluiting bij CB, accountant, et cetera) 200 euro, ongeacht of je iets publiceert of niet
Om uit de kosten te komen, is een verkoop van minimaal 400 stuks noodzakelijk.
LET WEL: dit is een ruwe berekening, maar geeft een indicatie van de kostenverdeling.
Zo zie je dat er voor de uitgeverij helemaal niet zoveel overblijft. Bij kleine oplagen verdient de auteur meer dan de uitgeverij (áls die al zwarte cijfers toont voor de bewuste titel). Bij grote oplagen is dat natuurlijk een ander verhaal, ook al stijgt het royaltypercentage voor de auteur. Dat laatste vind ik vreemd, want het maakt de bestseller auteurs relatief nog rijker, terwijl de sappelaars met kleine oplage nagenoeg niets verdienen. Een ander onterecht aspect (volgens mij): het maakt niet uit of een boekhandel een titel op voorraad heeft, standaard geldt 42% korting. Ik pleit voor 60% korting wanneer op voorraad en 20% wanneer het boek uitsluitend voor de klant besteld wordt. Maar ja, daar gaat de handel nooit in mee...